چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
سلامت نیوز : تصور همه ما از اوقات فراغت تعطیلات 3 ماهه تابستان است و سعی می‌كنیم با برنامه‌ریزی مناسب از آن به بهترین شكل مناسب استفاده كنیم. ثبت‌نام در كلاس‌های مختلف آموزشی و رفتن به مسافرت تنها بخش كوچكی از برنامه‌هایی است كه برای تابستان داریم غافل از این كه اوقات فراغت و تعطیلات فقط به تابستان ختم نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ برای عده‌ای از ما مثل كنكوری‌هایی كه از سد کنکور رد نشده‌اند و سال تحصیلی جدید را در خانه می‌گذرانند، تعطیلات تابستانی کش آمده و خیلی بیشتر از 3 ماه تابستان است. اما نحوه گذران این تعطیلی نسبتاً بلندمدت، کاملاً به نوع دید ما و هدفگذاری مان برای زندگی بستگی دارد. هدفمان هم هرچه باشد، از قبولی در کنکور بعدی گرفته تا شاگردی در مغازه قنادی اوستا فرید یا یادگیری سفره آرایی، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است. از ما به شما نصیحت، قید اتراق بلندمدت در خانه را بزنید چون همین تنبلی در آینده نه چندان دور کار دستتان می‌دهد و یک‌وقت می‌بینید ای دل غافل، از قافله زندگی عقب مانده‌اید که البته جبرانش بسیار سخت خواهد بود.

باور کنید برنامه‌ریزی اگر درست باشد موجب شکوفایی استعداد‌های افراد می‌شود. شاید بارها شنیده باشیم فلان كس رتبه یك كنكور شده یا دیگری اختراع مهمی ثبت کرده یا یکی جایزه مهمی برده. خیلی از این افراد موفق كه همه ما دلمان می‌خواهد جای آنها باشیم اما نمی‌دانیم رمز موفقیت آنها چیست، از برنامه‌ریزی مناسب سود برده‌اند و از فرصت‌هایشان صحیح استفاده کرده‌اند. رمز موفقیتشان هم همین است.

احمد وثوقی كارشناس ارشد روانشناسی در این‌باره می‌گوید: امروزه الگوهای برنامه‌ریزی با گذشته بسیار متفاوت است. با پیشرفت تكنولوژی خواسته‌های افراد نیز پیشرفت كرده و برای پاسخ دادن به این نیازها و استفاده صحیح از فرصت‌ها و اوقات بیكاری، افراد نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با عصر كنونی هستند. تعطیلات و داشتن برنامه صرفاً به تابستان ختم نمی‌شود؛ ما باید یاد بگیریم برای تمامی لحظه‌های زندگی‌ برنامه داشته باشیم و حداكثر استفاده را از زمان ببریم.

وثوقی خاطرنشان می‌کند که همه ما نمی‌توانیم از یك برنامه واحد استفاده كنیم. برنامه‌ریزی هر كس با توجه به شرایط كاری‌‌اش با دیگری بسیار متفاوت است اما كلید موفقیت در تمامی این برنامه‌ریزی‌ها نظم است و تأکید می‌کند: مسلماً قدم اول در راه هدفمند بودن برنامه، پشتکار و اراده و پیگیری روز افزون به همراه نظم است. البته در این میان داشتن مشاور خوب و با تجربه می‌تواند روند حرکت را بهبود بخشد.

برنامه زمانی درست است كه در آن برنامه‌های آموزشی به منظور كسب مهارت‌های علمی و اجتماعی، ورزشی، زمان مطالعه،‌ ‌تعاملات اجتماعی و... و البته اوقاتی برای تفریح گنجانده شده باشد و وقتی زمان مورد نظر تمام شد، با نگاهی به عملكرد خود به رضایت برسیم. این كارشناس ارشد روانشناسی این نکته را هم یادآور می‌شود که هر فرد با توجه به شناخت كاملی كه از خود دارد می‌تواند بهترین برنامه را برای گذراندن اوقات فراغت داشته باشد و اگر همه ما یاد بگیریم لحظات طلایی زندگی خود را بشناسیم و برای آن برنامه‌ریزی كنیم بی‌شك موفقیت در انتظار ماست.

 وی در نهایت به طور خلاصه به برخی مشکلات و برخی نکات مهم برای دستیابی به یک برنامه مناسب می‌پردازد و ادامه می‌دهد: تناسب نداشتن برنامه‌ها با نیازها و علایق و سلایق جوانان امروز و تكراری و یكنواخت بودن برنامه‌ها، توزیع نامتناسب امكانات و محدودیت دسترسی بخشی از جوانان به امكانات ازجمله مهمترین مشكلات درخصوص برنامه‌ریزی برای داشتن یك تعطیلات مفید می‌تواند باشد. ارتقای مهارت‌های شناختی، استراحت و رفع خستگی، رشد و تعالی شخصیت، آموزش مهارت‌های زندگی، كسب اعتماد به نفس، شناخت مقتضیات زمان، تحرك جسمی و حفظ ورزیدگی و ورزش، بهداشت روانی و مقابله با افسردگی، شكوفایی خلاقیت، تمرین زندگی اجتماعی، تقویت هوش هیجانی، مهارت‌های تندخوانی و تمركز می‌تواند مواردی برای برنامه‌ریزی صحیح و بهره‌مندی از ایام تعطیلات بلندمدت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha