یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 59299
سلامت نیوز: در زمان قدیم، مردم از روش های مختلفی برای تمیز نگه داشتن دندان استفاده می کردند. در ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان پودر دندان درست کردند که حاوی سم گاو نر، گیاه مُر، پوسته تخم مرغ و سنگ پا بود. رومیان و یونانیان نیز از صدف و استخوان پودر شده برای تمیز نگه داشتن دندان ها استفاده می کردند. در سال ۱۹۳۸ مردی به نام «دو پونت»، مسواکی مشابه آن چه در حال حاضر داریم، ساخت.

اولین خمیر  دندان نیز پس از جنگ جهانی تولید شد. به نقل از سایت «Prevention» امروزه، در قرن ۲۱، دانشمندان ارتباط بین خرابی دندان ها و بیماری ها را پیدا کرده اند؛ بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، التهاب لثه و بیماری لثه در صورت درمان نشدن به بیماری های جدی می انجامد که عبارتند از:

بیماری های قلبی

 اختلال ذهن یا به هم ریختگی ذهنی که گاه سر آغاز بیماری آلزایمر است.

عفونت های تنفسی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه ها.

تأثیر کاکائو در پیشگیری از پوسیدگی دندان

این یافته جدید و شگفت آور محققان دانشگاه اوساکای ژاپن به قدری موثر است که دانشمندان معتقدند به زودی کاکائو به خمیر دندان ها و دهان شویه ها افزوده می شود. کاکائو نوعی آنتی اکسیدان قوی است که خاصیت طبیعی ضد باکتریایی دارد؛ پوست بیرونی دانه کاکائو که معمولاً هنگام تولید شکلات دور ریخته می شود، دارای میزان بالایی از این نوع باکتری است. این ترکیب با تأثیر مخرب قند و شکر بر دندان ها مقابله می کند. یکی از محققان این پژوهش دریافت که «تیوبرومین» موجود در عصاره کاکائو را می توان جایگزین فلوراید کرد. این ماده مینای دندان را تقویت می کند تا باکتری ها به سختی بتواند به سطح دندان آسیب وارد کند. این ماده تلخ، بر خلاف کافئین که استخوان و دندان را تضعیف می کند، باعث تقویت آن ها می شود. نتایج بررسی هایی که در آن خمیر دندان حاوی عصاره کاکائو را با خمیر دندان حاوی فلوراید مقایسه کرده است، نشان می دهد، افرادی که از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کردند، نسبت به افرادی که خمیر دندان آن ها حاوی تیوبرومین بود ۸ درصد کلسیم بیشتری از دست داده اند.

مواد غذایی تقویت کننده دندان

آناناس: بروملین، لکه های دندان را از بین می برد.

 زنجبیل: حاوی خاصیت ضد التهابی است که از لثه ها محافظت می کند.

هویج: سرشار از ویتامین A است که مینای دندان را تقویت می کند.

 ریحان: ترکیب طبیعی ضد باکتریایی موجود در آن، میکروب های دهان و دندان را از بین می برد.

مغز میوه و تخمه: مصرف آن باعث تمیز شدن دندان از جرم می شود و کلسیم آن نیز باعث تقویت دندان می شود.

پیاز و سیر: ترکیب سولفور در این گیاه با رشد باکتری مقابله می کند.
منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha