سلامت نیوز: محققان آمریکایی موفق شدند درمان جدیدی برای بیماری پلی کیستیک کلیوی اتوزومال غالب بیابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، گروهی از محققان مرکز علوم پزشکی مایو کلینیک آمریکا به اطلاعات قابل توجهی درباره بیماری پلی کیستیک کلیوی اتوزومال غالب (autosomal dominant polycystic kidney disease) یا به طور اختصاری (ADPKD) دست یافتند.

بیماری پلی کیستیک کلیوی اتوزومال غالب یک بیماری شایع ارثی است که با ایجاد و بزرگ شدن کیست‌های متعدد در هر دو کلیه مشخص می‌شود و به صورت تیپیک تا دهه پنجم زندگی منجر به بیماری کلیوی مرحله نهایی (End Stage Renal Disease = ESRD ) می‌شود.

بیمارى ADPKD در پى وقوع جهش در ژن‌هاى ADPKD 1 و ADPKD2 رخ مى‌دهد.

ADPKD، یکى از شایع‌ترین اختلالات ژنتیکى است و شیوع آن 1 در 400 تا 1000 در بین نژادهاى مختلف است.

محققان توانستند داروی جدیدی بیابند که می‌تواند ADPKD را درمان یا دست‌کم شدت آن را کاهش دهد که این دارو " tolvaptan" نام دارد و می‌تواند در طول سه سال میانگین رشد کیست‌های کلیوی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

این تحقیقات در طول سه سال انجام شد و نتایج آن به کنفرانس علمی سالانه جمعیت بیماری‌های کلیوی آمریکا در سوم نوامبر ارایه شد.

محققان دریافتند: نتایج این دارو روی افراد بسیار مثبت بوده به گونه‌ای که میانگین رشد کیست‌ها در این افراد به میزان 50 درصد در مقایسه با افرادی که این دارو را در جریان آزمایشات مصرف نکردند، کاهش یافت.

به گفته محققان، باوجود نتایج نوید بخش اما داروی tolvaptan تا این لحظه مجوز نگرفته است و هم اکنون روند معمول اداری پیش از تایید دارو در جریان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha