سلامت نیوز : استفاده از میوه ها و سبزی های تازه همواره توسط متخصصان سفارش شده و كمك این خوراكی ها به سلامتی انسان موضوع تازه ای نیست. میوه ها وسبزی های حتی به درمان بیماری هایی چون سرطان نیز كمك می كنند چرا كه در كنار ویتامین سرشاری كه دارند، حاوی آنتی اكسیدان نیز هستند. گیاهان از این ماده برای محافظت از ارگانیسم شان استفاده می كنند. انسان نیز با خوردن میوه و سبزی های از بسیاری از این آنتی اكسیدان های گیاهی بهره مند می شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ اما در برخی موارد تركیب میوه ها و سبزی های با بعضی از داروها نتیجه ی مطلوبی در پی ندارد. برای مثال گریپ فروت می تواند تاثیر داروها را كم كند یا حتی تاثیر آن را از بین ببرد. در گریپ فروت ها به میزان زیادی آنتی اكسیدانی به نام نارینگین وجود دارد كه مزه تلخ این میوه هم به خاطر همین ماده است .

مدت هاست كه تاثیر نامطلوب نارینگین بر داروها شناخته شده است چرا كه نارینگین از تبدیل مواد در كبد جلوگیری می كند كه در نتیجه غلظت مواد دارویی در خون بالا می رود و حتی ممكن است بدن به این غلظت بالا واكنش نشان دهد. به همین خاطر تولیدكنندگان دارو در دستورالعمل مصرف تاكید می كنند كه دارو همراه گریپ فروت مصرف نشود. از داروهایی كه گریپ فروت چنین تاثیری رویشان دارد می توان به آتنولول، سری پرولول، تانلینولول، و آنتی بیوتیك هایی مثل سیپروفلاكسین و لووپلاكسین، داروی ضدقارچ ایتراكونازول و قرص ضد حساسیت فكسوفنادین اشاره كرد .

البته موارد بسیار كمی نیز وجود دارد كه این مكانیزم جنبه مثبتی هم دارد. چرا كه گریپ فروت بدون این كه اثر جانبی ای ایجاد كند، تاثیر دارو را افزایش می دهد. كه به طور مثال می توان به داروی سیرولیموس اشاره كرد كه سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند و برای بیمارانی تحت عمل پیوند عضو قرار می گیرند، استفاده می شود .
گریپ فروت همچنین بر درمان بیماران سرطانی اثر مثبت می گذارد. این مطلب از نتایج تحقیقات گروه سرطان دانشگاه شیكاگو به دست آمده است. به گفته این پژوهشگران، بیمارانی كه روزانه یك لیوان آب گریپ فروت می نوشیدند، دوز دارو را تا دو سوم كاهش داده اند. این كار بر دوره درمان تاثیر سوئی نگذاشت و تاثیرات جانبی نیز در پی نداشت .

زنجبیل می تواند به جذب گلوكز در سلول های ماهیچه ای كمك كند بدون این كه نیازی به انسولین باشد. از قرار معلوم زنجبیل میزان جذب پروتئینی را كه به انتقال گلوكز به داخل سلول كمك می كند، افزایش می دهد و این امر به خاطر مقادیر زیادی اسید فنیكی است كه در آن وجود دارد. اسید فنیك تركیبی شیمیایی است كه در بسیاری از گیاهان موجود است و در صنایع دارویی استفاده فراوانی از آن می شود .پژوهشگران می گویند تركیبات شیمیایی زنجیبل می تواند میزان جذب گلوكز را در بیماران دیابتی نوع 2 تا حد زیادی تنظیم كند .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha