عامل بیماری سل میكروبی بنام «مایكوباكترویوم توبركلوزیس» (TB) است كه حدود 30 ساعت زمان نیاز دارد تا به دو سلول «مایكوباكترویوم توبركلوزیس» تقسیم شود.

دكتر منصور امین ویروس شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز در گفت و گو باایسنا، اظهار داشت: طولانی بودن زمان تقسیم سلول‌ عامل بیماری سل منجر شده تا این بیماری یك روند مزمن داشته باشد كه از جمله علائم آن سرفه خون‌دار، ضعف، كاهش وزن، بی‌حالی، سستی، كم خونی و غیره است.

وی افزود: با وجود این كه این بیماری به وسیله واكسن « ب ‌ث‌ ژ» سالها كنترل شده بود، در چند سال اخیر روند این بیماری تغییر كرده و در بیماران ایدزی، MS و اشخاصی كه سیستم ایمنی ضعیف دارند خود را نشان داده و نیز نسبت به همه داروها مقاومت می‌كند.

امین متذكر شد: یكی از راه‌های انتقال این بیماری خود افراد مسلول هستند كه از طریق ترشحات دهان منجر به آلودگی دیگر افراد می‌شوند، بنابراین تماس با این افراد بسیار خطرناك است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تصریح كرد: به منظور درمان افراد مبتلا از آنتی‌بیوتیك استفاده می‌شود كه این روند درمانی حداقل تا 6 ماه به طول می‌انجامد. در طی این مدت لازم است آنتی‌بیوتیك‌ها توسط بیمار به طور منظم مصرف شوند و تا درمان كامل از تماس با افراد سالم دیگر پیشگیری شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha