سلامت نیوز : خون مورد نیاز برای کمک به حادثه دیدگان در زلزله شمال غرب کشور، از طریق استان‌های همجوار تامین می‌شود و هیچ اعلام نیاز یا دستوری برای ارسال واحدهای خونی از اصفهان نشده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان اصفهان با اعلام این خبر در گفتگو با ایلنا، افزود: با توجه به اینکه زمین لرزه در روستاهای اطراف آذربایجان شرقی رخ داده، نیاز خونی حادثه دیدگان از مرکز استان، تهران و استان‌های همسایه تامین می‌شود و نیازی به ارسال خون از اصفهان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ لطفعلی جعفری با تاکید بر اینکه هیچ دستور یا اعلام نیازی برای دریافت واحدهای خونی از اصفهان نشده، خاطر نشان کرد: این آمادگی وجود دارد که حتی به محض درخواست تلفنی، برای انتقال خون مورد نیاز از طریق هواپیما به استان آذربایجان شرقی اقدام کنیم اما در حال حاضر که نیازی به این فرآورده حیاتی گزارش نشده، این کار ضرورتی ندارد.

وی نیاز اصلی بازماندگان زلزله در شهرستان‌های اهر و ورزقان آذربایجان شرقی را مواد غذایی، چادر، پتو و لباس دانست و گفت: هر سال در ماه مبارک رمضان، میزان اهدای خون کاهش می‌یابد اما خوشبختانه با اهدای خون در شب‌های قدر و اضافه کردن یک نوبت به شیفت خون گیری، از ساعت ۸ تا ۱۱ شب، یعنی پس از افطار، مشکل برطرف شده و با کمبود خون روبرو نشده‌ایم.

اهدای ۲ هزار و ۳۰۰ واحد خون در شب‌های قدر

مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اهدای دو هزار و ۳۰۰ واحد خونی در شب‌های قدر، گفت: این میزان خون از ۳هزار اهدا کننده و شهرستان‌های اصفهان، کاشان، شهرضا، نجف آباد و خوانسار، جمع آوری شد. وی استقرار ۷ پایگاه ثابت و سیار در شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان را برای خون گیری از داوطلبان عنوان کرد و گفت: در سومین شب از لیالی قدر، مردم استان ۷۶۰ واحد خون اهدا کردند که بیش از ۶۰ درصد آن سهم مردم نوعدوست شهر اصفهان بوده است. جعفری بر اساس آمار اهداء ۱۰۷ هزار واحد خون در سال ۱۳۹۰ تصریح کرد: اصفهان از نظر اهداء و مصرف خون و فراورده‌های آن، در جایگاه پنجمین استان کشور قرار می‌گیرد. وی داوطلبان اهدای خون را به سه دسته مستمر، با سابقه و برای نخستین بار، تقسیم کرد و افزود: بیماران تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی بیشترین مصرف کنندگان گروه‌های خونی هستند و پس از آن‌ها، بیماران نیازمند به اعمال جراحی و تصادفات رانندگی بیشترین نیازمندان به گروه‌های خونی هستند.

آمادگی برپایی بیمارستان صحرایی و اعزام پزشک

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز از تلاش هلال احمر برای برای پوشش امدادی مناطق زلزله زده آذربایجان و شمال غرب کشور خبر داد و گفت: اعزام نیرو و اقلام امدادی به مناطق زلزله زده، به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور بستگی دارد و در صورت اعلام نیاز، تیم‌های مختلف درمانی و امدادی استان اصفهان به استان آذربایجان شرقی، اعزام خواهند شد. محسن مومنی خاطر نشان کرد: برای ایجاد بیمارستان‌ صحرایی، اعزام تیم پزشکی و گروه‌های درمانی، آمادگی کامل داریم اما تا این لحظه تقاضایی از اصفهان نشده و نیاز بازماندگان در مناطق زلزله زده از استان‌های هم‌جوار تامین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha