سلامت نیوز : هفتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران با همکاری انجمن سرطان ایران و انجمن مراقبت های ویژه به عنوان یکی از جامع ترین و علمی ترین برنامه های پزشکی مدرن یک دهه اخیر از امروز در تهران گشایش می یابد.

درباره برنامه های این کنگره با دبیر علمی آن دکتر پیام آزاده متخصص رادیوتراپی، آنکولوژی گفت وگویی ترتیب داده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ انجمن جراحان عمومی ایران که دارنده بیشترین عضو از طیف های مختلف پزشکی شامل جراحان و پزشکان عمومی است، در برنامه امسال کنگره با کمک انجمن سرطان ایران و انجمن مراقبت های ویژه اقدام به برگزاری این کنگره کرده و گستردگی برنامه های آن به حدی است که تقریبا شامل تمام گروه های پزشکی می شود و گروه های جراحی و غیرجراحی در آن مشارکت دارند.دکتر آزاده با بیان این مطلب به خراسان می گوید: تفاوت این کنگره با کنگره های دیگری که درباره سرطان برگزار می شود، این است که در برنامه علمی این کنگره از گروه های مختلف جراحی دعوت شده است که مشارکت جدی داشته باشند و در واقع تمرکز ما «Pre-operating medicine» یا «طب پیش از جراحی» با محوریت سرطان است. در این کنگره که برنامه های آن بسیار جامع، متنوع و گسترده اجرا می شود، تلاش شده گروه های مرتبط با سرطان که طی سال های گذشته در کنگره های مختلف سرطان نقش آن ها مورد غفلت قرار گرفته است، حضور داشته باشند.خوب است بدانید که حضور این گروه ها از این رو در کنگره اهمیت دارد که هم اکنون در دنیا «Pre-operating medicine» مسئله جدی تری از خود جراحی است و از آن جا که پزشکی هر روز بیشتر از گذشته به سمت «کارگروهی» (Team work) پیش می رود، مهم است که گروه های وابسته به جراحی را مطرح و نقش آن ها را پررنگ کنیم.

در واقع در دنیا هم اکنون جراحی فقط یک عمل نیست بلکه کار گروهی گسترده ای پشت آن وجود دارد و قبل از انجام عمل اعم از جراحی ساده ای مانند آپاندیس یا جراحی های پیچیده سرطان، گروه های مختلف وضعیت بیمار را بررسی می کنند. کار این گروه ها مانند بیهوشی، قلب و عروق، گروه های داخلی، ریه و عروق است که یک عمل جراحی را به موفقیت می رساند و بیمار پس از مراقبت های ویژه روانه خانه می شود.به این ترتیب گروه های مختلف پزشکی درباره کارهایی که قبل، حین و بعد از عمل جراحی روی بیمار انجام می دهند، با هم بحث و تبادل نظر می کنند و جراح به عنوان هسته گروه تلاش می کند، کار خود را به درستی انجام دهد. تاکنون در هیچ کنگره ای گروه های وابسته به جراحی و گروه هایی که جراحان وابسته به آن هستند با این وسعت در کنار هم قرار نگرفته بودند و این کار در این کنگره صورت گرفته است.

برنامه جامع کنترل سرطان

مسئول سیاست گذاری شبکه ملی سرطان درباره تدوین برنامه جامع کنترل سرطان اظهار می دارد: از آن جا که عبارت «سونامی سرطان» که در گذشته مبحثی فانتزی به نظر می رسید، هم اکنون بسیار جدی است، تلاش کرده ایم با تدوین برنامه جامع کنترل سرطان با کمک سازمان بهداشت جهانی و همچنین تهیه ممیزی سرطان شناسی ، رصد شیوع و میزان مرگ و میر سرطان ها در کشور، اقدامی اساسی در این زمینه انجام دهیم. نکته این جاست که به ۲ دلیل عمده باید سیاستگذاری ها، تدوین برنامه های پیشگیرانه و تنظیم سازوکار سازمان های مختلف را برای مبارزه با سرطان جدی بگیریم. اول شیوع عوامل محیطی تاثیرگذار در بروز سرطان در کشور است زیرا عوامل ژنتیکی نقش اندکی در بروز سرطان ها دارد و می توان با مهار عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، سیگار، آب و فضاهای آلوده، کودهای شیمیایی و... از بروز دسته بزرگی از سرطان ها پیشگیری کرد. این عوامل محیطی به طرز وحشتناک، غیرقابل کنترل و غیرقابل برنامه ریزی در حال افزایش است و ما متاسفانه برنامه ای برای کنترل و مهار بسیاری از این عوامل محیطی نداریم. از طرف دیگر هرم سنی جمعیتی ما به سمت سالمندی پیش می رود و این ۲ عامل، مهم ترین عوامل افزایش سیر صعودی بروز سرطان در ایران است.

مدیریت درد

موضوع دیگری که در این کنگره مطرح شده است، مدیریت درد است. مدیریت درد (Pain Management) در دنیا سابقه ای ۲۰ ساله دارد اما در کشور ما سابقه آن به ۵ تا ۱۰ سال می رسد. دکتر آزاده با تاکید بر این که موضوع درد سرطان مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح می کند: هنوز برخی پزشکان با مقوله کنترل درد چندان آشنا نیستند و تصور می کنند درد بیمار پس از جراحی، طبیعی است. در صورتی که با مدیریت درد می توان درد بیمار پس از جراحی را برطرف کرد. در کنگره امسال گروه های مختلف پزشکی طی کارگاه های متعدد با دردهای مختلف قبل از عمل، حین عمل و پس از عمل، دردهای مزمن و به ویژه دردهای مزمن سرطانی آشنا می شوند. دردهای حاد و مزمن و کنترل دردهای مزمن خوش خیم و بدخیم هم در این کارگاه ها بررسی می شود. تاکید ما این است که درد بیماری که تحت درمان است باید کنترل شود و این مسئله که تاکنون به آن توجهی نشده است، باید در ایران جا بیفتد، این برای اولین بار است که انجمن جراحان و دو انجمن درد فعال در کشور طی یک کنگره با یکدیگر مشارکت دارند.

به هر حال درد مبحث مهمی در پزشکی است و هر پزشکی با درد بیماران خود روبه رو می شود.همچنین به دلیل شیوع نگران کننده سرطان سینه در ایران قرار است مباحث مربوط به درمان، جراحی و بازسازی این سرطان نیز در این کنگره با حضور متخصصان مطرح شود. این کنگره با همکاری انجمن مراقبت های ویژه برگزار می شود و یک روز آن نیز به سرطان های دستگاه گوارش اختصاص دارد. خاطرنشان می شود این کنگره از امروز تا ۳۱ شهریور در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha