سلامت نیوز: رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده گفت: ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی در فهرست انتظار اجرای برنامه پزشک خانواده هستند که ستاد اجرای پزشک خانواده باید در هر دانشگاه حضور یابد و با بررسی شاخص‌ها مجوز را صادر کند.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با فارس در مورد میزان استقبال پزشکان عمومی از برنامه پزشک خانواده اظهار داشت: پزشکانی که وارد سامانه سلامت ایرانیان نشوند طبیعتاً نمی‌توانند از مزایای بیمه و یارانه‌های بخش سلامت برخوردار شوند.

وی گفت: از زمانی که برنامه پزشک خانواده در یک استان افتتاح می‌شود 3 ماه فرصت وجود دارد تا پزشکان وارد سامانه شوند بعد از 3 ماه اگر بیمار به پزشکانی مراجعه کند که وارد سایت نشده باشند. ۱۰۰درصد هزینه را باید خودش بپردازد ولی اگر به پزشکان خانواده مراجعه کنند هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: البته بعد از 3 ماه هم پزشکان می‌توانند وارد برنامه شوند ولی پزشکانی که در مهلت مقرر ثبت نام کرده‌اند، سقف 2500 نفر بیمار را پر می‌کنند ولی بعد از مهلت مقرر ضمانتی برای پرکردن سقف تعداد بیمار وجود ندارد یا ممکن است تعداد تحت پوشش کمی به دست بیاورد.

شریعتی خاطرنشان کرد: این 3 ماه برای اولین استانهایی مانند فارس که برنامه پزشک خانواده را اجرا کرده‌اند تا اواخر مهر به پایان می‌رسد و البته استقبال پزشکان عمومی از این برنامه خوب بوده است.

پزشکان، خودشان خودشان را توزیع می‌کنند

رئیس ستاد برنامه پزشک خانواده در پاسخ به اینکه مگر تعداد پزشکان عمومی با توجه به جمعیت هر منطقه توزیع نمی‌شوند گفت:‌پزشکان خودشان، خودشان را توزیع می‌کنند و خود تنظیمی دارند. ما یکسری کنترل‌هایی گذاشتیم که سبب می‌شود پزشکان به جایی که نیاز داریم بروند. چون گفته‌ایم پزشکان بین 500 تا 2500 نفر را تحت پوشش قرار دهد و پزشکان معمولاً به جایی که نسبت پزشک به جمعیت کم است رجوع می‌کنند.

وی ادامه داد: لزوماً پزشک شهری مثل قائم‌شهر را که به نسبت هر هزار نفر یک پزشک وجود دارد انتخاب نمی‌کند و سعی می‌کند چند شهر آن طرف‌تر مثلا‌ً در استان گلستان که پزشک نسبت به جمعیت کمتر است ثبت نام کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نقشه راهی برای انتخاب محل‌های کم‌تراکم‌تر پزشکان وجود دارد گفت:‌پزشکان خودشان آمار را دارند و می‌توانند مطالعه کنند و از دانشگاه‌های علوم پزشکی هم اطلاعات بگیرند.

رئیس توسعه شبکه وزارت بهداشت در مورد وضعیت پزشکان در تهران گفت:‌ در تهران چون حداکثر برخورداری از لحاظ توسعه یافتگی وجود دارد، ضریب محدودیت سرانه پرداخت نمی‌شود ولی در استان‌های محروم تا حدود 40 درصد سرانه بابت محرومیت منطقه پرداخت می‌شود.

به گفته شریعتی پزشکان ترجیح می‌دهند به جایی پرجمعیت‌تر و محروم‌تر بروند که هم هزینه‌هایی مثل اجاره مطب کمتر است و هم درآمد بیشتری خواهند داشت و با این مکانیزم پزشکان توزیع می‌شوند.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده یکی از مکانیزم‌های برقراری عدالت در سلامت را همین موضوع دانست و گفت:‌ به عنوان مثال زوج پزشکی به ما مراجعه کردند که درخواست داشتند در یک منطقه محروم ثبت نام کنند. چرا که معتقد بودند در تهران نمی‌توانند تعداد مریض با درآمد کافی را جذب کنند و طبیعتاً پزشکان مشهور و قدیمی جمعیت را پوشش می‌دهند.

وی در مورد روند اجرای پزشک خانواده در استان‌های کشور اظهار داشت: 19 دانشگاه علوم پزشکی کشور در فهرست انتظار برای اجرای برنامه پزشک خانواده هستند که بسته به جلسات ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و بازدیدهایی که از هر دانشگاه خواهیم داشت شاخص‌ها را بررسی می‌کنیم تا اجازه افتتاح بدهیم. چرا که باید طبق تعهد تا سال آینده این برنامه را در کل کشور اجرا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha