سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 59951
سلامت نیوز : میانه پاییز و ماههای آبان و آذر برای تهرانی‌ها مترادف است با پدیده وارونگی و افزایش شدید میزان آلودگی هوا. در روزهای اخیر و در میانه ماه آبان و فصل خزان هم شمارش معكوس برای این پدیده نفس گیر و كشنده برای یایتخت آغاز شده است. معلوم نیست امروز، فردا یا كدام روز از ماه آبان یا آذر این پدیده باردیگر تهران را محاصره كند و هوای شهر تهران راكد و سرشار از آلاینده‌های متعدد شود و شاخص‌های آلودگی هوا زنگ خطر را برای بیماران قلبی و ریوی، افراد مسن و كودكان به صدا درآورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ اگرچه گفته شده است كه بنزین مصرفی خودروهای كشور دیگر سرب ندارند، اما بقیه آلاینده‌ها همچنان حضور دارند و با افزایش بار ترافیكی در شهرها، سكون هوا و نوزیدن باد و یا بروز پدیده وارونگی از میان پایتخت نشینان قربانی می‌گیرند. درحالی كه مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از قریب الوقوع بودن پیده اینورژن یا وارونگی هوای تهران خبر داده است تازه ترین گزارشی که وزارت بهداشت منتشر کرده، نشان می‌دهد چند آلاینده از جمله آزبست مسئول مرگ سالانه چهار تا پنج هزار تهرانی است.این در حالیست كه به گواهی شاخص مناطق زیادی از تهران از ابتدای سال تاکنون حتی 1 روز هوای پاک تنفس نکرده‌اند و در صورت ایجاد حالت اینورژن باید منتظر روزهایی باشند که آلودگی هوا بازهم افزایش یابد.مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه تهران از ابتدای سال تاکنون حتی 1 روز هوای پاک نداشته است گفت: به طور معمول از اواسط آبان تا اواسط دی ماه با شرایط وارونگی دما و پدیده اینورژن مواجه می‌شویم، اکنون نیز باید گفت که پدیده اینورژن در راه است و آمادگی در مقابل این پدیده نیازمند اقداماتی است که در طول زمان باید انجام شود.

 وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می‌باشد. در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولاً باعث آلودگی هوا می‌شود. کاهش جابه‌جایی هوا، صعود هوای سرد، گرم‌شدن سطح زمین و لایه‌های بالایی جو، پدیده‌ای به نام اینورژن یا وارونگی هوا را به سایر مشکلات زندگی شهری می‌افزاید. در نگاه اول این پدیده به خودی خود خطری را متوجه زمین و سلامت موجودات زنده نمی‌سازد، اما ترکیب آلاینده‌های موجود با یکدیگر و پیدایش آلاینده‌های ثانویه، شهر را آبستن بروز فاجعه‌های زیست‌محیطی می‌کند.محبوس‌شدن هوای سرد توسط لایه‌ای از هوای گرم و ایجاد پوشش غیرقابل صعود و انباشته از هوای آلوده که روی شهر را می‌گیرد و تمام آلودگی‌های به وجود آمده در شهر را زیر این طبقه جمع می‌کند، از ویژگی‌های اینورژن هوا در کلانشهرهای امروز است.تهران به عنوان بزرگترین شهر ایران و یكی ازعظیم ترین شهرهای جهان در همه سال‌های گذشته در چنین ایامی بروز پدیده وارونگی را تجربه كرده است.به گزارش ایلنا، این مقام شهرداری پایتخت با اعلام لزوم آماده باش برای این پدیده در تهران اظهار کرد: با سرد شدن زمین و کاهش دما، معمولا شرایط اینورژن پدید می‌آید، البته این موضوع مختص ایران یا تهران نیست اما با توجه به اینکه ما با مشکلاتی مانند مناسب نبودن کیفیت خودرو‌ها و سوخت مواجه‌ایم، بیشتر شاهد وقوع اینورژن هستیم.

هوای تهران از ابتدای سال یك روزهم پاک نبود
یوسف رشیدی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع حدود 2 هفته شاهد وارونگی دما، پایداری هوا و حالت اینورژن در پایتخت بودیم گفت: احتمال دارد که از اواخر آبان و به ویژه در آذر و دی ماه بازهم حالت اینورژن در تهران ایجاد شود.وی تصریح کرد: متاسفانه شهروندان تهرانی از ابتدای سال تاکنون حتی 1 روز هوای پاک تنفس نکرده‌اند و در صورت ایجاد حالت اینورژن باید منتظر روزهایی باشند که آلودگی هوا بازهم افزایش یابد. رشیدی با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا باید میزان تولید آلودگی را کاهش داد گفت: مردم نمی‌توانند خیلی در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشند، چرا که در حد امکان از ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی استفاده می‌کنند و در این میان برای کاهش آلودگی هوا باید اقدامات اساسی و ریشه‌ای صورت گیرد.

دو راهکار کوتاه مدت برای کاهش آلودگی
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: جلوگیری از تردد هرنوع وسیله نقلیه دود زا براساس قانون و ترویج جایگزینی مبدل‌های کاتالیستی جدید در خوردوهایی که مبدل آن‌ها فاسد شده است، دو راه کاری است که در کوتاه مدت می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد و با توجه به نزدیک شدن شرایط اینورژن و وارونگی دما اقدامی موثر در کاهش میزان آلایندگی‌های هوا باشد.رشیدی گفت: به موازات این اقدامات که در کوتاه مدت می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار باشد، باید نسبت به ارتقای کیفیت خودرو‌ها و سوخت و توسعه حمل و نقل عمومی توجه ویژه صورت گیرد.

آلاینده‌ها در به وجود آمدن وارونگی دخیل نیستند
کارشناسان محیط‌زیست، اعتقاد دارند در حالت عادی و شرایط معمولی جوی با افزایش جمعیت و توسعه شهرهای بزرگ، منابع آلوده‌کننده هوا از جمله خودروها، مراکز صنعتی، کارخانه‌ها و منابع گرمایش خانگی به شکل روزافزون رشد کرده و سبب آلودگی هوای این شهرها می‌شود. با این حال کارشناس تاكید دارند كه هیچ کدام از آلاینده‌ها در به وجود آمدن پدیده اینورژن دخیل نیستند و فقط وضعیت جوی است که این حالت را برای هوای شهرهای بزرگ به وجود می‌آورد.

از وضعیت هشدار تا وضعیت بحران
به طور معمول و مطابق استانداردهای هواشناسی سه وضعیت، هشدار، اضطرار و وضعیت بحران برای آلودگی هوا تعریف می‌شود. شاخص آلاینده‌های هوا(PST)بین صفر تا 100 وضعیت عادی را گزارش می‌دهد.اگر این شاخص بین 100 تا 250 تغییر کند، وارد مرحله هشدار می‌شویم. اما آنچه خطرناک است، PST بین 250 تا 350 و بالاتر از آن است که شرایط اضطرار و بحران را به وجود می‌آورد. در مواقع بروز وارونگی، میزان آلاینده‌های هوا باید با دقت بیشتری اندازه‌گیری شود و به محض ورود به مرحله هشدار، مراحل اولیه اطلاع‌رسانی به شکل گسترده آغاز شود.در این حالت می‌توان از تردد خودروهای شخصی و تک‌سرنشین در سطح شهر جلوگیری کرد. با افزایش آلودگی در سطح زمین و محبوس شدن آن به دلیل وارونگی هوا، بر میزان آلاینده‌ها افزوده می‌شود و بهترین راه کاهش اثرات این پدیده بعد از وقوع کاهش آلودگی از طریق کاهش در منبع تولید آلودگی است. در شرایط هشدار، چون غلظت آلاینده‌های هوا بالا نیست، اقدامات در نظر گرفته شده، بیشتر در حد آگاهی‌دادن و اطلاع‌رسانی عمومی است.در مواقع اضطرار و بحران، علاوه بر توصیه‌های وضعیت هشدارمحدودیت‌های موقت زمانی و مکانی به عنوان مثال زوج و فرد کردن روزهای تردد خودروها و تعطیلی مدارس ابتدایی در نظر گرفته می‌شود.

بیماران قلبی، سالمندان و کودکان آسیب‌پذیرترین گروه‌ها
بیماران قلبی، ریوی و به خصوص سالمندان و کودکان آسیب‌پذیرترین گروه‌های در معرض خطر هستند.طبق تجربه‌های به دست آمده در تهران ممکن است طی یک فصل چندین بار وضعیت بحران رخ دهد.در حالی که طبق دستورالعمل‌های موجود اگر شرایط بحران یا اضطرار در مواقع وارونگی هوا رخ ندهد، لزوم رعایت دستورالعمل‌های شورای عالی ترافیک کشور منتفی می‌شود، حال آنکه در هر حالت چه وارونگی رخ دهد یا نه، میزان بالای آلاینده‌ها تاثیرات خود را بر شهروندان بر جای می‌گذارد. بهترین کار برای مقابله با وارونگی هوا، کاهش میزان تولید آلاینده‌های هوا است. هیچ راه دیگری هم برای تامین سلامت مردم تهران وجود ندارد. راهکارهای متفاوتی برای کاهش اثرات وارونگی دما پیشنهاد می‌شود. کاهش خودروهای موجود در سطح شهر مهم‌ترین عامل کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت جابه‌جایی و روان‌سازی ترافیک درون‌شهری می‌شود. وجود ترافیک سنگین در معابر و خیابان‌های شهر، عامل کاهش سرعت در نتیجه احتراق ناقص سوخت است. خروج صنایع و مشاغل مزاحم، کاهش و کنترل جمعیت شهر، تعامل سازنده میان مناطق مختلف شهرداری و ایجاد مراکز جدید برای خدمات‌رسانی مناسب هر منطقه همچنین افزایش ناوگان حمل و نقل سبز، معاینه فنی خودروها و اصلاح کیفیت سوخت از عوامل کاهش اثرات مخرب وارونگی هوا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha