شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 60649
سلامت نیوز : طبق برآوردها در زلزله آذربایجان،  حدود 320 روستا خسارت دیدند و  18 هزارو 500 خانه به زیر آوار رفتند. گفته می‌شود نمی‌توان برآورد کرد که ارزش ریالی خانه‌های تخریب شده در روستاهای آذربایجان چه رقمی‌بوده است چرا که بسیاری از این خانه‌ها به دلیل خشت و گلی بودن فاقد هرگونه ارزش ریالی بوده‌اند. همین مسئله این سؤال را ایجاد می‌کند که به چه دلیل تا قبل از زلزله برای بازسازی، بهسازی و مقاوم سازی خانه‌های این منطقه اقدامی‌از سوی بنیاد مسکن و یا هر سازمان مسئول دیگری صورت نگرفته بود و این‌که آیا وضعیت بقیه روستاهای کشور نیز به همین منوال است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ طبق آمار بنیاد مسکن جمهوری اسلامی‌از 8 سال گذشته تا کنون تنها یک میلیون و 600 هزار واحد روستایی بازسازی شده‌اند. بعد از زلزله بم که شهر به یک‌باره زیر آوار رفت یکی از مهمترین دلایل خسارت‌های جبران ناپذیر وجود خانه‌های خشت و گلی در این شهر بود و پس از آن نیز به نظر می‌رسید توجه به بهسازی و نوسازی خانه‌های روستایی بیش از گذشته صورت گیرد اما به نظر می‌رسد مشکلاتی در این باره وجود دارد. گفت‌وگوی "قانون" با عزیزاله مهدیان، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در خصوص روند ساخت مسکن روستایی و پیشرفت ساخت واحدهای مسکونی در منطقه زلزله‌زده آذربایجان شرقی در ذیل می‌آید که می‌خوانید:

***
  اهداف برنامه چهارم محقق نشد. روند ساخت مسکن روستایی را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از ابتدای برنامه چهارم توسعه پیش بینی شد که سالی 200 هزار مسکن روستایی در کشور بازسازی و بهسازی شود. اما به دلیل آن‌که پیش از این یعنی پیش از تدوین برنامه چهارم توسعه، برنامه مدونی برای ساخت مسکن روستایی در کشور وجود نداشت رقم بازسازی و بهسازی در خصوص مسکن روستایی بسیارمحدود بوده است. تا سال‌های قبل از برنامه چهارم توسعه به طور کل  190 هزار واحد مسکونی روستایی در سال مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است.
بعد از تدوین این برنامه نیز مقرر شد  سالی 200 هزار واحد مسکونی روستایی در روستاهای کشور ساخته شود. از بعد از برنامه چهارم توسعه تا کنون در بخش مسکن تحول چشمگیری در ساخت مسکن روستایی حاصل شده است.اما متاسفانه در سال 90 و نیز در سال‌جاری،بانک ها آن طور که باید برای تامین اعتبار ساخت مسکن روستایی همکاری نکردند و تسهیلات مناسبی برای این منظور ارائه ندادند. به همین دلیل  از 200 هزار واحد مسکونی مقرر در برنامه تنها تعداد 108 هزار واحد در سال 90 ساخته شد و متاسفانه  در سال‌جاری نیز به دلیل عدم تامین اعتبار ساخت مسکن روستایی هنوز در کشور عملیاتی نشده است.

  قبل از زلزله آذربایجان هشدار دادیم
نکته مهم دیگری که قابل طرح خواهد بود، آن است که چرا بنیاد مسکن تنها بعد از بحران برای حل مشکلات مسکن روستایی وارد عمل می‌شود.البته شما نکاتی را در خصوص همکاری نکردن بانک‌ها مطرح کردید اما آیا بنیاد مسکن تلاشی برای مجاب کردن بانک‌ها برای همکاری داشته است؟
این‌طور نیست. برای مثال در همین منطقه‌ آذربایجان ماه‌ها قبل از زلزله ما خانه به خانه روستاهای این منطقه را سرزدیم و از آن‌ها خواستیم برای گرفتن وام نوسازی اقدام کنند و به آن‌ها درباره پر خطر بودن خانه‌هایشان گوشزد کردیم، اما آن‌ها قبول نکردند. حتی در نهایت نیز از آن‌ها امضاء گرفتیم در صورت بروز هر گونه مشکل خودشان مسئول خواهند بود.

دلیلشان برای قبول نکردن وام نوسازی چه بود؟ رقم وام کم بود یا دلایل دیگری داشت؟
نکته‌ای در خصوص مسکن روستایی وجود دارد آن است که بسیاری از این مناطق در شرایط نامساعدی از نظر اقتصادی  قراردارند و نیز از نظر توسعه یافتگی بسیارعقب هستند.درآن مناطق عموما ساکنین متشکل از افراد سالخورده هستند و به همین علت نیز کار اقتصادی مفیدی در این روستاها صورت نمی‌گیرد و در کل انگیزه‌ای از سوی خود روستاییان برای توسعه وجود ندارد. درباره همین موضوع عدم دریافت وام نوسازی مسکن روستایی در آذربایجان شرقی، استدلالشان این بود که این منطقه هیچ ارزش افزوده‌ای برای خانه‌های ما ندارد وهرچه برای نوسازی و بازسازی هزینه کنیم نمی‌توانیم واحدهای مسکونی خود را با سود بفروشیم. خب البته بعضی از روستاها هم هستند که برای گرفتن وام صف می‌کشند. به هر صورت در کشور یک سری از نقاط را داریم که بخش عمده‌ای از واحد ها در آن بازسازی نشده و شاید دوباره شاهد اتفاقات این‌چنینی باشیم. اما  نکته مثبت اینجاست که بعد زلزله آذربایجان بسیاری از ساکنین روستاها که دیدند مسئله بسیار جدی است آمدند و برای دریافت وام اقدام کردند.

  برخی با بهره وام‌های بانکی مشکل مذهبی دارند، آماری از روستاهای آسیب پذیر در دست است؟
درمناطقی که ساکنین روستاها مهاجرت زیادی به شهر ها دارند و کشاورزی و دامداری در آن مناطق رو به افول است  آسیب‌پذیری زیادی وجود دارد و متاسفانه به دلیل نبود ارزش افزوده در این روستاها ساکنان،  تسهیلات نوسازی دریافت نمی‌کنند. در آذربایجان شرقی بخشی به نام «هشترود» است که همین مشکل را دارد. استان خراسان رضوی استان فارس واکثر روستاهایی که در این خطه هستند وضع خوبی ندارند و از تسهیلات استقبال نمی‌کنند .نکته دیگری که وجود دارد آن است که  بعضی این‌ها مشکلات مذهبی دارند. برای مثال،  برادران اهل سنت به این دلیل که اعتقاد دارند بهره‌ای که در بازپرداخت وام‌های بانکی وجود دارد حرام است از استفاده از تسهیلات نوسازی خودداری می‌کنند. از سوی دیگر مشکل دیگری که وجود دارد آن است که  در بخشی از روستاها وام نوسازی صرف ساخت مسکن در زمین‌های خالی می‌شود به این دلیل که اعتقاد دارند هزینه تخریب و ساخت از هزینه ساخت بیشتر است.بنابر این خانه‌های جدید در این مناطق ساخته می‌شود اما بافت فرسوده از بین نمی‌رود.

در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز در آذربایجان شرقی چگونه است؟
در حال حاضر کار بازسازی برای حدود 16 هزار واحد مسکونی  آغاز شده است. همچنین کار پی کنی برای 15 هزار و 655  نیز آغاز شده است جمعا  9300 سقف ایجاد شده است. اگر با همین روند ادامه دهیم تا قبل از یخبندان  کار بازسازی به مراحل پایانی خواهد رسید.اما باید به این نکته توجه داشت که  بازسازی به صورت کامل ممکن یک سال طول بکشد. به این دلیل که بسیاری از فعالیت‌ها غیر قابل پیش بینی است.در آذربایجان حدود 5 هزار خانوار بودند که واحدهایشان صد در صد تخریب شده بود و نیز ساکن دائمی‌بودند که  کار ساخت واحد‌های مسکونی آن‌ها به پایان رسیده است. بر خلاف تصوری که وجود ادشت مبنی بر اینکه بنیاد مسکن تنها خانه‌های صد در صد تخریب شده را می‌سازد باید این توضیح را نیز بدهم  که بنیاد مسکن حتی خانه‌های ترک خورده در آذربایجان را مورد بازسازی قرار می‌دهد. پس اینطور نیست که اگر کار ساخت و بازسازی آن  18 هزار و 500 واحد مسکونی که در این منطقه صد در صد تخریب شده بودند به پایان برسد یعنی کار بنیاد مسکن در آن منطقه تمام شده باشد. چرا که ممکن است این رقم به 30 هزار واحد مسکونی برسد.باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از این خانه ها 3 خانوار در یک خانه زندگی می‌کردند و در بازسازی جدید برای هر کدام از این خانواده‌ها خانه‌ای جداگانه ساخته شده است.

  با توجه به اینکه مصالح ساختمانی روز‌به روز گران‌تر می‌شود و طبعا هزینه‌های ساخت مسکن نیز بالا می‌رود آیا برنامه‌ای برای افزایش رقم وام نوسازی برای روستاییان وجود دارد؟
متاسفانه بانک‌ها هنوز در پرداخت همان 12 میلیون تومان وام نوسازی تعلل می‌کنند و بنیاد مسکن در تلاش است تا این مشکل را برطرف کند .بنابراین متاسفانه هنوز برنامه‌ای برای افزایش وام نوسازی مسکن روستایی در نظر گرفته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha