سلامت نیوز : رییس واحد بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: سند فعالیت فیزیکی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و نیروهای مسلح و وزارت کشور در حال آماده شدن است و بعد از تصویب در شورای سلامت اجرایی خواهد شد. این سند با هدف افزایش شاخص فعالیت‌های فیزیکی تدوین شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کوروش اعتماد در نشست خبری سمینار دیابت و عوارض آن که امروز بیستم آبان در بیمارستان شریعتی برگزار شد، با بیان اینکه رفتارهای مخاطره آمیز در ارتباط با بیماریهای غیر واگیر در کشورمان رو به افزایش است گفت: کاهش فعالیت فیزیکی، کاهش مصرف میوه و سبزیجات از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماریهای غیر واگیر است، مصرف دخانیات در کشورمان ثابت مانده ولی در زنان رو به افزایش است. از حدود 7 سال پیش غربالگری دیابت در سطح روستا انجام شد و در سطح شهر نیز از 4 سال پیش آغاز گردید که این غربالگری موفق نبوده است.

اعتماد تصریح کرد: بزرگترین ضعف در این زمینه آموزش عموم افراد جامعه است که متاسفانه گروه های مداخله گر در این زمینه آموزش های موثری نداشته‌اند.

رییس واحد بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: سامانه نظام مراقبت بیماران دیابتی راه اندازی شده است که این نظام با همکاری شبکه تحقیقات دیابت وزارت بهداشت تهیه شده تا بتوانیم قدم موثری در زمینه دیابت برداریم. سند فعالیت فیزیکی نیز با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و نیروهای مسلح و وزارت کشور در حال آماده شدن است و بعد از تصویب در شورای سلامت اجرایی خواهد شد،‌ این سند با هدف افزایش شاخص فعالیت های فیزیکی تدوین شده است. فعالیت فیزیکی در کشورمان متولیان خاصی داشته که با هم هماهنگ نبوده و موازی کاری شده است.

تا سال 2030 انفجار دیابت را خواهیم داشت

دکتر نسلی دبیر علمی سمینار دیابت و عوارض آن در ادامه گفت: طبق نقشه راه دیابت سرمایه گذاری‌ها در پژوهش به سمتی می رود که کیفیت زندگی بیماران افزایش یابد. بر این اساس تمام مطالعات دنیا را در زمینه علوم پایه و بالینی دسته بندی کردیم و با توجه به جمعیت و آداب و رسوم برخی مطالعات باید در کشورارایه شود،‌ در حال حاضر این مطالعات در حال اولویت بندی هستند.

وی عنوان کرد: تا سال 2030 به علت تغییر در فاکتورهای اولیه انفجار دیابت را خواهیم داشت که این نیاز به این است که سیاستگذاران در این زمینه اقدامی انجام دهند.این فوق تخصص غدد گفت: شعار روز جهانی دیابت امسال “آینده را پاس بداریم” و “آموزش برای همه و محیط زیست سالم” است.لازم به ذکر است، سمینار دیابت و عوارض آن 23 تا 24 آبان در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha