سلامت نیو: یک فوق تخصص سرطان‌های زنان با بیان اینکه 11 درصد زنان جوان ایرانی دارای زگیل تناسلی هستند، گفت: فقر اجتماعی، پایین بودن ایمنی بدن و شروع روابط جنسی از سن پایین باعث رشد هرچه بیشتر این بیماری می‌شود.

دکتر فاطمه قائم مقامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه زگیل‌های تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های منتقل شونده از طریق رابطه جنسی است، افزود: زگیل‌های تناسلی زائده‌های گوشتی کوچکی هستند که در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر می‌شود. حداقل نیمی از مردم در یک برهه از دوران زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه انتقال این بیماری تنها از طریق تماس جنسی و حتی تماس سطحی با پوست بیمار است، ادامه داد: داشتن یک بیماری مقاربتی دیگر مانند سوزاک، شروع روابط جنسی از سن پایین، تعدد ازدواج فرد و وجود عفونت‌های دیگر به طور همزمان احتمال بروز این بیماری را بیشتر می‌کند و تا زمانی که زگیل‌ها به طور کامل ریشه کن نشده باشند خطر انتقال وجود دارد.

این فوق تخصص سرطان‌های زنان در مورد علائم ظاهری این بیماری اظهار کرد: زگیل‌های تناسلی ممکن است در اندازه‌های بسیار کوچک تا بسیار بزرگ باشند و معمولا بین 1 تا 3 ماه طول می‌کشد تا در نواحی مرطوب دستگاه تناسلی، اطراف ناحیه تناسلی و مقعد همراه با سوزش، خارش و برآمدگی ظاهر شوند.

وی در خصوص بروز این بیماری در دوران بارداری گفت: معمولا تعداد زگیل‌های تناسلی در طی بارداری افزایش می یابد که ممکن است جریان ادراری را مختل کند. همچنین اگر زگیل‌ها در داخل واژن یا گردن رحم باشد نیاز به جراحی دارد.

قائم مقامی پیرامون امکان انتقال زگیل تناسلی از مادر به جنین گفت: نوع خطرناک این بیماری ممکن است در حین زایمان به جنین، جفت و حنجره نوزاد منتقل و اشکالات تنفسی برای نوزاد ایجاد کند که باید جهت رفع انسداد راه‌های هوایی جراحی شود.

وی کرایو درمانی، لیزر درمانی، سوزاندن و داروهای موضعی را از راه‌های درمان بیماری زگیل تناسلی عنوان و خاطرنشان کرد: تزریق واکسن گارداسیل برای دختران بین 11 تا 26 و پسران بین 9 تا 26 سال که قبلا واکسن را دریافت نکردند ضروری است.

این فوق تخصص سرطان‌های زنان در پایان خاطرنشان کرد: انجام منظم تست تشخیص سرطان دهانه رحم برای تمام زنان به ویژه زنانی که سابقه زگیل تناسلی دارند نقش مهمی جهت تشخیص و پیشگیری زودرس سرطان در مراحل اولیه ایفا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha