یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 60251
سلامت نیوز : تهران و آلودگی از زمان‌های خیلی دور پیوند خورده است وانگار پیوندی جدا نشدنی است، مردم تهران روزهای پاک را از یاد برده اند و اگر یک روز صبح از خواب بیدار شوند و هوا را پاک ببینند باید تعجب کنند. مسوولان شهری بار‌ها و بارها درباره آلودگی هوای تهران هشدار داده اند هشداری که باید بیشتر به رفع مسوولیت تشبیه شود چراکه با وجود تمام سمینارها و همایش‌های هزینه بر، آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ تهران تنها شهری نیست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند شهرهای بزرگ ایران همگی درگیر آلودگی هستند، آلودگی که به گفته کارشناسان وجود خودروهای غیر‌استاندارد و سوخت غیر‌استاندارد دلیل اصلی آن است، با وجود همه قوانینی که هر روز مردم را با مشکل مواجه مواجه می‌کند، تولید کننده‌های کله‌گنده متصل به قدرت لایزال پول و رابطه همچنان در مسیر خودکامگی خود برخلاف تولیدات به ظاهر استاندارد خود می‌تازند.

مشخصا تهران پایتخت ایران که بیشترین امکانات و کارخانجات را در خود جای داده است بر اساس آمارها در روزهای تشدید آلودگی هوا، شمار بیماران تنفسی «تا 60 درصد» افزایش می‌یابد. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید‌کربن است، به طوریکه «آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش 5 سال از عمر تهرانی‌ها شده‌است»

اگرچه بیش از 800 هزار واحد صنعتی مستقر در تهران سهم بزرگی در آلودگی این شهر دارند، 88 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل نقلیه است، در حالی كه میزان استاندارد آزبست در هوا، صفر و میزانی كه سازمان بهداشت و محیط زیست برای آمریكا و اروپا ارائه داده، پنج‌صدهزارم فیبر بر میلی لیتر است، اندازه‌گیری این الیاف در هوای تهران، میزان آزبست را سه‌هزارم فیبر بر میلی‌لیتر نشان می‌دهد. این بدان معنا است هوایی كه تهرانی‌ها تنفس می‌كنند، 60 برابر اروپا و آمریكا آزبست دارد. این میزان بالای آلایندگی در حالی است كه میزان استاندارد آزبست در هوای آزاد، صفر است. زیرا که از یک سو مصرف سوخت خودروهای فرسوده سه برابر خودروهای جدید و میزان آلایندگی‌شان چندین برابر آنها است و از سوی دیگر بسیاری از خودروهای تولید داخلی، با این‌که نو هستند، اما از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. بنا بر آمارها، در سال 1388 بیش از 30 هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود داشت. در این میان آلایندگی موتورسیکلت‌ها با توجه به این نکته که موتورسیکلت‌ها چندین برابر خودروهای شخصی آلودگی تولید می‌کنند وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند.

امسال یکی از سال‌های پردود پایتخت بود؛ سالی که در نیمه نخست آن کمتر از یک روز هوای سالم تنفس کردیم و بیش از گذشته از اثرات آلودگی هوا برسلامت شهروندان شنیدیم. در این میان آمارهای متفاوتی نیز از تعداد قربانیان آلودگی هوای تهران داده شد که فارغ از قطعی بودن یا نبودن، برای شهروندان پایتخت خوشایند نبود. یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره میزان روزهای پاک امسال می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون تنها 2روز هوای پاک در تهران داشتیم و 111روز هوای سالم، 186روز هوای ناسالم و 3روز هوای بسیار ناسالم در تهران را پشت‌سر گذاشته‌ایم. او درباره سهم خودروها در آلودگی هوا می‌گوید: سهم خودروهای سبک در آلودگی هوای شهر تهران 60 درصد و موتورسیکلت‌ها 25درصد است، در این میان خودروهای سنگین نیز در آلودگی هوا سهم 15 درصدی دارند.

رشیدی تاکید می‌کند: سوخت و خودروی غیراستاندارد منشا آلودگی هوا هستند و تا این دو مشکل برطرف نشود هیچ اتفاق تازه‌ای برای حل بحران آلودگی هوا رخ نمی‌دهد.براساس آمار، روزهای ناسالم نسبت به 10 سال گذشته دوبرابر شده است اما براساس این عدد و رقم‌ها نمی‌توان گفت ما در 10 سال گذشته هوای سالم‌تری تنفس می‌کردیم. در آن سال‌ها هنوز بسیاری از شاخص‌های آلودگی هوا سنجیده نمی‌شد. این نکته‌ای است که معصومه ابتکار یادآوری و بر لزوم به‌روزرسانی سیستم‌های سنجش آلودگی هوا نیز تاکید می‌کند.

او با بیان اینکه مبنای افزایش آلاینده‌های هوا، آلودگی سوخت است می‌گوید: وقتی سوخت استاندارد نداشته باشیم چگونه می‌توان به پاک‌شدن هوا امیدوار بود. ابتکار با تاکید بر اینکه نباید به برنامه‌های نمادین اکتفا کرد و دستگاه‌های مختلف باید به وظایف انسانی، اخلاقی و دینی خود عمل کنند اضافه می‌کند: براساس برنامه چهارم توسعه بنزین یورو 4 باید از سال 89 توزیع می‌شد ولی به هر دلیل این موضوع محقق نشد و تنها یکی از پمپ‌های بنزین شهر تهران قرار است بنزین یورو 4 ارائه دهد. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: تنها راه حل موجود برای کاهش آلودگی هوا اجرای دقیق برنامه جامع با حضور تمام دستگاه‌های ذیربط است.امسال بیشترین هشدارها را درخصوص آلودگی هوا در طول سال داشتیم. پیش از این، نگرانی‌ها محدود به فصل سرد سال می‌شد. زیر برخی از اظهارنظرهای مسوولان در این رابطه آمده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: به دلیل بی توجهی برخی مسوولان به عوامل موثر در کاهش آلودگی هوای تهران از جمله کمک به توسعه حمل و نقل عمومی، رفته رفته داشتن تنفس در هوای پاک برای شهروندان این کلان شهر به یک رویا تبدیل شده است.اینها بخشی از اظهار نظر مسوولان است که تنها به اظهار نظر بسنده کرده اند! اعلام روزهای ناپاک برای مردم دردی را دوا نمی‌کند و این مشکل همچنان پا برجاست و تا وقتی که مسوولان تکیه بر صندلی مدیریت را به انجام اموری که برای آن پول می‌گیرند و شکم باد می‌دهند، ترجیح می‌دهند وضع و اوضاع هوای مردم همین است! آلودگی این روزها بیشتر از تصادفات رانندگی جان مردم را می‌گیرد آمارها نشان از بحرانی جدی دارد که حرف زدن چاره آن نیست !! مسوولان عزیز در کنار چایی و بربری تازه‌ای که برای صبحانه می‌گیرید و نوش جان می‌کنید اگر صبحانه امانتان داد به یاد داشته باشید که مسوولیتی هم بر دوشتان هست که باید به آن عمل کنید !

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha