دندانپزشکی یک کار لوکس نیست و وجود دندان در دهان برای تغذیه، بحث تکلم و بحث زیبایی و مهم تر از همه آثار روانی که برخی افراد هنگامی‌که دندان خود را از دست می‌دهند دچار آن می‌شوند و به شدت از نظر روانی دچار مشکل می‌شوند، متاسفانه این موضوع نه در سطح مسئولان کشور و نهاد‌های بیمه ای و نه در سطح مردم به خوبی درک نشده است.

تنها یک درصد ایرانی‌ها دندان پوسیده ندارند
سلامت نیوز : سال 1374 به عنوان دندانپزشک عمومی‌از دانشکده تبریزفارغ التحصیل و همان سال در رشته تخصصی پروتزهای دندانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشکده دندان پزشکی پذیرفته شد و در سال 1379 نمایندگی مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی‌به عهده اش گذاشته شد.

علی تاجرنیا فعال سیاسی و پزشک عضو مجلس ششم شورای اسلامی‌در گفت و گو با قانون به نحوه تعامل میان مشغله‌های سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. می‌گوید: “روزانه به طورمیانگین پنج ساعت به کار دندان پزشکی می‌پردازم. دندانپزشکی کار عملی و خسته کننده ای است و اگر خواهان راندمان خوبی باشم نباید بیش از این در روز فعالیت داشته باشم.

آیا در دوران نمایندگی مجلس همچنان به حرفه دندانپزشکی می‌پرداختید؟

در دوره مجلس ششم دو روز در هفته در یکی از کلینیک‌های تهران به کار دندانپزشکی می‌پرداختم.

چهره‌های سیاسی برای ترمیم یا درمان به مطب شما مراجعه می‌کنند؟

بعد از مجلس اشخاص سیاسی برای درمان مراجعه کردند ولی از لحاظ اخلاق کاری شایسته نیست که نام آنها را بیان کنم. یک مشکلی که بنده با آن مواجه هستم این است که دوستانم هنوز من را به عنوان یک متخصص وجراح قبول ندارند. برای مثال چندی پیش من دکتر امین‌زاده را برای درمان ریشه دندان به یکی از دوستان معرفی کردم و بعد از اینکه تشخیص داده شد که ایشان مشکل پروتز دندان دارند تصمیم گرفته بودند که به بنده مراجعه کنند ولی با کمال تاسف آن دوستی که آقای امین‌زاده را من به ایشان معرفی کرده بودم اذعان داشتند که آقای دکتر تاجرنیا مرد سیاست هستند و در کار پزشکی مهارت‌های کافی را ندارند. البته کار آقای امین‌زاده را به درستی انجام ندادند و ایشان برای درمان به من مراجعه کرد. از آن به بعد آقای امین زاده در میان سیاسیون زیاد تعریف کارم را کردند و من به ایشان اعلام کردم در صورتی که قصد تعریف از مرا دارید در میان عزیزان وزارت خارجه که حقوق ماهانه آنها به دلار است انجام دهید نه در میان دوستان سیاستمدار که همه انتظار انجام خدمات رایگان را دارند.

وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران چگونه است؟

با تاسف باید اعلام کنم وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران خوب نیست و وضعیت مناسبی ندارد و تنها یک درصد از مردم کشور فاقد پوسیدگی دندانی هستند و بقیه با این مشکل روبه‌رو هستند. من در اینجا به این نکته اشاره می‌کنم که سطح آموزش دندانپزشکی و ارایه خدمات در کشور ما عالی و ایران در منطقه از لحاظ دانش پزشکی ونوع خدماتی که ارائه می‌دهد سرآمد است. در حال حاضر افراد زیادی از کشورهای منطقه، حاشیه خلیج فارس و عزیزان هم وطن در خارج از کشور و حتی امریکا برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند به دو دلیل، اول آن که خدمات دندان پزشکی در کشور ما با کیفیت بالا ارائه می‌شود و دوم هزینه کمی‌که به نسبت کشور خودشان در ایران پرداخت می‌کنند. در این جا به این مهم اشاره می‌کنم که به برخلاف این که بالا بودن هزینه خدمات در بخش دندانپزشکی در کشور ما زیاد احساس می‌شود در مقایسه با کشورهای دیگر جهان از وضعیت مناسب تری برخوردار هستیم.

در کشور ما خدمات دندان پزشکی تحت پوشش بیمه نیست؟

با تمام این ویژگی‌هایی که ذکرشد سیستم بیمه‌ای ما مناسب نیست و مردم نمی‌توانند ازخدمات کلی و به‌ویژه در دندانپزشکی که نسبت به سایر خدمات گران‌تر است استفاده بکنند. به آن دلیل که بیمه یک نوع بنگاه اقتصادی است و این نگاه را به بخش درمان دارند که آیا برایشان سودی در بر دارد یاخیر! و از آنجایی که وضعیت بهداشت دهان و دندان در کشور ما مناسب نیست و همانطور که عرض کردم تنها یک درصد از مردم ازدندان‌های سالم برخوردار هستند به این بخش توجه کمتری از جانب سیستم بیمه ای کشور شده البته لازم به ذکر است این مشکل تنها برای کشور ما نیست و در بیشتر نقاط دنیا مردم با این مشکل روبه‌رو هستند.

آیا تلاشی برای بالا بردن فرهنگ بهداشت دهان و دندان در اجتماع شده است؟

سیاست غلطی که در کشور ما در پیش گرفته شده بود و بنده نیز به آن انتقاد دارم رویکرد ما در بخش آموزش است. به نظر من آموزش‌های اجتماعی باید به سمت مسائل پیشگیری محور سوق پیدا کند. متاسفانه مردم هم از درد دندان پزشکی و هم از هزینه دندان پزشکی هراس دارند و در حال حاضر اقشار متوسط اجتماع جای این که به فکر دندان‌هایشان باشند مجبورند نیازهای حیاتی زندگی خود را تامین کنند.

مردم تا چه اندازه به بهداشت دهان و دندان اهمیت می‌دهند؟

از این نکته هم نمی‌توان گذشت که مردم نیز از لحاظ فرهنگی به درمان‌های دندان پزشکی توجه لازم را ندارند. دندانپزشکی یک کار لوکس نیست و وجود دندان در دهان برای تغذیه، بحث تکلم و بحث زیبایی و مهم تر از همه آثار روانی که برخی افراد هنگامی‌که دندان خود را از دست می‌دهند دچار آن می‌شوند و به شدت از نظر روانی دچار مشکل می‌شوند، متاسفانه این موضوع نه در سطح مسئولان کشور و نهاد‌های بیمه ای و نه در سطح مردم به خوبی درک نشده است.

آقای دکتر چرا زمانی که شما نماینده مجلس بودید این امر را پیگیری نکردید؟

ما در مجلس یک جهش خیلی خوبی در بخش بودجه حوزه سلامت پیدا کردیم و در واقع بایستی بدانیم در کشور برای تقویت پیشگیری نیاز به بودجه کلان داریم که توان تغییر ذهنیت مردم را داشته باشد و بتواند مردم را به سمت پیشگیری سوق دهد. بنده در آن زمان در حد توان یک حرکاتی را داشتم ولی قبول دارم که کافی نبوده است. در مجلس ششم ما خیلی تلاش کردیم که بودجه سلامت را به نوعی افزایش دهیم ولی متاسفانه برخی از دوستان که نگرش به صرف اقتصادی به حوزه بهداشت درمان داشتند مانع این اقدام شدند و این مسئله یکی از انتقادهایی است که بنده از دولت آقای خاتمی‌داشتم.

آیا تحریم‌ها در افزایش مواد اولیه دندانپزشکی تاثیرگذار بوده یا خیر؟

تحریم‌ها در دو بخش بر لوازم دندانپزشکی تاثیر داشته، بخش اول همان بخش روانی است که رئیس جمهور محترم نیز به آن اشاره دارند و هنگامی‌که اتفاقی در کشور به وقوع می‌پیوندد تاثیرات کاذب روانی خودش را می‌گذارد.اگرهم به قول آقای رییس‌جمهور چند بازاری و دلال و صراف می‌توانند ساختار سیستم ارزی کشور را دچاراختلال کنند باز هم از نقص سیستم مدیریت کشور است و بخش دیگر ناشی از واردات تجهیزات و وسایل دندانپزشکی از خارج کشور است. در دندانپزشکی بخش عمده از هزینه خدمات برمی‌گردد به مواد و تجهیزات و چون این وسایل با ارز تهیه می‌شود و قیمت ارز نیز در سالیان متعدد متغیر بوده است باعث تاثیر در قیمت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha