سلامت نیوز : علیرضا یزدانی امروز در گفت‌وگو با فارس در رشت با اشاره به آغاز هفته بیماران کلیوی اظهار کرد: هفته بیماران کلیوی از امروز آغاز می‌شود و فرصت مناسبی برای پرداختن بیشتر به این بیماران و کمک خیران به آنهاست.وی با اشاره به اینکه انجمن بیماران کلیوی گیلان از سال 72 فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: در آن سال تنها در رشت و رودسر دستگاه دیالیز وجود داشت.

*وجود 950 بیمار دیالیزی در گیلان

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان با بیان اینکه 950 بیمار دیالیزی در استان زندگی می‌کنند، ادامه داد: 85 درصد این بیماران زیرپوشش انجمن هستند و هزینه‌های آزمایش، دارو و مبلغ برای تهیه کلیه از طریق این انجمن انجام می‌شود.

وی گسترش مراکز دیالیز را از اولویت نخست دانست و تصریح کرد: از زمان تاسیس انجمن تاکنون 15 مرکز دیالیز در شهرستان‌های مختلف گیلان راه‌اندازی شده و به همین منظور آمار مرگ و میر بیماران دیالیزی کاهش پیدا کرده است.یزدانی شهرستان‌های شفت و رضوانشهر را بدون مرکز دیالیز عنوان کرد و افزود: از سال 72 تاکنون حدود یک‌هزار بیمار کلیوی با پیوند کلیه به زندگی بازگشتند.

*هزینه خرید کلیه 12 تا 15 میلیون تومان

وی هزینه پیوند هر کلیه برای بیماران را بین 12 تا 15 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: تهیه اهدا کنندگان کلیه در گیلان به‌روز شده و قرارداد در انجمن مذکور منعقد می‌شود که کمک‌هایی با توجه به وضعیت بیمار صورت می‌گیرد.این مسئول 85 درصد بیماران دیالیزی گیلان را از اقشار آسیب‌پذیر جامعه دانست و ابراز کرد: تمام هزینه‌های انجمن از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

وی درباره شرایط عضویت در انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان اذعان کرد: افرادی که می‌خواهند برای نجات بیماران دیالیزی عضو این انجمن شوند می‌توانند فرم ویژه را پر کنند و کمک‌های آنها در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

*استقرار 10 ایستگاه نیکوکاری در رشت

یزدانی به برنامه‌های هفته بیماران کلیوی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: از امروز 10 ایستگاه نیکوکاری در رشت مستقر می‌شود و نیکوکاران می‌توانند از این طریق به بیماران کلیوی کمک کنند.وی با تاکید بر اینکه بیماران دیالیزی در هفته سه بار باید از دستگاه دیالیز استفاده کنند، متذکر شد: هزینه خرید داروهای خون‌ساز و پیوند کلیه برای بیماران سنگین است.

به گفته مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان، سالانه 80 بیمار دیالیزی در گیلان پیوند کلیه می‌شوند.وی گیلان را سومین استان کشور در توانایی پیوند از مبتلایان مرگ مغزی نامید و خاطرنشان کرد: 85 درصد پیوندهای کلیه در ایران از فرد زنده به بیمار انجام می‌شود.یزدانی از انجام پیوند یک کلیه از فرد مرگ مغزی در گیلان خبر داد و اذعان کرد: از سال 89 تاکنون پیوند کلیه در گیلان 280 درصد رشد داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha