دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 56103
سلامت نیوز : خبرهای زیادی درباره احتمال فروش پارك پردیسان به گوش می‌رسد اما تهران در این مقطع نیاز به یک تصمیم انقلابی دارد و ایده تبدیل پارک پردیسان به پارک ملی قطعا از ایده آب پاشی هوای تهران عجیب تر نیست.تخریب فضای سبز و باغات و درختان و احیانا تغییر کاربری آنها به هر بهانه ای و با هر بازدهی، کار صحیحی نیست. این فضا می‌خواهد پارک پردیسان باشد یا یک باغ در شمال شهر، در هر صورت اشتباه محض است. با آنكه در سال‌های اخیر توسعه فضالی سبز در تهران بیشتر شده‌، اما هنوز با وضع آرمانی فاصله داریم. این گیاهان و درختان زیبا در هر نقطه شهر، بارقه‌های زندگی زیبای انسانی را با خود به ارمغان می‌آورند. اشتباه محض است که با محاسبات عددی و ریاضی فضای سبزمان را از بین ببریم تا مقداری ارزش افزوده به دست بیاوریم. بوستان طبیعت پردیسان قرار بود تمام بیوم‌ها و اکوسیستم های کشور را در دل پایتخت به طور کاملا طبیعی به شهرنشینان نشان دهد و موجب علاقه‌مندی شهروندان به طبیعت و حفظ آن شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ قرار نبود کار این بوستان به اینجا برسد.پردیسان قرار بود و قرار است محیط زیست طبیعی ایران بزرگ را در دل خود جای دهد تا شهر نشینان دور از هیاهو و دود و شلوغی به آنجا پناه برده و ایران بزرگ را از نزدیک در اندازه کوچک‌تر به تماشا بنشینند.آن مقطعی که چندین ساختمان در دل پارک پردیسان 275 هکتاری ساختند و ساختمان مرکزی سازمان محیط زیست و موزه و ساختمان مجلل جلسات را به آنجا آوردند، قطعا خطا کردند چرا که همان مقطع هم با تعاریف علمی یک بوستان طبیعی فکر می کردند تا 10 درصد مساحت پارک را می توانند ساختمان بسازند که ای کاش نمی‌ساختند. ای کاش همان ساختمان اجاره ای خیابان استاد نجات اللهی را به گونه ای حفظ می‌کردند و پای آجر و سیمان و ماسه را به بوستان پردیسان باز نمی‌کردند.

آن مقطی که به واسطه وجود همین ساختمان‌ها، عده ای به هر دلیل و منطقی، سیرک «خلیل عقاب» را در پارک پردیسان و قلمرو امن سازمان محیط زیست راه اندازی کردند تا عده ای به تماشای شکنجه شدن حیواناتی بروند که از قضا توسط همین سازمان باید محافظت شوند، باز هم در مورد پردیسان خطا کردند. اگر قرار است بخشهایی از پارک پردیسان به بخش خصوصی واگذار شود تا فعالیتهای علمی و تفرجی و پژوهشی که بایستی طبق طرح پارک پردیسان در اراضی این پارک اجرا شود توسط بخش خصوصی انجام شود که قاعدتا مستلزم ورود ماسه و سیمان و گچ و آجر است، حتی اگر در حد چند ساختمان باشد باز هم خطای محض است.البته ما واقعا نمی دانیم قرار است چه اتفاقی در پردیسان رخ دهد و فکر می‌کنیم شفاف سازی موضوع توسط مدیران سازمان محیط زیست کشور امری بسیار ضروری باشد.

فارغ از آنکه فروش پردیسان شایعه است یا قرار است رنگ واقعیت به خود بگیرد. در هر دو حالت، اگر اساتید محیط زیست از این اظهار نظر من دلخور نمی شوند و آن را به حساب عدم اطلاع من از تعریف اولیه پارک ملی نمی‌گذارند، پیشنهاد می‌دهم با توجه به شرایط خاص شهر تهران از نظر آلودگی هوا و کمبود اراضی شبیه پارک پردیسان ، ترتیبی اتخاذ شود تا با محوریت سازمان محیط زیست کشور، پارک پردیسان به پارک ملی تبدیل شده و گروهی از دانشگاهیان شروع به تطبیق حداقل شرایط پارک پردیسان با تعریف پارک ملی نمایند. چه ایرادی دارد اگر با تغییر نام پردیسان به پارک ملی بتوان درجه حفاظت از آن را بالاتر برد، این کار را انجام ندهیم؟

تبدیل پارک پردیسان به پارک ملی قطعا از ایده آب پاشی هوای تهران که قرار بود به عنوان اولین کشور دنیا آن را انجام دهیم عجیب تر نیست وتبدیل پارک طبیعت پردیسان به پارک ملی یک اقدام زیبا و ارزشمند است که برای شهر تهران و نسل های بعدی تاثیر گذار و حیاتی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha