شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5958

واكسن كزاز فرآورده‌ای است كه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری كزاز به كار می‌رود.

این واكسن كه به شكل مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد از شبه سم (Toxoid) باكتری كزاز به دست آمده و با فرمولاسیون‌های متفاوتی در دسترس قرار دارد كه عبارتند از:
(TT) توكسوئید تتانوس كه صرفا برای ایمنی در مقابل كزاز و كزاز نوزادی به كار می‌رود.
(DPT) دیفتری، سیاه‌سرفه، كزاز كه برای پیشگیری از سه بیماری مذكور استفاده می‌شود و به نام واكسن ثلاث شناخته می‌شود.
(DT) دیفتری، كزاز كه باری ایمنی از دو بیماری كزاز و دیفتری بوده و معمولا برای كودكان بالاتر از 6 سال و یا كودكان زیر 6 سالی كه به جز سیاه‌سرفه (Pertussis) واكسن ثلاث واكنش‌های حساسیتی نشان می‌دهند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
(dt) دیفتری كزاز كه به واكسن توأم بزرگسال نیز معروف است و برای همین دو بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این واكسن با حجم نیم سی‌سی و به صورت عضلانی تزریق می‌گردد. گاها و مانند بسیاری از واكسن‌ها یكسری عوارض ناخواسته ممكن است در خلال یا پس از تزریق بروز كند. این عوارض ندرتا جدی و پرخطر بوده و معمولا عوارض خفیف‌تر دیده می‌شوند كه شایع‌ترین آنها عبارتند از:
درد در محل تزریق كه در 10 درصد افراد ممكن است بین یك تا سه روز پس از تزریق واكسن ایجاد شود و همراه با قرمزی، گرما و تورم در همان محل باشد. این واكنش پس از تزریق دوزهای آخر بیشتر از دوزهای اولیه دیده می‌شود.
در صورت بروز واكنش آنافیلاكسی (واكنش ناشی از حساسیت به واكسن) دوزهای بعدی منع تزریق دارند.
در برنامه كشوری ایمن‌سازی این واكسن به صورت واكسن ثلاث و در 5 نوبت به ترتیب در 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 18 ماهگی و بین
6-4 سالگی تلقیح می‌گردد. با این برنامه كودك تا 10 سال در مقابل كزاز ایمن است.
برای مداومت در ایمنی علیه این بیماری نیاز به تزریق این واكسن به صورت هر 10 سال یكبار است.
به خانم‌های در سنین باروری و بدون سابقه ایمن‌سازی نیز در 5 نوبت به ترتیب در اولین مراجعه، یك ماه پس از آن، 6 ماه بعد از نوبت دوم، یك سال پس از نوبت سوم و یك سال پس از نوبت چهارم واكسن توأم بزرگسال تزریق می‌گردد. برای خانمی كه باردار بوده و سابقه‌ای از ایمن‌سازی ندارد دو دوز واكسن یكی در بدو مراجعه و دیگری یك ماه بعد دریافت می‌كند تا هم خودش و هم نوزادش از این بیماری مصون باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha