یکی ازعلل مهم ابتلا به ورم معده، آلودگی به هلیکوباکترپیلوری است که 80 درصد افراد بالای 50 سال کشور به این میکروب آلوده‌اند. در حالی که این آمار در کشورهای پیشرفته و غربی تا 40 درصد است.

دکتر « ناصر ابراهیمی دریانی » استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص گوارش در گفت وگو با ایسنا، گفت: آلودگی به هلیکوباکترپیلوری در ایران اغلب در دوران کودکی و به علت عدم رعایت بهداشت در مصرف آب و سبزیجات و بازی در خاک به وجود می آید.

دکتر دریانی از تست‌های تشخیص هلیکوباکترپیلوری به آزمایش‌های خونی و تست VBT، همچنین روش‌های بیوپسی ضمن آندوسکوپی اشاره کرده و گفت: روش‌های خون گیری از ارزش کمتر و روش VBT از ارزش بیشتری در تشخیص برخوردارند.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیگر علل ابتلا به ورم معده مصرف قرص‌های ضد التهاب غیراستروئیدی همچون آسپرین، بروفن و دیکلوفناک است که 50 درصد مصرف کنندگان این داروها به ورم معده مبتلا می شوند.

این متخصص گوارش در رابطه با علت عوارض این داروها گفت: این داروها علاوه بر عوارض موضعی به علت آن که با مهار پروستوگلاندین‌ها مانع خون رسانی به بافت مخاط معده که محافظ معده در برابر اسید آن است می شود، در نتیجه عدم خون رسانی مناسب سبب آسیب پذیرشدن این مخاط و موکوس آن در برابر اسید معده خواهد شد.

دکتر دریانی ادامه داد: مصرف تدریجی داروهای یاد شده نمی‌تواند مانع عوارض گفته شده شود چرا که همان طور که گفته شد این داروها از راه خون نیز قادرند تا این عوارض را ایجاد کنند.

وی افزود:20 درصد افرادی که از این قرص‌ها استفاده می کنند در معرض ابتلا به زخم معده و 14 درصد آنها در معرض زخم اثنی عشر قرار می گیرند که اغلب این زخم‌ها بدون درد و با استفراغ خونی یا مدفوع سیاه تظاهر می کند.

به گفته این متخصص گوارش، افراد مسن، مصرف کنندگان کورتون و داروهای ضد انعقاد خون که از این داروها استفاده می کنند، بیش از سایرین در معرض عوارض این قرص‌ها قرار خواهند گرفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha