سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 60430

سلامت نیوز :صدها میلیون نفر از مردم دنیا به دیابت مبتلا هستند و شمار فراوانی از آنها از بیماری خود بی‌اطلاعند ... غافل از این‌که این بی‌اطلاعی برای خیلی‌هایشان ممکن است گران تمام شود و آنها را به کام مرگ زودهنگام بکشاند...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ آمارها نشان می‌دهند بیش از یک پنجم افراد بالای 30 سال مبتلا به دیابت یا اختلال تحمل گلوکز هستند که حدود 45 درصد این افراد از بیماری خود بی‌اطلاعند...در کشورهای صنعتی از هر دو نفر یک نفر از بیماری خود بی‌خبر است و این نسبت در کشورهای در حال توسعه به چهار نفر از هر پنج نفر می‌رسد ... و اینها همه گواه این واقعیت است که زنگ خطر هشدار این بیماری به صدا در آمده و گویی ما انسان‌ها این خطر را جدی نگرفته‌ایم...

بنا به گفته‌های کارشناسان، سالانه میلیاردها ریال صرف هزینه‌ی مراقبت و ناتوانی ناشی از دیابت می‌شود تا آنجا که تخمین زده می‌شود حدود 20 درصد پذیرش‌های بیمارستانی به علت بیماری دیابت است.براساس آمارهای موجود بین 5 تا 13 درصد مردم کشور هم به این بیماری مبتلا هستند و این رقم در استان کرمانشاه به پنج تا شش درصد می‌رسد.

و اما دیابت عامل 9 درصد کل مرگ‌های جهان است و همه‌ی آنچه گفته شد کافی است تا بگوییم این بیماری، بیماری خاموشی است که در صورت بی‌خبری آدمی را در خاموشی خود به سوی نابودی می‌کشاند!

بنا به‌گفته‌های کارشناسان و صاحب‌نظران، دیابت یک بیماری غیرواگیر و ناتوان‌کننده با عوارض مزمن و پرهزینه است که اکثر ارگان‌های بدن را درگیر کند و این مهم لزوم شناسایی، پیشگیری و مراقبت درست برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن عوارض حاد و مزمن آن را نشان می‌دهد.

دیابت یا مرض قند وضعیتی است که در آن قند به‌جای ورود به سلول‌ها، درون خون باقی می‌ماند و در نتیجه سلول‌های بدن دچار کمبود انرژی می‌شوند، این بیماری به علت اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) قندها، چربی‌ها و پروتئین‌های بدن ایجاد می‌شود.

دیابت در واقع یک اختلال چند عاملی (مولتی فاکتوریال) است که سبب افزایش مزمن قند خون فرد می‌شود و این افزایش مزمن قند خون سبب تخریب اختلال عمل و نارسایی ارگان‌های مختلف به‌خصوص چشم‌ها، کلیه، اعصاب و قلب و عروق می‌شود.

در این بیماری که در نتیجه اختلال در تولید و عملکرد انسولین در بدن به‌وجود می‌آید، یا انسولین تولید نمی‌شود یا این‌که انسولین وجود دارد اما کارآیی لازم را ندارد که اصطلاحاً می‌گویند مقاومت به انسولین وجود دارد.

بنا به گفته‌ی متخصصان، انسولین هورمونی است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود و قند را از خون می‌گیرد و وارد سلول‌ها می‌کند تا برای تامین انرژی مصرف یا برای مصارف بعدی ذخیره شود، از این رو افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد غیردیابتی نمی‌توانند از گلوکز به نحو احسن در متابولیسم بدنشان استفاده کنند و در نتیجه قند خون افراد افزایش می‌یابد.

دیابت چندین نوع دارد که در نوع یک آن غده لوزالمعده انسولین تولید نمی‌کند و این نوع بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. ضمن این‌که این نوع از بیماری کمتر از 10 درصد کل بیماران دیابتی را در بر می‌گیرد.

دیابت نوع یک شروع حادی دارد و مستعد کتواسیدوز دیابتی(کمای دیابتی) است.

دیابت نوع دوم شایع‌ترین نوع دیابت دنیاست و بیش از 90 درصد بیماران دیابتی را شامل می‌شود. در این نوع از بیماری دیابت، انسولین تولید می‌شود اما سلول‌های بدن نسبت به آن مقاومت می‌کنند و در واقع انسولین کارآیی لازم را ندارد.

به گفته‌ی کارشناسان دیابت نوع دوم بیشتر در افراد بالای 30 سال و چاق دیده می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون به علت شیوع چاقی در نوجوانان این نوع دیابت در سنین پایین نیز شایع شده است.

آغاز دیابت نوع دوم تدریجی است و بیمار ممکن است سال‌ها از ابتلای به آن بی‌خبر باشد و این بی‌خبری ممکن است برایش گران تمام شود...

به گفته‌ی متخصصان، دیابت حاملگی به میزانی از عدم تحمل گلوکز اطلاق می‌شود که برای نخستین بار در طی حاملگی بوجود می‌آید.

دکتر «مهرعلی رحیمی»، فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم در خصوص علائم بیماری دیابت و شیوه تشخیص آن به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه کرمانشاه، گفت: کاهش وزن، پرخوری، پرنوشی و پرادراری از مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری دیابت است.

وی با بیان این‌که افراد مبتلا به دیابت مستعد انواع عفونت‌ها از جمله عفونت‌های پوستی، دستگاه ادراری، برفک و ... هستند، ادامه داد: خشکی، خارش پوست، تاری دید و ... از دیگر علائم ابتلا به این بیماری هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی و عروقی، آسیب‌دیدگی اعصاب و عوارض چشمی را از عوارض مزمن ابتلا به بیماری دیابت دانست و گفت: کتواسیدوز دیابتی (کمای دیابتی) از جمله عوارض حاد ابتلا به این بیماری است.

وی در ادامه از بین رفتن حس بخش‌های انتهایی اندام یا احساس گزگز و مور مور اندام‌ها را از دیگر علائم این بیماری برشمرد و افزود: هر گونه تغییر غیرعادی در وضعیت فیزیکی بدن از جمله چاقی، لاغری، احساس خستگی و بیحالی، گرسنه بودن اندام‌ها و ... به بررسی نیاز دارد.

رحیمی سپس در مورد عوامل خطرساز ابتلا به بیماری دیابت گفت: سن بیشتر از 30 سال، چاقی، سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری، سابقه‌ی دیابت در دوران حاملگی، پرفشاری خون (بیشتر از 14 روی 9)، سابقه‌ی بیماری‌های قلبی - عروقی، کاهش فعالیت فیزیکی،همه‌ی زنان باردار در ماه پنجم حاملگی و ... از عوامل خطرساز ابتلا به دیابت نوع دو است.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم تغییر و اصلاح شیوه‌ی زندگی، افزایش سطح آگاهی نسبت به بیماری دیابت و عوارض آن را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت برشمرد.رحیمی تشخیص زودهنگام بیماری، کنترل قند خون و جلوگیری از پیشرفت آن، افزایش آگاهی و درک از بیماری و عوارض آن و در نهایت کاهش تاخیر در بروز معلولیت، ناتوانی‌ها و مرگ حاصل از عوارض دیررس و پیگیری و مراقبت مستمر را از اقدامات پیشگیرانه ثانویه بیماری برشمرد.

وی آموزش را اساس درمان دیابت دانست و تصریح کرد: خصلت این بیماری ایجاب می‌کند که بدون آموزش نتوانیم به کنترل قندخون طبیعی یا نزدیک به طبیعی برسیم.رحیمی گفت: آموزش شیوه‌ی درست کنترل بیماری و نحوه‌ی رفتار با آن جزیی از درمان نیست، بلکه حسن درمان است. تا آنجا که کم‌هزینه‌ترین و درعین حال موثرترین راه کنترل بیماری آموزش درست شیوه‌ی رفتار با این بیماری است.

... و اما 23 آبان ماه هر سال به نام روز جهانی دیابت نامگذاری شده است تا شاید تلنگری خوبی برایمان باشد و آن را جدی بگیریم ... و با یک آزمایش خون ساده خود را از خطر برهانیم...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha