پرورش طرز فکر درست به شما قدرت می‌دهد تا با از بین بردن باورهای محدودکننده و گفت و گوهای ذهنی مخرب شرایط فعلی خود را ارتقا دهید. شاید برایتان عجیب باشد اما شما قدرت آن را دارید که با تغییر افکارتان مسیر زندگی خود را تغییر دهید.

اگر از موقعیت فعلی خود ناراضی هستید بخوانید؛ چگونه می‌توانم تغییر کنم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، اگر از موقعیت فعلی خود راضی نیستید و فکر می‌کنید در آن گیر افتاده‌اید یا طعمه عادات بد و الگوهای فکری منفی و مخرب خود شده‌اید قبل از هر چیز باید افکار و ذهن و روانتان را بررسی کنید.

در فکر و ذهن بعضی از ما نیروی قدرتمندی وجود دارد که گاهی مانع از موفقیت و شادی ما خواهد شد؛ در صورتی که اگر درست پرورش و هدایت شود می‌تواند باعث رشد و موفقیت ما شود.

درک قدرت ذهنیت و تأثیر آن بر زندگی

طرز فکر شما نشان دهنده نوع نگاه شما به زندگی، انتخاب‌های شما و در نهایت نیز تصمیمات مهمی است که در زندگی می‌گیرید و در واقع نحوه تفسیر و واکنش شما به موقعیت‌های مختلف زندگی را رقم خواهد زد.

کارول دوک، روان‌شناس بریتانیایی، پیشگام تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه است و دو جهت گیری متفاوت برای افراد قائل است؛ ذهنیت ثابت و غیرقابل تغییر در مقابل انعطاف پذیری و رشد.

افراد با طرز فکر ثابت علاقه‌ای به تغییر ندارند و گاهی حتی از آن می‌ترسند. ویژگی‌های شخصیتی ثابت به محدودیت‌های ذاتی و عدم کنترل بر توانایی‌های خود اعتقاد دارند. این امر انگیزه تغییر را کاهش می‌دهد. در صورتی که برعکس، ذهنیت‌های آماده تغییر به رشد و تکامل و تلاش و خودسازی متمرکز هستند.

شما همان گونه که فکر می‌کنید زندگی می‌کنید


فراموش نکنید طرز فکر و نگاه شما به طور ناخودآگاه همه چیز را تغییر می‌دهد. یعنی می‌توان گفت در واقع شما همان گونه که فکر می‌کنید زندگی می‌کنید و عادت‌های روزانه خود را رقم می‌زنید و انتخاب‌های کلیدی و مهم می‌کنید.

نگاهی به افکار خود بیندازید؛ دیروز به چه فکر کردید؟ امروز به چه چیزی فکر می‌کنید؟ بر کدام افکار بیشتر تمرکز دارید؟

این سؤالات را از خود بپرسید و صادقانه به آن‌ها پاسخ دهید. چون متوجه خواهید شد زندگی امروز شما در تأیید افکار دیروز شماست همان گونه که چیزهایی که امروز به آن فکر می‌کنید نیز به احتمال زیاد همان چیزهایی خواهند بود که فردا زندگی خواهید کرد.

تغییر زندگی در نتیجه تغییر طرز فکر


قبل از اجرای تغییرات خارجی در امور مالی، روابط، شغل و سلامتی خود از طریق یک بازنگری اساسی زندگی، ابتدا از درون شروع کنید و ببینید چه باورهای عمیقی از اهداف شما حمایت یا آن‌ها را تضعیف می‌کنند و تا چه حد در طراحی شرایط زندگی؛ خودتان را مسوول می‌دانید؟

گاهی حتی یک جابه جایی جزئی در افکار و کلمات شما قدرت بیشتری به شما خواهد داد. . همان طور که هنری فورد می‌گوید: چه فکر کنید که می‌توانید یا فکر کنید نمی‌توانید د ر هر صورت حق با شماست! شاید این گونه افکار مبتنی بر ناتوانی و نتوانستن؛ از کودکی به شما القا شده. اما در حال حاضر این تصمیم شماست که بخواهید به همان روند قبلی ادامه دهید یا شروع به تغییر نگرش، افکار ودر نتیجه تصمیمات و اتفاقات مهم زندگی خود کنید.

از ترس تا شجاعت


ترس به طور طبیعی مانع از تغییرات و تصمیمات بزرگ زندگی خواهد شد. هر زمان که با متغیرهای ناشناخته زندگی روبه رو می‌شویم، تلاش می‌کنیم کاری جدیدی انجام دهیم؛ در صورتی که روش مواجهه ما همان روش‌های قبلی است اما توقع داریم اتفاق جدیدی برای ما بیفتد.

توجه داشته باشیم وقتی هر روز همان مسیر قبلی را طی می‌کنیم نمی‌توانیم به مقصد جدیدی برسیم. بنابراین اگر می‌خواهید نتیجه جدیدی بگیرید باید شجاعت تغییر روش و مسیر را داشته باشید.

فهرستی از اهداف فعلی خود را در نظر بگیرید که توسط بلوک‌های ترس مهار شده‌اند. سپس شجاعانه تصمیم بگیرید روش خود را تغییر دهید.

افکارتان را محدود نکنید


بیشتر مردم به زندگی فعلی، مشکلات، نگرانی‌ها و چیزهایی که آن‌ها را آزار می‌دهد یا دوست ندارند فکر می‌کنند. انجام این کار، روز به روز، این طرز فکر را به یک عادت و سبک زندگی تبدیل می‌کند.

محدود کردن دامنه تفکر خود به این شکل؛ زندگی شما را محدود می‌کند. بنابراین شما نمی‌توانید فراتر از این افکار را ببینید و تصور زندگی فراتر از شرایط فعلی خود را داشته باشید.

از همین امروز شروع کنید


برای تغییر و ترک افکار و رفتارهای محدود کننده از همین امروز شروع کنید و آن را به تعویق نیندازید. شاید کار آسانی نباشد اما حتماً می‌توانید چنین تغییراتی ایجاد کنید. البته ممکن است ابتدا بارها و بارها به همان روش قبل برگردید و ناامید شوید. اما در طولانی مدت حتماً نتیجه خواهید گرفت.

بنابراین اولین قدم را همین امروز بردارید و به افکار خود نگاه کنید. بیشتر از افکار خود آگاه باشید. به احتمال زیاد متوجه خواهید شد افکار خود را محدود می‌کنید و اجازه نمی‌دهید بتوانید به موفقیت، تغییر مسیر و آرامش خود فکر کنید. شما به شرایط فعلی، زندگی فعلی، شغل فعلی و وضعیت مالی فعلی خود فکر می‌کنید.

گام بعدی این است که بفهمید واقعاً چه می‌خواهید و می‌خواهید زندگی‌تان چگونه باشد. بر همان اساس شروع به فکر کردن به این موضوع به عنوان چیزی ممکن و دست یافتنی کنید. فراموش نکنید افکار امروز شما سنگ بنای زندگی فردای شماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha