سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
سلامت نیوز : اگر كسی هفت‌تیری پر را بگذارد روی شقیقه‌تان و بگوید «نگران نباش! شلیك نمی‌كنم.» تا چند دقیقه حاضرید شرایط را تحمل كنید؟ محله شیمیایی‌فروش‌های ناصرخسرو همان هفت تیر پر روی شقیقه تهرانی‌های بی‌خبر است كه اگر شلیك شود فاجعه‌ای با صدها كشته و شمار بیشتری مجروح با سوختگی شدید روی دست تهرانی‌ها می‌گذارد و به همین دلیل قرار است تا دو ماه دیگر به خارج از تهران منتقل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ نام «ناصرخسرو» اگرچه مردم استان‌های مختلف كشور به‌جز تهران را یاد شاعر و سفرنامه‌نویس قرن چهارم و پنجم هجری قمری می‌اندازد، اما خیلی از تهرانی‌ها با شنیدنش، خاطرات دیگری به‌جز سفرنامه آن شاعر پارسی‌گوی، در ذهنشان زنده می‌شود.

حراج! انواع الكل، اسید، مواد محترقه

در خاطره پایتخت‌نشین‌ها، ناصرخسرو یك خیابان طولانی است با ده‌ها فرعی تو در تو كه هر كدام مثل آبراهه‌ای باریك وسط كویر، پیچ و تاب می‌خورد و در دل بافت فرسوده گم می‌شود.ناصرخسرو به خیال آنها همان منطقه‌ای است كه پلیس مدام می‌گوید دیگر خبری از داروهای قاچاق در آن نیست، اما همه باخبرند كه قاچاق‌فروش‌هایش نرفته‌اند، فقط با احتیاط بیشتری كار می‌كنند.

اتهامات ناصرخسرو اما فقط فروش داروهای قاچاق نیست، این خیابان، اصلی‌ترین منبع فروش خطرناك‌ترین انواع مواد شیمیایی در پایتخت نیز به حساب می‌آید.حالا همه پایتخت‌نشین‌ها می‌دانند كه اگر لوازم آزمایشگاهی یا مقدار زیادی استن یا انواع مختلف الكل صنعتی یا كلر یا پیش‌سازهای لازم برای ساخت مواد محترقه بخواهند، باید یك‌راست بروند ناصرخسرو و آنجا بی‌آن‌كه ناچار باشند كارت هویتی نشان بدهند یا خودشان را معرفی كنند یا توضیح بدهند كه آن ماده شیمیایی را دقیقا برای چه كاری می‌خواهند، بازار را درو كنند.

به همین دلیل علاوه بر كسانی كه به ناصرخسرو می‌آیند تا مواد شیمیایی را برای مصارف قانونی خریداری كنند كسانی هم برای فعالیت‌های غیرقانونی به ناصرخسرو می‌آیند.مواد شیمیایی به چه كار خلافكارها می‌آید؟ یك مامور نیروی انتظامی كه مایل نیست نامش فاش شود در این باره توضیح می‌دهد: استن جزو پیش‌سازهای ماده مخدر شیشه است كه در این محله به آسانی به هر فردی كه متقاضی باشد، حتی اگر نماینده شركت یا سازمانی نباشد، در حجم زیاد از سوی برخی مغازه‌دارها فروخته می‌شود.

استن البته آن‌طور كه این مامور تعریف می‌كند جزو دم‌دستی‌ترین انواع پیش‌سازهای شیشه است كه به فراوانی در ناصرخسرو یافت می‌شود و دیگر پیش‌سازهای شیشه را هم می‌شود در ناصرخسرو پیدا كرد.فقط تولیدكننده‌های مواد مخدر گذرشان به ناصرخسرو نمی‌افتد. این مامور نیروی انتظامی در پرونده‌های دیگری هم نام ناصرخسرو را شنیده است: هر سال وقتی به چهارشنبه سوری نزدیك می‌شویم شمار زیادی از تولیدكننده‌های مواد محترقه خطرناك را دستگیر می‌كنیم كه بیشترشان می‌گویند مواد اولیه كارشان را از برخی فروشنده‌های این منطقه خریداری كرده‌اند.

سختگیری‌های نیروی انتظامی نه‌تنها كار سازندگان مواد محترقه را سخت نكرده است بلكه باعث به‌وجود آمدن شغلی جدید هم شده و شركت‌های زیرزمینی واسطه‌گری هم حالا پیدا شده است كه مواد شیمیایی را از برخی فروشندگان ناصرخسرو تحویل می‌گیرد و به خریداران می‌رساند تا آنها زحمت سرزدن به ناصرخسرو را به خودشان ندهند.اظهارات انواع دیگر بزهكاران هم در بازجویی‌های پلیس گواه آن است كه خیلی از آنها به ناصرخسرو سر زده‌اند؛ برای مثال مجرمی كه به آمنه اسید پاشید در بازجویی‌های اولیه اعتراف كرده بود اسید را از مغازه‌ای در این منطقه خریده است و فروشنده بی‌آن‌كه بپرسد او كیست و اسید را برای چه می‌خواهد فقط دو نكته را سفارش كرده بود «اگر توی اسید آب بریزی رقیق می‌شود، توی ظرف پلاستیكی نگهش ندار!».

ناصرخسرو، بشكه باروت

خطر ناصرخسرو فقط بی‌ضابطه عرضه كردن محصولات شیمیایی در آن نیست. این منطقه برای ماموران آتش‌نشانی و شركت ساماندهی مشاغل تهران مثل یك بشكه باروت بزرگ است كه هر لحظه امكان دارد منفجر شود.معادله ساده است، منطقه ناصرخسرو، بافتی فرسوده و كوچه پس كوچه‌هایی باریك و تو در تو دارد كه اگر حادثه‌ای مثل یك آتش‌سوزی گسترده در آن رخ بدهد كمك‌رسانی سریع، تقریبا محال می‌شود.

از سوی دیگر در همین منطقه حجم عظیمی از مواد شیمیایی قابل اشتعال كه تركیبات اولیه ساخت مواد منفجره محسوب می‌شود، پنهان شده است كه فروشندگان آنها را به شیوه‌ای غیرعلمی و نامطمئن انبار كرده‌اند.رضا قدیمی، مدیرعامل شركت ساماندهی مشاغل شهر تهران، می‌گوید: از سال 1381، شیمیایی‌فروشی در فهرست مشاغل مزاحم قرار گرفته است و به همین علت قرار شده شیمیایی‌فروش‌های ناصرخسرو به خارج از پایتخت منتقل شوند، اما وقتی جریان انتقال طولانی شد شهرداری برای برقراری امنیت نسبی تا زمان انتقال كامل این صنف به خارج از شهر تهران، تمهیداتی در نظر گرفت.

او درباره این تمهیدات مثال می‌زند: «ما انبار كردن این مواد شیمیایی را ممنوع كردیم و قرار شد مغازه‌های این منطقه فقط نمایندگی‌های فروش باشد و انبارها در خارج از شهر مستقر شود، اما برخی مغازه‌دارها خانه‌های مسكونی اطراف ناصرخسرو را خریدند و مواد شیمیایی محترقه را در این خانه‌ها انبار كردند.»

حالا هر كدام از آن خانه‌ها یك بمب دست‌ساز است كه هر لحظه امكان دارد منفجر شود و جان مردم را بگیرد و همین شرایط بحرانی باعث شده است شركت ساماندهی مشاغل، نام شیمیایی‌فروشی را هم در فهرست 15 هزار واحد صنفی دیگر كه قرار است از تهران به شهرك‌های صنعتی منتقل شود، قرار دهد و به شیمیایی‌فروش‌ها هشدار بدهد كه باید تا دو ماه دیگر از ناصرخسرو بروند.قدیمی البته تاكید می‌كند كه این انتقال موقتی است و صنف شیمیایی‌فروش‌ها باید مانند صنف‌های دیگری كه از تهران خارج شده‌اند، پس از مدتی زمینی را بخرد و شاغلانش را برای اقامت دائم به آن منطقه منتقل كند.

اسلحه دور می‌شود، اما هنوز پر است!

اگر قول مدیرعامل شركت ساماندهی مشاغل شهر تهران عملی شود، هفت تیر پر آماده شلیك، از روی شقیقه تهرانی‌ها برداشته می‌شود و به حاشیه پایتخت می‌رود تا دیگر آتش‌نشان‌ها و كاركنان شركت ساماندهی مشاغل، كابوس انفجارهای پی در پی را در ناصرخسرو نبینند.با این حال حتی در صورتی كه این صنف به خارج از تهران منتقل شود، هنوز یك مساله مهم حل نشده درباره‌اش وجود دارد: عرضه مواد شیمیایی خطرناك در ناصرخسرو تابع هیچ نظارتی نیست و تا وقتی شرایط این‌گونه باشد نباید تعجب كرد اگر در هر چهارشنبه سوری، پایتخت از وحشت نوجوان‌های مسلح، نیمه تعطیل شود؛ هر كس تصمیم به اسیدپاشی می‌گیرد بسرعت مواد موردنیازش را تهیه كند و پیش‌سازهای موادمخدر صنعتی به فراوانی در پایتخت دست به دست شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha