سلامت نیوز :رییس انجمن بیماران کلیوی استان البرز گفت: 90 درصد اهدا کنندگان کلیه در استان البرز جوان و بی بضاعت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مجید کرمی، شامگاه سه شنبه، 23 آبان در جمع خبرنگاران توضیح داد: اغلب بیماران تحت پوشش این انجمن از اقشار کم درآمد جامعه هستند که به دلیل توانایی نداشتن در تامین هزینه‌های پیوند کلیه با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: بیماری که دچار مرگ مغزی شده حداکثر107 روز با کمک دستگاه تنفس می‌کند و غیرقابل برگشت به زندگی است. در استفاده از عضو فرد مرگ مغزی شده باید در کوتاه ترین زمان ممکن با حفظ عملکرد اعضاء عمل برداشتن عضو انجام شود.

کرمی با تاکید بر این‌که آگاهی نداشتن مردم و رضایت خانواده بزرگترین مانع اهداء عضو در کشور است، خاطرنشان کرد: باید در این خصوص فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به این‌که در ایران میزان اهدای کلیه از فرد زنده بیشتر صورت می‌گیرد، گفت: پیوند کلیه از جسد فرد مرگ مغزی شده درایران وضعیت مناسبی ندارد.

کرمی، احداث مرکز جراحی پیوند اعضاء ویژه بیماران کلیوی و بخش پیوند کلیه را در استان البرز ضروری دانست و تصریح کرد: اعضای بسیاری از بیماران مرگ مغزی در استان با وجود موافقت خانواده آنان، صرفا به دلیل نبود این مرکز در استان قابل پیوند نیست.

رییس انجمن بیماران کلیوی استان البرز با بیان اینکه بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی به صورت رایگان خدمات درمانی و پزشکی دریافت می‌کنند، عنوان کرد: این امر برای بیماران تحت پوشش بیمه خدمات درمانی صادق نیست.

کرمی با تاکید بر لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بیماران خاص در کشور، ادامه داد: این کار تا حدودی بار هزینه‌های زیاد درمانی را از دوش آنها بر می‌دارد.

رئیس انجمن بیماران کلیوی استان البرز تصریح کرد: در حال حاضر روند رشد بیماری‌های کلیوی در غرب استان تهران رو به رشد است و باید با آگاهی رسانی به مردم با همکاری نظام سلامت و نهادهای غیر دولتی و رسانه‌ها، از افزایش این بیماری جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 200 بیمار با نارسایی کلیوی مزمن در سطح استان البرز تحت پوشش و حمایت انجمن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha