سلامت نیوز: كلامیدیا می‌تواند سبب بروز مشكلات جدی در زنان و مردان، نظیر ناباروری و عفونت نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده شود. كلامیدیا یكی از مهم‌ترین عفونت‌های باكتریال انتقال یابنده از راه تماس جنسی در دنیا است و سالانه بیش از سه میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عفونت ناشی از كلامیدیا یك بیماری انتقال یابنده از راه تماس جنسی است كه توسط یك باكتری به نام كلامیدیا تراكوماتیس ایجاد می‌شود و قابل درمان است.

نشانه‌های عفونت ناشی از كلامیدیا چیست؟


كلامیدیا گاهی بیماری خاموش نامیده می‌شود، زیرا ممكن است فرد مبتلا باشد، ولی از آن آگاه نباشد. علائم اغلب طی یك تا سه هفته بعد از آلودگی بروز می‌كنند.

افراد مبتلا ممكن است نشانه‌هایی مانند ترشح غیرطبیعی داشته باشند و یا هنگام ادرار دچار درد شوند. باكتری می‌تواند سرویكس، لوله‌های تخمدانی و مجرای ادراری را در زنان آلوده كند و در نهایت به بیماری التهابی لگن منجر شود. در مردان، باكتری می‌تواند اپیدیدیمیت ایجاد كند. التهاب لگن و التهاب اپیدیدیم دو بیماری بسیار جدی هستند.

كلامیدیا تراكوماتیس همچنین می‌تواند باعث عفونت ركتوم و چشم (التهاب ملتحمه یا چشم صوتی) شود.

كلامیدیا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

كلامیدیا به آسانی با سوزاك اشتباه گرفته می‌شود، زیرا نشانه‌های هر دو بیماری تا حد زیادی مشابهند و می‌توانند به صورت همزمان رخ دهند. قابل اعتمادترین روش تشخیص كلامیدیا روش‌های آزمایشگاهی هستند كه تست آزمایشگاهی بررسی وجود باكتری در نمونه ادرار از جمله آنهاست كه نتیجه آن پس از 24 ساعت آماده می‌شود.

كلامیدیا چگونه درمان می‌شود؟


در صورت ابتلا به عفونت كلامیدیا، این عفونت با تجویز آنتی‌بیوتیك‌های تك دوز یا در دوره‌های 14 الی 17 روزه درمان می‌شود. در صورت ابتلا به عفونت كلامیدیا، حتی بعد از بهبود نیز، مصرف دارو باید ادامه یابد و اگر یك تا دو هفته بعد از اتمام داروها، نشانه‌های بیماری از بین نرفت، باید دوباره به پزشك مراجعه شود.

عوارض كلامیدیا چیست؟

هر ساله بیش از یك میلیون زن به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا می‌شوند كه حدود نیمی از موارد ابتلا به این بیماری ناشی از عفونت كلامیدیا است و بسیاری از این زنان بدون علامت هستند. بیماری التهابی لگن به انسداد لوله‌های تخمدانی و ناباروری منجر می‌شود. پژوهشگران تخمین می‌زنند كه هر ساله 100 هزار زن در اثر ابتلا به بیماری التهابی لگن نابارور می‌شوند.

در برخی موارد این انسداد به دنبال این التهاب باعث عدم عبور تخمك بارور و ایجاد حاملگی خارج رحمی یا حاملگی نابجا می‌شود. حاملگی نابجا یك موقعیت بسیار خطرناك است كه به سقط جنین و یا حتی مرگ مادر منجر می‌شود.

نشانه‌های عفونت كلامیدیا در نوزاد


نوزادی كه به دلیل عفونت كانال زایمان و هنگام تولد آلوده می‌شود، ممكن است به عفونت چشمی یا ریوی مبتلا شود. علائم التهاب ملتحمه شامل ترشحات و تورم پلك‌ها است و معمولا در 10 روز اول زندگی بروز می‌كند. نشانه‌های عفونت ریوی شامل سرفه پایدار در سه تا شش هفته اول زندگی فرد است. هر دو عفونت گفته شده با تجویز آنتی‌بیوتیك به خوبی درمان می‌شوند. به علت خطرعفونت نوزادان، بسیاری از پزشكان توصیه می‌كنند كه در مراقبت‌های قبل از تولد، زنان از نظر ابتلا به كلامیدیا بررسی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha