یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۴
کد خبر: 55975
سلامت نیوز : معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به عرضه گسترده مكمل‌های خطرناك حاوی مواد هورمونی و كوتونی در سالن‌های بدنسازی و ناصر خسرو، علیرغم ممنوعیت عرضه مكمل‌ها در مكان‌هایی به غیر از داروخانه‌ها، از نصب برچسب اصالت بر روی تمام مكمل‌ها خبر داد و به مردم توصیه كرد تا تنها مكمل‌هایی را خریداری كنند كه دارای برچسب اصالت باشند.

دكتر محمدرضا شانه ساز در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره نحوه نظارت بر تجویز و فروش مكمل‌های دارویی در داروخانه‌ها توضیح داد: پیش از این توزیع مكمل‌ها آزاد بود و هر شركتی می‌توانست به انتخاب خود و بدون آنكه توسط وزارت بهداشت شناسایی و ثبت شده باشد، اقدام به توزیع مكمل‌ها نماید، به همین خاطر بسیاری از آنها در سوپرماركت‌ها، بوتیك‌ها و سالن‌های ورزشی عرضه می‌شدند .

وی ادامه داد: از اواخر سال 89 این روند را متوقف كرده و به واردكنندگان اعلام كردیم كه تنها باید از طریق شركت‌های پخش سراسری توزیع دارو، مكمل‌های وارداتی را عرضه كنند. به این ترتیب آن بخش از مكمل‌ها كه به صورت قانونی وارد كشور می‌شد، تحت كنترل قرار گرفت، قیمت‌ها هم در حال حاضر توسط سامانه شركت‌های پخش كه بسیار مجهز است، كنترل می‌شوند.

شانه‌ساز ضمن هشدار نسبت به راهیابی مكمل‌های قاچاق به سالن‌های بدنسازی و عرضه آن‌ها در مكان‌هایی چون ناصرخسرو، گفت: تقلبی بودن این مكمل‌ها و آلودگی هایی كه دارند، مشكل بسیار بزرگی است، این مكمل‌ها حاوی مواد كورتونی و هورمونی هستند و سلامت مصرف كننده را به خطر می‌اندازد، علاوه بر آن قیمت‌ بالایی هم دارند و در سالن‌های بدنسازی به صورت گسترده به جوان‌ها تحویل و به صورت غیراصولی مورد مصرف قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به اینكه آیا خلاهای قانونی مانع اجرای ممنوعیت عرضه مكمل‌ها در داروخانه هاست؟ گفت: چندین بار اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های مربوطه به مراجع مختلف، پیرامون ممنوعیت عرضه مكمل‌های دارویی در باشگاهها صادر و ابلاغ شد و هم اكنون به عنوان یك اولویت در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مطرح است و به استانداری‌ها، دانشگاه‌ها و ستادهای مبارزه با قاچاق هم منعكس شده و به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

شانه ساز با اشاره به اینكه قوانین حاكم بر مكمل‌ها طبق تبصره 3 ماده 3 قانون و مقررات امور پزشكی و دارویی ، قوانین دارویی است و نظارت بر ورود، توزیع و عرضه آن با وزارت بهداشت است، گفت: اما زمانی كه این مكمل‌ها در مكان‌هایی غیر از موسسات پزشكی عرضه می‌شود، مشاركت و مداخله چندوجهی را طلب می كند و فقط مختص وزارت بهداشت نیست.وی افزود: وزارت بهداشت اجازه ندارد بدون در دست داشتن مجوزهای لازم به بسیاری از این مراكز ورود كند و نظارت نیازمند هماهنگی با نیروی انتظامی، دستگاه قضایی ، دستگاه اطلاعاتی و كمیسیون مباره با قاچاق استان‌ها است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینكه اقداماتی در راستای نظارت بر عرضه مكمل‌ها انجام شده و در حال پیگیریست، اظهار كرد: برنامه ساماندهی مكمل‌ها به خوبی پیش رفته است و حجم تقلب و قاچاق در داروخانه‌ها پایین آمده و بسیار كم شده است زیرا زمینه عرضه قانونی مكمل‌ها را در داروخانه‌ها فراهم كرده‌ایم، اما اگرشخصی بخواهد به غیر از روش‌های رسمی و قانونی در سالن‌های بدنسازی مكمل مصرف كند، جلوگیری از آن به هماهنگی بین بخشی نیاز دارد.

شانه ساز اضافه كرد: آیین نامه‌ها در این خصوص كامل است و برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم. برچسب اصالت نیز پس از ادغام با طرح شبنم اجرا و اكنون در بر روی تمامی مكمل‌ها نصب شده است.معاون سازمان غذا و دارو به مردم توصیه كرد تا مكمل‌هایی را خریداری كنند كه دارای برچسب اصالت باشند، در غیر این صورت موارد تخلف را به معاونت‌های غذا و دارو دانشگاههای علوم پزشكی محل سكونت خود اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha