سلامت نیوز : نیما عقیلی در گفت‌وگو با فارس در مورد تحقیق و بررسی بر روی علت تشکیل پلاک‌ در رگ‌های قلب روی مدل حیوانی(موش) اظهار داشت: پلاک‌هایی که در رگهای قلب موش ایجاد می‌شود شبیه پلاک‌های قلبی انسان است و تا کنون در هیچ یک از حیوانات پلاک‌های قلبی شبیه انسان نبوده است.

به گفته این پزشک مقیم در بیمارستان تاپز بوستون آمریکا این پلاک‌ها کمک می‌کند تا مکانیسم به وجود آمدن پلاک‌های قلبی در انسان پیدا شود.وی افزود: پلاک‌های قلب عمدتاً از کلسترول و یکسری سلول‌های دفاعی با پوشش فیبری تشکیل می‌شوند که موجب بسته یا تنگ شدن رگ‌های قلب می‌شوند. گاهی این پلاک‌ها پاره می‌شوند و رگ قلب را می‌بندند و فرد دچار حمله قلبی می‌شود.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به اینکه این تحقیق در چه مرحله‌ای است گفت: فاز یک تحقیقات ما به پایان رسیده و پروتئینی به نام NPY را در تحقیقات پیدا کردیم که موجب تشکیل پلاک‌های قلب می‌شود.

عقیلی در تشریح نحوه بررسی افرادی که در این تحقیقات دچار گرفتگی رگ‌های قلب بوده‌اند گفت: یکسری بیماران به دلیل گرفتگی رگ در نهایت سکته قلبی می‌کنند و پلاک‌های قلبی در یکسری افراد هم ثابت می‌ماند و این گروه سکته نمی‌کنند که با بررسی ژن‌ها یکسری نشانه‌هایی مانند Npy و DPP4 در خون پیدا کردیم که با تغییرات این مارکرها(نشانه‌ها) خطر بیشتری برای حمله قلبی وجود دارد.

این متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه این اولین بار است که چنین تحقیقی در دنیا انجام می‌شود افزود: نمی‌توان تا کامل شدن تحقیقات در مورد نتایج آن نظر قطعی داد ولی در این تحقیق ژن‌ها و مارکرهای 900 نفر را که گرفتگی رگ‌های قلب داشتند بررسی کردیم که حدود 450 نفر آنها پلاک قلبی‌ ثابت داشتند و 450 نفر دیگر آنهایی بودند که بر اثر پاره شدن پلاک قلبی سکته کرده‌اند.

وی در مورد مزایای به نتیجه رسیدن این تحقیق گفت: با به نتیجه رسیدن این تحقیق می‌توانیم مارکری داشته باشیم که اگر فرد بیماری قلبی دارد چقدر در معرض خطر حمله قلبی قرار می‌گیرد.عقیلی مزیت دیگر این تحقیق را تغییر ژنتیکی افراد دانست و گفت: تغییرات ژنتیکی از دوران کودکی با افراد همراه است و ما می‌توانیم از ابتدا متوجه شویم که چه کسی بیشتر در معرض خطر سکته قلبی خواهد بود و مسئله سوم اینکه این پروتئین جدید NPY می‌تواند برای ساخت داروهای جدی در درمان بیماران با گرفتگی رگ‌های قلب موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha