شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
سلامت نیوز: بازی به عنوان فرایند چند بعدی كه به نحوی قابل توجه در خدمت تكامل و رشد كودك است می تواند راهی جهت تخلیه این انرژیها در مسیر رسانده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، طی پژوهشی که به همت لیلا بقایی پور كارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مرضیه سادات شاطرچی به بررسی بازی درمانی و ارتباط آن در تشخیص و درمان اختلالات و مشكلات رفتاری كودك انجام شده، با تاکید بر این که بازی برای رشد اجتماعی، احساسی، شناختی، فیزیكی، زبانی و پرورش خلاقیت همه كودكان حیاتی است علاوه بر این بازی سبب تحكیم آموخته ها در تمامی كودكان و نوجوانان حتی برای آنهایی كه در برقراری ارتباط گفتاری مشكل دارند، می شود.

لیلا بقایی پور تصریح کرد: كودكان از راه بازی، پشتیبانی عاطفی دریافت می كنند و مطالب زیادی درباره احساسات و اندیشه های خود  می آموزند، گاهی تجربه های سخت و آسیب زای گذشته را در بازی های خود دوباره به نمایش می گذارند تا درك درست تری از آنها به دست آورند و بتوانند تسلط بیشتری بر آینده داشته باشند.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: از آنجایی که کودکان با بازی همچنین می توانند بیاموزند كه چگونه روابط و كشمكشهایشان را با شیوه های بهتری مدیریت كنند بنابراین بازی وسیله ای برای احساسات، برقراری روابط، توصیف تجربیات، آشكار كردن آرزوها و خودشكوفایی کودک است.

وی همچنین افزود:  فعالیت بازی در واقع تلاش كودك برای كنار آمدن با محیط است كه از طریق او خود را می یابد و دنیا را درك می كند.

بقایی پور با اشاره به نتایج این بررسی عنوان داشت: خدمات بازی درمانی حدودا از سال 1920 میلادی به كار رفته و با گذشت زمان، پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: بازی وسیله ای است كه كودك از طریق آن تجارب آسیب رسان را كنترل می كند به عنوان مثال كودكی كه مدتی بیمار و یا در بیمارستان بستری بوده، فعالیتهایی مثل تزریق آمپول به عروسك یا دوستانش را نشان می دهد. یا كودكانی كه درگیر جنگ، زلزله و مشكلات خانوادگی مثل طلاق یا مرگ هستند در بازیهایشان طوری برخورد می كنند كه می خواهند از آن استرس و فشار رهایی پیدا كنند.

بقایی پور عنوان داشت:  متخصصان كودك در مطالعات انجام شده متوجه این موضوع شدند كه از طریق بازی می توان بر احساسات منفی و فشارزا در كودك با برون ریزی این احساسات غلبه كنیم.

وی با اشاره به این که اهمیت بازی در كودك تا اینجا است كه می تواند بزرگسالی بهنجار یا نابهنجاری را برای وی رقم بزند، تصریح کرد: برای كودكانی كه قادر به بیان مشكلات و ناراحتی هایشان از طریق گفتگو نیستند، بازی  می تواند بهترین عامل برای شناخت و درمان اختلالات آنان باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اضافه کرد: امروزه در دنیا در زمینه درمان توسط بازی اقدامات پیشرفته ای صورت گرفته كه تمام موارد مورد نیاز را شامل می شود. در كشور ما هم اقداماتی انجام گرفته است كه قابل توجه است،  در مراكز درمانی خصوصی و دولتی  و در مراكز توانبخشی و مهدهای كودك اتاق های بازی به شكل ساده ای شكل گرفته است كه در آن خدمات درمانی و تشخیص با كادر مجرب اساتید این رشته انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: نكته مهم در این بین، تاسیس این اتاق ها در مدارس است تا بتوان از به وجود آمدن مشكلات غیرقابل جبران پیشگیری كرد چرا که بازی درمانی یكی از خدمات انسانی است كه می تواند یك نسل را از وجود مشكلات روانی واجتماعی و خانوادگی، نجات و فرزندان سالمی را به آینده جامعه تحویل دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha