چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 60568

سلامت نیوز :؛ در تاریخ روزهایی با عناوین ویژه نام‌گذاری شده تا همه کشورهای دنیا به این مناسبت نسبت به برپایی برنامه‌هایی اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس برخی از این روزها برای حمایت هر چه بیشتر از سلامت انسان‌ها نام‌گذاری شده است که شاید ما را لحظه‌ای از این دنیای پر مخاطره ماشینی خارج کرده و به خود بیاورد که هستیم و باید زندگی کنیم.روزهایی که به صورت جهانی ثبت شده است فراوانی چندانی ندارند ولی تأمل بر این روزها می‌تواند سلامت دو چندان ما و اطرافیان را به دنبال داشته باشد.

روز جهانی سالمندان، روز جهانی پیشگیری از خودکشی، روز جهانی مبارزه با دخانیات، روز جهانی کودک، روز جهانی بهداشت روان، روز جهانی هوای پاک، روز جهانی معلولان، روز جهانی دیابت و... همه از جمله عناوینی هستند که روزهایی از سال را در بخشی از تقویم جهان به خود اختصاص داده‌اند.

*‌ 200 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند

تقویم جهان 14 نوامبر (23آبان ماه ) را به عنوان روز جهانی دیابت نشان می‌دهد و در صورتی که بخواهیم علت نام‌گذاری این روز را به دست بیاوریم خواهیم دید بیش از 200 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند.

فراوانی تعداد این بیماران در مدتی کوتاه و افزایش روزبه‌روز آنان نشان می‌دهد بسیاری از این بیماران مراقبت‌های مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

هدف روز جهانی دیابت که امسال با شعار «مراقبت دیابت، برای همه» برگزار می‌شود، افزایش آگاهی جامعه‌های محروم و گروه‌های آسیب‌پذیر در کشورهای توسعه‌یافته و رو به توسعه است که در دسترسی به مراقبت بهداشتی مطلوب دچار مشکل هستند.

بخش گسترده‌ای از جمعیت دیابتی‌ها یا زیر پوشش نظام مراقبت بهداشتی نیستند و یا به دلایلی دسترسی و آگاهی کمتری به خدمات لازم برای پیشگیری، درمان و یا کنترل این بیماری دارند.

بیماری دیابت که امروزه بیماری خانوادگی نام گرفته یکی از بیماری‌های همه‌گیر است که به گفته کارشناسان این بیماری با رشدی روزافزون جایگاهی ویژه برای خود میان بیماری‌های خاص باز کرده و منشأ بسیاری از مرگ و میرها است.

* نبود آگاهی از علل پیشرفت دیابت

شاید دلیل افزایش این بیماری به صورت روزافزون نبود آگاهی درست و چگونگی پیشگیری و یا کنترل این بیماری است.

بنیاد امور بیماری‌های خاص هم‌زمان با روز جهانی دیابت و در راستای شعار جهانی «آموزش و پیشگیری از دیابت» برنامه‌هایی را برگزار می‌کند که استان قم نیز در همین راستا همایشی از سوی مرکز بهداشت با مشارکت واحد دیابت کامکار، انجمن دیابت مهرگان، کمیته امداد و هلال احمر برگزار کرد.

در این همایش 300 تن از بیماران دیابتی دعوت داشتند تا با آگاهی بیشتر بتوانند از پیشرفت بیماریشان جلوگیری کنند و امروز سالن همایش در کمتر زمانی مملو از جمعیت خانم و آقایی بود که دغدغه بیماری دیابت داشتند.

در بدو ورود به این همایش برگه‌های مسابقه برای پیشگیری از بیماری دیابت بین بیماران دیابتی توزیع شد تا دیابتی‌ها با درک سخنان کارشناسان پاسخ صحیحی به سئوالات بدهند.

کارشناسان در سخنانشان به علل گوناگون ابتلا به بیماری دیابت اشاره کرده و راه‌های جلوگیری از پیشرفت و کنترل این بیماری را تشریح کردند.

فراوانی سن جمعیت دعوت شده از کودکان زیر 10 سال تا کهنسالان بالای 60 سال را نشان می‌داد.

وقتی از افراد مسن در مورد بیماری که امروز دغدغه زندگیشان تبدیل شده بود پرسیده می‌شد می‌گفتند هرگز متوجه نشدند چه زمانی به این بیماری مبتلا شده‌اند و هنگامی متوجه شدند که شاید کار از کار گذشته بود.

برخی از افراد هم می‌گفتند به دلیل استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش توانسته‌اند از دغدغه این بیماری در زندگی خود بکاهند.

بنا به گفته کارشناسان بیماری دیابت در دو نوع بیماران را با خود درگیر می‌کند که یک نوع آنان را دیابت غیر وابسته به انسولین و یک نوع را بیماران وابسته به انسولین تشکیل می‌دهند که به نسبت ابتلا به این بیماری در درجه یک و دو قرار دارند.

دیابت غیر وابسته با انسولین یا همان دیابت درجه دو تقریباً 85 تا 90 درصد کل بیماران دیابتی را تشکیل می‌دهد.

در این نوع دیابت زمینه ارث دخالت دارد و در مقایسه با دیابت وابسته به انسولین بیشتر به صورت فامیلی مشاهده می‌شود و عوامل محیطی می‌تواند زمینه بروز این علایم در افرادی که پیش زمینه ارثی دارند را فراهم کند.

کارشناسان می‌گویند دیابت نوع یک دیابت وابسته به انسولین است چرا که در فرد بیمار غده پانکراس هیچ انسولینی ترشح نمی‌کند.

انسولین هورمونی است که بدن را قادر می‌سازد تا گلوکز موجود در غذا را به انرژی تبدیل کند و در نبود این هورمون، گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون باز می‌گردد و سبب ایجاد علایم و مشکلات بسیاری از جمله خستگی می‌شود.

به گفته پزشکان بسیاری از علایم دیابت نوع یک مشابه نوع دو هستند که پزشک با انجام آزمایشاتی عملکرد پانکراس را بررسی کرده و تشخیص قطعی را به بیماران اعلام می‌کند.

همه این موارد که گفته شد نکاتی بود که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در این همایش از آن اطلاع چندانی نداشتند.

کارشناسان این همایش تاکید کردند اضافه وزن، کم تحرکی و استفاده از غذاهای آماده، زندگی ماشینی، غذاهای پرچرب و فاصله گرفتن از طبیعت و سنت به تشدید این بیماری کمک می‌کند.

بیماری دیابت با رژیم صحیح و استفاده به موقع دارو و دیگر توصیه پزشکان قابل درمان است ولی باید روش صحیح زندگی کردن به مردم آموخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha