یک پزشک اروپایی موفق شد با پیوند بافت تخمدانی یک زن به خواهر 37 ساله اش، امید تازه ای برای زنانی که به دلیل مشکلات تخمدان قادر به باروری نیستند، بوجود آورد.

اولین پیوند موفقیت آمیز تخمدان در دو خواهر غیر دوقلو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ژاک دانز، متخصص زنان و زایمان دانشگاه کاتولیک بروکسل موفق شد، به یک زن 37 ساله که در اثر شیمی درمانی تخمدان خود را از دست داده بود، تخمدان خواهرش را با موفقیت پیوند بزند.

به گفته این پزشک، پیوند تخمدان می تواند به عنوان راه حل جدیدی در درمان نازایی زنان مبتلا به سرطان که نتایج مثبتی از روش های مصنوعی "باروری در شیشه" بدست نمی آورند، معرفی شود.

براساس گزارش سایبرمد، این زن 37 ساله پس از آنکه در مقاله ای خواند که در سال 2005 یک زن 25 ساله از خواهر دوقلوی خود پیوند تخمدان دریافت کرده و موفق شده است یک کودک سالم به دنیا آورد، تصمیم به این اقدام گرفت.

پروفسور دانز در این خصوص اظهار داشت : "تاکنون تنها امکان پیوند تخمدان از خواهران دوقلو ممکن بود، اما در این مورد، دو خواهر دوقلو نبودند و همین مسئله درصد موفقیت را کاهش می داد. در حقیقت تفاوت هایی که در نقشه ژنتیکی این دو خواهر وجود داشت، جراحی را بسیار مشکل می کرد. باوجود این، آزمایش ها نشان داد که سلولهایی که از نظر ژنتیکی متفاوت هستند، می توانند با موفقیت با هم همزیستی کنند."

بنابراین گزارش، پیش از عمل جراحی، خواهر اهدا کننده مغز قرمز استخوان خود را به منظور ممانعت از مشکلات رد پیوند به خواهر پیوند گیرنده اهدا کرد.

تخمدان پیوندی این زن سال آینده آماده باروری می شود. به گفته پزشک معالج این زن، پیوند تخمدان در آینده می تواند در افراد غیر خویشاوند که مغز استخوان همسانی دارند هم انجام شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha