سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 56176

این روزها صف افرادی که متقاضی استفاده از بوتاکس هستند، طولانی‌تر می‌شود و پزشکان و متخصصان پوست هم نسبت به سلامتی و جان مردم ابراز نگرانی می‌کنند و بیشتر هشدار می‌دهند.

خطر بوتاکس برای زنان حامله و شیرده
سلامت نیوز : باز هم هشدار به کسانی که سودای زیبا شدن و فرار از پیری دارند؛ محققان تأکید می‌کنند  استفاده از بوتاکس و آمپولی که با آن ترزیق انجام می‌شود، ممکن است به قیمت جان مصرف کننده به ویژه در زنان باردار و شیرده تمام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ به گزارش قانون، این روزها صف افرادی که متقاضی استفاده از بوتاکس هستند، طولانی‌تر می‌شود و پزشکان و متخصصان پوست هم نسبت به  سلامتی و جان مردم ابراز نگرانی می‌کنند و بیشتر هشدار می‌دهند.متخصصان پوست تاکید دارند که زنان باردار و شیرده از تزریق بوتاکس خودداری کنند. همچنین بیمارانی که مبتلا به میاستنی گراویس(ضعف وخیم عضلانی) هستند، تزریق بوتاکس به علت نبود زمینه سیناپس عصبی غیرممکن است. در عین حال بیماران مبتلا به میاستنی گراف و گیلن باره ( یک نوع بیماری اعصاب محیطی)هستند، نیز باید از تزریق این دارو پرهیز کنند.

بوتاکس چیست و چرا؟
بوتاکس دارویی است که از سم نوعی باکتری موسوم به بوتولینوم ساخته می‌شود و پزشکان از ویژگی فلج‌کنندگی آن برای رفع چین‌و‌چروک پوست و گرفتگی ماهیچه استفاده می‌کنند.آمپول بوتاکس کاربردهای طبی دیگری نیز دارد که مردم کمتر آن را شنیده‌اند، اما شایعترین کاربرد آن در زیبایی است، بخصوص برای جلوگیری از چین و چروک صورت و متوقف کردن آن. به همین دلیل تعداد متقاضیان بوتاکس افزایش پیدا کرده و در عین حال سن متقاضیان هم کاهش یافته است. حتی دختران جوان و کم سن و سال و مردان نیز امروز در صف تزریق بوتاکس می‌ایستند.تزریق بوتاکس روند افزایش چروک را متوقف و از ایجاد چروک اضافه روی پوست خودداری می‌کند. با انجام نشدن تزریق دوباره چروک‌ها به میزان قبل از تزریق باز می‌شود و در طول مدتی که بوتاکس تزریق شده، چروکی اصافه نمی‌شود.

عوارض تزریق بوتاکس
بعد از تزریق بوتاکس، عوارضی هم برای افراد دارد که در مدت 4 یا 5 روز و یا نهایتا 10 تا 15 روز برطرف می‌شود. مانند خون مردگی در جای تزریق، سردردهای گذرا و افتادگی پلک.تزریق بوتاکس توسط افراد غیر‌متخصص یکی دیگر از دغدغه‌ها و نگران‌های این متخصصان است. زیرا خطرات گوناگونی مثل غیرقرینه‌شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و فلج صورت را به دنبال دارد. گزارش هایی وجود دارد که در بعضی آرایشگاه‌های زنانه  با هزینه کمتر نسبت به کلینیک‌های استانداردبوتاکس تزریق می شود.
انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان هم چندی پیش نسبت به خطرات تزریق بوتاکس که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی زنانه انجام می‌شود، هشدار داده و بزرگ‌ترین مشکلات آرایشگاه‌های زنانه‌ را دخالت آرایشگران در امور پزشکی اعلام کردند.


در عین حال دوز استفاده از این سم دارویی خیلی مهم است و اگر تزریق بیش از اندازه باشد، باعث مسمومیت شدید و سپس فلج‌شدن عضلات تنفسی و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.براساس آمار و ارقام انجمن جراحان پلاستیک، روزانه در تهران به طور متوسط بین دو تا سه هزار نفر برای تزریق بوتاکس به مطب‌ها و کلینیک‌های پوست و زیبایی مراجعه می‌کنند و هزینه تزریق آن بیش از 400 هزار تومان است. البته این زیبایی موقتی است و تنها ٤ ماه دوام دارد. پس از این مدت دوباره باید بوتاکس تزریق شود تا جوانی برگردد. اغلب جراحان پلاستیک و متخصصان پوست می‌گویند که مشتریان آنها سالی دو تا سه بار برای تزریق بوتاکس به آنها مراجعه می‌کنند.
به گفته یکی از متخصصان پوست درباره تزریق بوتاکس به دور چشم و پیشانی «اگر ابروهایت بالاتر قرار بگیرد و افتادگی نداشته باشد، تا 10 سال جوان‌تر به نظر می‌رسی.» اتفاقی که خیلی از خانم ها به این دلیل به آن روی آورده‌اند، تا جوان‌تر بمانند.


البته داستان فقط به اینجا ختم نمی‌شود، بوتاکس هم مثل خیلی چیزهای دیگر اصل و تقلبی دارد و کشورهایی مثل چین و تایوان چیزهایی به اسم بوتاکس تولید کرده‌اند که غیراستاندارد است. متخصصان پوست درباره مصرف بوتاکس‌های تقلبی زیاد هشدار می‌دهند و از آن به عنوان مصیبت پوست یاد می‌کنند. به این دلیل که استفاده از آنها مشکلات غیرقابل جبرانی را برای مصرف‌کنندگان به‌دنبال خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha