سلامت نیوز : مصطفی بهمن‌آبادی ظهر امروز در نشست خبری سومین سمپوزیم بین‌المللی بیمارستان الکترونیک و تله‌مدسین اظهار داشت: پزشکی از راه دور در کشور جزیره‌ای اجرا شده و در نتیجه برخی خوب عمل کرده‌اند و برخی ضعیف و اگر بخواهیم چرخ توسعه بیمارستانی را به حرکت درآوریم با مشکل مواجه می‌شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: بحث هوشمند سازی بیمارستانها بحثی جهانی است و وارد شدن به علوم پزشکی و بیمارستانها صرفه‌جویی اقتصادی زیادی را در پی خواهد داشت.وی تله‌مدسین (پزشکی از راه دور) را عاملی برای تحقق توسعه عدالت اجتماعی عنوان کرد و گفت: پزشکان مقیم تهران را نمی‌توان به سادگی به استانها و شهرهای محروم اعزام کرد. ولی با تله‌مدسین این امکان وجود دارد که پزشک بتواند با بیمار ارتباط برقرار کند.

پزشکی از راه دور در کشور جزیره‌ای اجرا شده است

بهمن آبادی اجرای تله‌مدسین در کشور را کاملاً جزیره‌ای عنوان کرد و گفت: بنا به دلایلی برخی مراکز این طرح را به خوبی اجرا کرده و پیشرفت کرده‌اند ولی برخی نیز بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و اگر بخواهیم چرخ توسعه بیمارستانی را به حرکت درآوریم با مشکل مواجه می‌شویم که ناشی از عقب‌ماندگی برخی مراکز است.

وی اجرای طرح آزمایشگاه هوشمند را از جمله نقاط قوتی دانست که برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد و گفت: وزارت بهداشت هم از این طرح استقبال کرده و آزمایشگاه مرجع سلامت که اداره امور آزمایشگاه‌های کشور را عهده‌دار است با تمام توان در این زمینه وارد شده است.

بهمن آبادی صرفه‌جویی هزینه بیمارستانی را از جمله دغدغه‌های هوش سازمانی عنوان کرد و گفت: در این راستا معرفی نرم‌افزارهای «متن باز هوش سازمانی» یکی از برنامه‌هاست. چون بیمارستانها در راستای هوشمندسازی عنوان می‌کنند که باید هزینه زیادی بپردازند که با استفاده از نرم‌افزار موجود می‌توان این موضوع را حل کرد.

هوشمند کردن بیمارستانها صرفه‌جویی هزینه‌ها را در پی دارد

بهمن‌آبادی گفت: اگر زیرساخت‌های سخت‌افزاری یک بیمارستان آماده باشد هوشمند کردن یک بیمارستان فقط 20 تا 30 میلیون هزینه دربر دارد ولی از آن طرف صرفه‌جویی که در هزینه‌ها خواهد شد و ارتقای کیفیت ارائه خدمات قابل قیاس نیست. سیستم هوش بیمارستانی می‌تواند تصویر دقیقی از قیمت تمام شده خدمات ارائه کند و یکی از مشکلات ما با بیمه‌ها نیز با همین سیستم حل می‌شود.

توزیع مناسب نیرو نکته دیگری بود که دبیر اجرایی سمپوزیوم بیمارستان الکترونیک و تله‌مدسین به آن اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع در برخی بخش‌های بیمارستانی مازاد نیرو دارند در حالی که در همان زمان برخی بخش‌ها با کمبود شدید نیرو مواجه هستند که با اجرای این سیستم نیرو به اندازه کافی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: ما کشور پهناوری داریم که بیماران به‌ویژه بیماران مزمن در آن پراکنده‌اند. باید به صورت دوره‌ای این بیماران مورد معاینه و ارزیابی قرار گیرند که نمونه اجرای آن برنامه‌ای برای کودکانی که نارسایی کلیه داشتند و ۳ بار در سال باید چکاپ می‌شدند اجرا شد به این گونه که پزشک از طریق ایمیل آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کرد و پاسخ آزمایش به صورت اسکن شده از طریق ایمیل برای پزشک ارسال می‌شد و در نهایت پزشک با تلفن تجویزهای لازم را برای بیمار انجام می‌داد و با این کار مشقت سفر والدین، هزینه‌های ناشی از سفر و لطماتی که به کودک به دلیل سفر وارد می‌شد حذف شد.

بهمن‌آبادی تعیین وقت از راه دور را یکی دیگر از مزایای تله‌مدسین عنوان کرد که در آینده نزدیک در کشور راه‌اندازی خواهد شد.وی گفت: زمانی برای پیاده کردن طرح بیمارستان الکترونیک و تله‌مدسین با چالش جدی مواجه بودیم ولی اکنون صرفنظر از برخی مناطق محروم اکثر نقاط کشور قابلیت اجرای این سیستم را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha