چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 55091

«به جای اینکه به بیمار ۱۰۰ عدد قرص برای یک ماه بدهند ۳۰ عدد قرص برای یک ماه داده‌اند. ۳۰ عدد قرص دسفرال برای بیماری که فرتین ۷ هزار دارد در ۵ شب مصرف می‌شود.»

چندین مورد فوت ناشی از نبود دارو داشته‌ایم
سلامت نیوز : دارو اولین ضربه از نوسانات ارز و تحریم را خورده است. بیمارانی که وضعیت سلامتیشان به داروهای خارجی بستگی دارد امروز در پیچ و خم رفت و آمد به داروخانه‌های دولتی گرفتار شده‌اند و چیزی دستشان را نمی‌گیرد. بازار دارو در چند سال اخیر افت و خیزهای بسیاری را به چشم خود دیده است. در این میان کش و قوس برای ورود داروهای مارک خارج از کشور بسیار بوده است به طوری که وضعیت بسیاری از بیمارن خاص را با مشکل مواجه کرده است. در سال جاری با طبقه‌بندی شدن کالا‌ها برای دریافت ارز دولتی، دارو در طبقه دوم قرار گرفت تا به جای دریافت دلار دولتی، این بخش از ارز ناشی از صادرات کالایی کشور بتواند نیاز خود را برطرف کند. این کش و قوس‌ها و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی به وجود آمده در جامعه، بازار دارو را پرتنش کرد به طوری که برخی دارو‌ها نایاب شدند و برخی دارو‌ها دیگر نیز به صورت دانه‌ای میان بیماران خاص پخش می‌شود. بیمارنی که وضعیت حیاتی‌شان به دارو بستگی دارد و ممکن است در این میان بیشترین ضربه را بخورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ در حالی که مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت با تاکید بر نبود هیچ‌گونه مشکل در زمینه دارو، صحبت درباره کمبود‌ها را شایعه عنوان می‌کند، بسیاری از مسئولان انجمن‌های حمایت از بیماری‌های خاص و خانواده‌های این بیماران از کمبود و گاهی نبود دارو خبر می‌دهند و گلایه می‌کنند. مادر یکی از بیماران تالاسمی که برای دریافت دارو به داروخانه شهید عابدینی مراجعه کرده است، می‌گوید: با کمبود شدید داروى دسفرال، ایکس جید و دسفوناک مواجه هستیم و تعداد اندکی دارو برای مصرف یک ماه به ما اختصاص می‌دهند. این خانم که دخترش دارای بیماری تالاسمی است، می‌افزاید: میزان دسفرالی که دخترم نیازمند مصرف مداوم آن در در طول یک ماه است ۱۰۰ عدد است اما متاسفانه به دلیل کمبود دارو در چندماه اخیر ۳۰ عدد برای یک ماه به او تعلق می‌گیرد که این تعداد جوابگوی نیاز جسمی‌اش نیست. به گفته وی مراجعه مکرر آن‌ها به داروخانه‌های دولتی که این دارو‌ها را پخش می‌کنند، فایده‌ای ندارد زیرا تعداد دارو محدود است و تعداد مراجعه کنندگان زیاد.

بیماران تالاسمی با نبود دارو سفارش سنگ قبر می‌دهند

نائب رئیس انجمن تالاسمی ایران نیز با تایید این گفته‌ها و انتقاد از مسئولان به دلیل بی‌توجهی به بیماران تالاسمی گفت: کمبود دارو مدت زمان زیادی است که بیماران تالاسمی را با مشکل مواجه کرده است اما در چند ماه اخیر این مشکل به حدی حاد شده که چندین مورد فوت ناشی از نبود دارو را داشتیم.هنگامه ابراهیم‌زاده با گلایه از وضعیت داروی بیماران تالاسمی و کم توجهی نسبت به جان و زندگی این بیماران، افزود: بیماران تالاسمی چون خون می‌زنند آهن بدنشان بالا می‌رود، بنابراین باید دسفرال یا دسفوناک مصرف کنند تا آهن خون آن‌ها پایین بیاد. با کلی مشقت در سال‌های گذشته تلاش کردیم و فرتینای خون بچه‌ها را پایین آوردیم، اما متاسفانه با نبود دارو در چند ماه اخیر فرتینای بدنشان به ۱۵ هزار هم رسیده که خطر مرگ را به همراه دارد و کسانی را هم داشتیم که بر اثر این مسئله فوت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت داروی بیماران تالاسمی در چند ماه اخیر بسیار بحرانی است، اظهار داشت: در ماه‌های گذشته با کمبود شدیدی مواجه بودیم به طوری که یک دانه دارو هم وجود نداشت.وی افزود: در پیگیری‌های که با معاونت غذا و دارو انجام دادم هر بار جوابی شنیدم و یک بار هم آقای تقوی مشکل ارز را عنوان کرد. در حال حاضر که از نظر آن‌ها شرایط درست شده اما به نظر انجمن تغییری در وضعیت صورت نگرفته است. به جای اینکه به بیمار ۱۰۰ عدد قرص برای یک ماه بدهند ۳۰ عدد قرص برای یک ماه داده‌اند. ۳۰ عدد قرص دسفرال برای بیماری که فرتین ۷ هزار دارد در ۵ شب مصرف می‌شود.وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت در صحبت‌هایش از نبود تحریم‌های دارویی صحبت کردند، گفت: این بیماران مثل گل می‌مانند روز به روز دارد از این گل‌ها کمتر می‌شود. خدا را شاهد می‌گیرم امثال مرگ ومیرمان بسیار بالا بود. این ظلمی است که در حق آن‌ها صورت می‌گیرد. پدر و مادر این بچه‌ها برایشان زحمت کشیدند و بزرگشان کردند. آن‌ها به زندگی فرزندانشان امید دارند.

به اعتقاد وی دارو در کشور ما بسیار کم است. «امروز اگر برای فلان دارو به داروخانه مراجعه کنید دارو وجود ندارد اما به ناصرخسرو بروید دارو را به راحتی در بازار آزاد و توسط دلال‌ها می‌خرید. این مشکل را به دکتر تقوی معاون غذای دارو گفتم و جواب ایشان این بود شما باید جلوی این مشکلات را بگیرید. مگر وظیفه من جلوگیری از کار دلال هاست؟!»وی اظهار داشت: مدتهاست که برای من این سوال پیش آمده که چطور دارویی که داروخانه دولتی ندارد دلال‌ها آن را دارند. وی در پاسخ به این سوال که گویا داروهای موجود در بازار ناصر خسرو تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته هستند، گفت: یکی از بیماران خانمی که بیماری تالاسمی دارد این دارو را از بیرون می‌خرد مصرف می‌کند که دچار مشکلات بسیار حادی شده است. یک نفر هم آنقدر در خانه می‌نشیند و وقتی می‌بیند دارو پیدا نمی‌شود، سفارش سنگ قبر می‌دهد.

کمبود سرم به دلیل نبود مواد اولیه


رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه تنها کمبود دارویی در بخش بیماران کلیوی نبود محلول سرم است که دارای کمبود شدید هستیم. مصطفی قاسمی با بیان اینکه در زمینه دیگر دارو‌ها یکسال کمبود داشتیم ولی امروز این مشکلات برطرف شده است، افزود: کمبود این محلول که توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود، به دلیل وارد نشدن مواد اولیه‌ای است که جزو تحریم‌ها رفته است. برخی شرکت‌های دارویی به دلیل نداشتن مواد اولیه دیگر قادر به ساخت این محلول نیستند. به همین دلیل این سرم‌ها در حال تمام شدن است.وی با تاکید بر اینکه درباره بیماران دیالیزی دارویی نیست که در ایران وجود نداشته باشد، اظهار داشت: تنها چیزی که کمی گران هست رناژل هست که خوشبختانه جزو داروهایی هست که در لیست ۵۵ قلم داروی درخواست شده است و با ورودش به لیست بیمه تنها قیمت ۱۰ درصد آن پرداخت می‌شود.

وی افزود: هر چند داروهای گان و ورساید از جمله داروهای گران بیماران کلیوی هستند که هنوز وجود دارد ولی به صورت آزاد می‌خریم و یارانه به آن تعلق می‌گیرد. داروی تاکرو لیموس را دانه‌ای هزار تومان می‌خریم و ۴ هزار تومان هم بهش یارانه تعلق می‌گیرد که در واقع ۵ هزار تومان می‌شود ولی وارد لیست ۵۵ تایی شده که در صورت وارد شدن به لیست بیمه ۱۰ درصد پولش را پرداخت می‌کنیم.وی با اشاره به اینکه باید منتظر یک سری کمبود‌ها باشیم، گفت: در گذشته به دلیل شدت کمبود‌ها، دارویی که باید برای دو ماه به بیماران کلیوی داده می‌شد ۱۰ تایی توزیع می‌شد ولی خوشبختانه مشکل حل شد. نبود این دارو‌ها دلیل انحصار ایجادشده توسط یک شرکت دارویی بود. مسئولان تا راهکار مقابله با این مشکل را پیدا کردند و دارو وارد بازار شد یک مدت زمانی طول کشید و بیماران سختی کشیدند. به گفته وی اکثر داروهای بیماران دیالیزی در داخل ساخته می‌شود. هر چند بسیاری از این دارو‌ها اول خارجی بوده ولی بعد ایرانی‌اش ساخته شده و مشکلی وجود ندارد.

آمپول بیماران سرطانی نایاب شد

نایاب شدن آمپول اوستین در داروخانه‌های ۱۳ آبان، هلال احمر، ۲۹ فروردین و دیگر داروخانه‌های تهران هم یکی دیگر از مشکلات این روزهای بیماران خاص است که بیماران سرطانی را با نگرانی جدی مواجه کرده است. پایگاه اطلاع رسانی بنیاد امور بیماری‌های خاص و به نقل از یک منبع با اعلام این خبر هشدار داده که در صورت جدی گرفته نشدن این خبر از سوی مسئولان ذیربط و نبود واکنش مناسب به آن، بیماران سرطانی در آینده نزدیک با مشکلاتی به مراتب بی‌تر از امروز روبه‌رو می‌شوند.
حال با وجود این کمبودها و تبعات خطرناک آن‌ها باید دید مسئولان درمان و سلامت کشور برای رفع مشکلات این روزهای بیماران خاص در زمینه دارو چه راهکارهایی را درنظر می‌گیرند تا برخی محدودیت‌های وارداتی موجب به خطر انداختن جان این بیماران نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha