سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 55404

خواب کافی می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند که بهتر به واکسن پاسخ بدهد و در نتیجه ایمنی بدن در برابر آن عامل بیماریزا بیشتر شود.

خواب بعد از واکسن می‌چسبد!
سلامت نیوز : اگر شما هم واکسن زده‌اید بهتر است بعد از واکسن زدن خوب بخوابید. محققان متوجه شده‌اند که خواب کافی می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند که بهتر به واکسن پاسخ بدهد و در نتیجه ایمنی بدن در برابر آن عامل بیماریزا بیشتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ این نتیجه از آنجا به دست آمده که محققان گروهی از کسانی را که واکسن هپاتیت ب زده بودند را بررسی کردند و متوجه شدند کسانی که به طور معمول بیش از 7 ساعت در شب می‌خوابند، نسبت به کسانی که کمتر از 6 ساعت می‌خوابند، ایمنی بیشتری پیدا می‌کنند. محققان دانشگاه کالیفرنیای برکلی متوجه شدند کسانی که کمتر از 6 ساعت می‌خوابند، 5/11 برابر بیشتر احتمال دارد که بعد از واکسن همچنان نسبت به این ویروس ایمنی پیدا نکنند. این یعنی سیستم ایمنی آنها نتوانسته در برابر واکسن خودی نشان دهد.

همانطور که می‌دانید واکسن هپاتیت در 3 نوبت تزریق می‌شود که دو نوبت اول یک ماه و نوبت سوم 6 ماه با قبلی فاصله دارد. با اندازه گیری پادتنی که بر علیه ویروس در بدن ترشح می‌شود می‌توان متوجه شد که بدن در برابر این ویروس ایمن شده است یا نه. متخصصان معتقدند کسانی که به طور متوسط کمتر می‌خوابند پادتن کمتری بر علیه ویروس در بدنشان ترشح می‌شود. حالا دیگر خودتان حدس بزنید که کم خوابی چه نتیجه‌ای به بار خواهد آورد! با این حال محققان هنوز نتوانسته‌اند بگویند که هر کس چقدر خواب نیاز دارد.

آنها معتقدند هر کس نیاز متفاوتی دارد و نشانه آن هم این است که وقتی از خواب بر می‌خیزد احساس خستگی نکند. متخصصان می‌گویند اگر مدت کوتاهی کم خوابی داشته باشید بدن با آن کنار می‌آید و اتفاق خاصی نمی‌افتد اما بهتر است نگذارید که این کم خوابی ادامه پیدا کند چون در آن صورت است که بر سیستم ایمنی و سلامتتان اثر بدی خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha