عدم اعلام تعرفه مشخص توسط وزارت بهداشت و تعلل بیمه‌ها در همکاری با دندانپزشکان اجرای برنامه‌های مراقبت از دندان ۶ کودکان ۶ تا ۱۲ سال را با مشکل مواجه کرده است.

بیمه‌ها و وزارت بهداشت هر چه زود‌تر تعرفه دندانپزشکی را اعلام کنند
سلامت نیوز : دکتر محمد حسین خوشنویسان در گفتگو با سینانیوز با اشاره به برنامه مراقبت از دندان ۶ کودکان بیان کرد: «براساس قانون تمام بیمه‌های پایه موظف هستند تا با قراردادی با دندانپزشکان از دندان ۶ کودکان مراقبت کنند ولی متاسفانه برای اجرای این برنامه دو مشکل اساسی وجود دارد.»

وی ادامه داد: «به علت تعرفه پائین، اکثر دندانپزشکان علاقه‌ای ندارند که با بیمه‌ها همکاری کنند از طرفی بیمه‌ها نیز در پرداخت‌های خود تعلل می‌کنند.» رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت بر لزوم توجه به دندان ۶ کودکان تاکید کرد و افزود: «این دندان اولین دندان آسیایی بزرگ اول در سن ۶ سالگی است که اگر به هر دلیلی نتوانیم از آن مراقبت کنیم پوسیده خواهد شد. بهترین سن پیشگیری از پوسیدگی ۶ سالگی است که دندان دائمی رشد می‌کند. دندان ۶ در انتهای دندان شیری است این دندان عوض نمی‌شود و سطح وسیعی دارد اغلب اوقات اگر مراقبت نشود پوسیده شده و زود‌تر از دندان‌های دیگر از بین می‌روند بنابراین باید فرهنگ مراقبت از دندان به خصوص دندان ۶ در بین خانواده‌ها ایجاد شود.»

وی با بیان اینکه معاینه دندان ۶ برای جلوگیری از پوسیدگی از سن ۶ تا ۱۲ سالگی صورت می‌گیرد گفت: «معمولا در بین کودکان ۶ ساله مقدار پوسیدگی زیاد نیست ولی در بین ۱۲ ساله‌ها بر اساس شاخص DMFT بین ۱ تا ۲ دندان است. امسال پیمایش کشوری در این خصوص انجام خواهیم داد به طوری که تعداد دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده را اندازه گیری خواهیم کرد. بر این اساس، ۹۰ درصد شاخص‌ها را دندان‌های پوسیده تشکیل می‌دهند که نیاز به ترمیم دارند.» دکتر خوشنویسان تاکید کرد: «اگر یک دندان پوسیده را تنها برای یک کودک در نظر بگیریم رقم قابل توجهی خواهد بود. بنابراین باید با اجرای برنامه مراقبت از دندان ۶ را به خصوص در افراد پر خطر انجام داد تا پوسیدگی ایجاد نشود.»

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: «بیمه‌ها باید تسهیلات بیشتری را برای عقد قرارداد داشته باشند و وزارت بهداشت و بیمه‌ها هر دو باید در جهت تعرفه واقعی خدمات اقدام کنند.» طبق آیین نامه اجرایی تصویب شده ترمیم تمام دندان‌های کودکان در سن ۶ تا ۱۲ سالگی با پوشش بیمه صورت گیرد. بسیاری از والدین فکر می‌کنند که این دندان هم شیری است و با اطمینان اینکه اگر دندان شیری بیفتد، دندان دیگری بجای آن می‌روید، کوششی برای تمییز نگهداشتن آن نمی‌نمایند به این تریتب دندان ۶ سالگی باید تا آخر عمر در دهان باقی بماند، خیلی زود پوسیده شده و ازبین می‌رود. در ابتدای رویش، دندان‌ها استعداد بیشتری برای پوسیدگی دارند و بایستی در تمییز نگه داشتن آن‌ها دقت بیشتری کرد. بی‌توجهی به دندان ۶ سالگی باعث پوسیدگی شدید آن و در موارد زیادی منجر به از دست رفتن این دندان می‌شود. دندان در ۶ سالگی، الگوی رویش سایر دندانهای دائمی است و رویش صحیح و مرتب بقیه دندان‌ها به وجود دندان ۶ سالگی بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha