اگر می‌خواهیم طرح پزشک خانواده را اجرا کنیم باید همانند نسخه موجود در سایر کشور‌ها و با‌‌ همان زیر ساخت‌ها و پرداختی‌ها باشد تا ترغیب پزشکان با سرعت بیشتری صورت گیرد، همچنین فرو کش کردن تب تخصص گرایی و کاهش مشکلات آزمون دستیاری از نتایج اجرای درست این طرح خواهد بود.

حداقل کپی‌برداری درستی از طرح جهانی پزشک خانواده داشته باشیم
سلامت نیوز : ناصر کاشانی در گفتگو با سینا نیوز، در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در کشور اظهار کرد: وقتی قرار است طرح پزشک خانواده را اجرا ‌کنیم باید همچون سایر کشور‌ها به آن عمل کرده و پایبند به آن باشیم و از‌‌ همان پرداختی‌های موجود در نسخه‌های جهانی این طرح استفاده کنیم تا پزشکان و جامعه پزشکی ترغیب شده و از جایگاه مناسبی در این طرح برخودار شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعلام این نکته که طرح پزشک خانواده، فقط درمان گر نیست، افزود: با توجه به همه جانبه بودن طرح پزشک خانواده، این برنامه تنها درمان نگرانه عمل نمی‌کند به همین منظور و با توجه به این ماهیت، امکانات باید فراهم و زیر ساخت‌ها اصلاح شوند. نماینده مردم زاهدان در خصوص مشکلات این طرح، گفت: این طرح در آغاز مشکلاتی را پیش روی خود دارد که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به میزان پرداختی‌های پزشکان عمومی و مشارکت کنندگان در این طرح خبر داد که نیاز اساسی به بررسی هر چه بیشتر و فوری دارد.

کاشانی، پزشکان عمومی را محور سلامت در دنیا دانست و تصریح کرد: در همه جای دنیا پزشکان عمومی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند و به عنوان محور سلامت، عهده دار مدیریت شبکه‌های درمانی و به طورکل مدیریت‌ها هستند با این همه در کشور ما اهمیتی به پزشکان عمومی داده نمی‌شود و این فعالان حوزه سلامت از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند. وی ادامه داد: بنده به عنوان یک پزشک عمومی در سازمان‌های مختلف نظام سلامت، فعالیت کرده‌ام و باید بگویم که درآمد بسیار پایینی که در حد یک پزشک هم نبود را دریافت کرده‌ام، با این حال امید است هم‌پای جایگاه پزشکان عمومی در طرح جهانی پزشک خانواده، در کشور ما نیز بحث ارتقای این پزشکان در برنامه جایگاهی داشته باشد.

طرح پزشک خانواده، پایان رقابت های آزمون دستیاری
کاشانی با بیان نتایج اجرای صحیح طرح پزشک خانواده، عنوان کرد: اگر پزشک خانواده با‌‌ همان حقوق و مزایایی که در طرح جهانی به آن اشاره شده است در کشور ما هم اجرایی شود تب تخصص‌ها و تخصص گرایی کاهش می‌یابد، علاوه بر این دیگر شاهد مشکلات و تخلفات دوره‌ای آزمون دستیاری و رقابت‌های نابجای پزشکان نخواهیم بود.

ضرورت فرهنگ سازی در اجرای درست برنامه
وی با ضرورت اجرای صحیح استفاده از نسخ جهانی طرح پزشک خانواده، یادآور شد: در حال حاضر از کتب معتبر پزشکی دنیا کپی برداری می‌کنیم و در خصوص طرح پزشک خانواده نیز نباید کپی برداری نادرستی داشته باشیم که این مساله نیاز به فرهنگ سازی درست دارد به طوری که هر کس می‌تواند با انتخاب آزاد پزشک خود، بار مراجعه به تخصص‌ها را کاهش دهد. کاشانی در پایان خاطر نشان کرد: در خلال اجرای صحیح این طرح و با کاهش مد تخصص گرایی، افراد شایسته وارد حیطه تخصص‌ها خواهند شد و در کل باید گفت که اجرای صحیح این برنامه، به نفع جامعه پزشکی و مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha