رییس انجمن علمی دیابت ایران گفت: هم‌اكنون بیش از ‪ ۹۹‬درصد بیماران دیابتی در كشورمان از كنترل مطلوب عوارض این بیماری برخوردار نیستند.

دكتر اسدالله رجب روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بدین جهت در كشور ما اكثر مبتلایان به دیابت با گذشت مدت كمی از بیماری شان، دچار عوارض بسیار این بیماری نظیر عوارض چشمی، قلبی، كلیوی و قطع اندام ها می شوند.

دكتر رجب با اشاره به نتایج تحقیقی كه در استان قزوین انجام شده گفت:
‪ ۱۰۰‬درصد مبتلایان به دیابت در قزوین به رغم مصرف دارو از كنترل صحیح عوارض بیماری برخوردار نبودند و از سوی دیگر ‪ ۶۲‬درصد آنها از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

وی افزود: این در حالی است كه یك بیمار دیابتی با كنترل بیماری خود می تواند همانند افراد دیگر جامعه تا ‪ ۸۰‬سال زندگی با كیفیتی را تجربه كند.

وی تاكید كرد: در این میان آموزش پایه اصلی درمان دیابت است و نقش مهمی در كنترل عوارض و همچنین پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد اما با كمال تاسف در كشور ما توجه چندانی به آن نمی‌شود.

او بیان داشت: در كشور ما درمان دیابت در دارو درمانی خلاصه شده است و بودجه لازم برای آموزش فرد مبتلا به دیابت در نظر گرفته نشده است.

وی گفت : بها دادن به آموزش با رعایت همه جنبه‌های آن نظیر پرداخت هزینه آموزش از سوی بیمه‌گذار میسر است.

وی با اشاره به هزینه هنگفت بیماری دیابت در كشور گفت: هم‌اكنون سالانه بیش از ‪ ۱۰‬هزار میلیارد ریال صرف درمان و عوارض ابتلا به دیابت در كشور می‌شود در صورتی كه می‌توان با برنامه‌ریزی و آموزش از تبعات این بیماری كاست.

وی شروع آموزش برای بیماران دیابتی در كشور را در سال ‪ ۱۳۶۸‬ذكر كرد و افزود: طی این مدت تاكنون ‪ ۲۰‬هزار نفر در تهران آموزشهای مربوطه را فرا گرفته‌اند.

وی حداقل زمان برای آموزش و یادگیری مبتلایان به دیابت را یكسال دانست و افزود: آموزشها در سطوح مختلف كودكان، بزرگسالان و سالمندان باید متفاوت و با شیوه خاص خود باشد به طوریكه در كودكان نباید آنها را از عوارض بیماری ترساند.

رییس انجمن علمی دیابت ایران با اشاره به درمانهای نوین این بیماری گفت: ورزش، تغذیه و دارو سه روش قدیمی به همراه آموزش، كنترل روزانه متابولسیم و حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی از جمله روشهای جدید درمان دیابت در دنیا است.

دكتر رجب با بیان اینكه خودآگاهی و خودباوری یكی از اصول مهم در آموزش بیماران دیابتی است، افزود: شناخت بیماری، كسب مهارتهای صحیح مراقبت از خود و نگرش مثبت به زندگی نقش مهمی در اصلاح و تغییر شیوه زندگی افراد دیابتی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha