بازگویی در مورد سانحه ضمن رسیدن به درک فاجعه و ابراز احساسات و عواطف افراد سانحه دیده می‌تواند به زودتر سپری شدن دوران سوگواری و شوک کمک کند.

برگزاری جلسات گروهی برای درمان اضطراب و افسردگی زلزله‌زدگان

سلامت نیوز : یک روانپزشک پیرامون حمایت‌های اولیه روانی کودکان حادثه دیده توصیه کرد: امکانات بازی و سرگرمی برای کودکان فراهم شود.

دکتر ارسیا تقوا در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این مطلب که زلزله به عنوان یکی از مهیب‌ترین پدیده‌های طبیعی با تبعات روانشناختی بسیاری همراه است، گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهند تاثیر روانشناختی زلزله ده‌ها بار بیشتر از عوارض مستقیم زلزله است.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی(آجا) اظهار داشت: به دنبال زلزله، آرامش و حس امنیت عمومی به مخاطره می‌افتد، ساختارهای جامعه مشوش می‌شود و اضطراب و یاس بر دل‌ها حکمفرما می‌شود، اعمال قانون با مشکل مواجه می‌شود، ایستگاه‌های تامین کننده رفاه و مایحتاج عمومی در خدمت رسانی متزلزل می‌شوند و بدگمانی در جامعه متاثر از زلزله اشاعه می‌یابد. همچنین اعتماد عمومی خدشه دار می‌شود، آثار خشونت افزایش می‌یابد و افراد مستعد بروز انواع اختلالات روانپزشکی خواهند شد.

دکتر تقوا اضطراب و افسردگی را از عمده‌ترین عوارض روانی زلزله دانست و افزود: بلایا بر افراد اثر یکسانی ندارند و برخی نسبت به دیگران آسیب پذیری بیشتری دارند. در این بین آسیب دیدگی کودکان و زنان بسیار شدیدتر و قابل توجه است و کودکان در سنین مختلف واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.این روانپزشک با بیان این که درمان‌های دارویی و غیردارویی متعددی برای فراموش کردن این سانحه معرفی شده است به مداخلات غیردارویی نظیر روان درمانی‌های حمایتی فردی، گروهی و روش‌های رفتاری - شناختی شامل آرام بخشی عضلانی و حساسیت زدایی تدریجی و سایر انواع روان درمانی‌ها اشاره کرد.

وی جلسات گروهی در درمان اختلال استرس و افسردگی پس از سانحه را ضروری دانست و اظهار کرد: بازگویی در مورد سانحه ضمن رسیدن به درک فاجعه و ابراز احساسات و عواطف افراد سانحه دیده می‌تواند به زودتر سپری شدن دوران سوگواری و شوک کمک کند.دکتر تقوا پیرامون حمایت‌های اولیه روانی کودکان آسیب دیده گفت: امکانات بازی و سرگرمی برای کودکان فراهم کنند، به طوری که نقاشی کردن کودکان علاوه بر تخلیه هیجانی و تسکین روانی می‌تواند نشان دهنده مکتوبات ذهنی آنان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha