دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
سلامت نیوز : انتشار خبری تاثرآور درباره مرگ كودك 5 ساله زیر ضربات كابل ناپدری بار دیگر زمینه را برای بررسی كارشناسانه موضوع كودك آزاری فراهم كرد. البته باید دانست كودك آزاری معنی وسیعی دارد. اگر كودك از هرچیزی كه به آن علاقه‌مند است و به آن عشق می‌ورزد منع شود معنای كودك آزاری می‌دهد. هر اقدام تحمیلی و هرگونه فشار باعث رنجش كودك می‌شود و باز هم یكی از مصادیق كودك‌آزاری است. گاهی كودك آزاری جلوه جسمی پیدا می‌كند و گاهی جلوه روانی به خود می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ متاسفانه كودك‌آزاری از قدیم وجود داشته است برای همین است كه امروز زندانی كردن كودك در حمام یا زیر پل گذاشتن خیلی عادی جلوه می‌كند. اصلا ما ضرب‌المثل داریم كه می‌گوید كودك اگركتك نخورد آدم نمی‌شود. همین مسئله باعث یكسری بی‌توجهی‌ها می‌شود كه در ناخودآگاه كودك و روی روند زندگی او تاثیرمی‌گذارد. بدرفتاری‌ها به منزوی شدن كودك منجر می‌شود و آسیب‌های روانی را در او به وجود خواهد آورد كه خلاقیت را از كودك می‌گیرد. این رفتارها معمولا درخانواده‌ها كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر متاسفانه دایره كودك آزاری در جامعه با پیچیده شدن روابط و همچنین زندگی، شكل و شمایل تازه‌ای به خود گرفته است. امروزمتاسفانه به علت فقر فرهنگی، كودك آزاری به جسم منتهی نمی‌شود و حتی ممكن است كه جنسی شود.

اما كودك آزاری‌هایی كه به مرگ كودكان بی‌دفاع منجرمی‌شود بیش از هر چیزی به دلایل اقتصادی و همچنین وجود اعتیاد در خانواده‌ها باز می‌گردد. گاهی اوقات پدر یا مادری برای تامین مواد مخدر كودكش را می‌فروشد و در زمانی كه مواد به او نمی‌رسد ممكن است كودكی كه سر راهش قرار دارد را تا سرحد مرگ بزند. یا كودك درخانواده‌ای بزرگ می‌شود كه به اصطلاح یك ناپدری یا نامادری در آن وجود دارد، این كودك در میان دعوای پدر و نامادری یا ناپدری و مادرش به اصطلاح سپر بلا می‌شود. قانون در باره كودك آزاری وجود دارد اما آگاه‌سازی خانواده‌ها بیش از هرچیزی نیاز به فعالیت گروه‌های حامی حقوق كودكان ورسانه‌ها دارد. والدین باید آموزش ببیند. آنها باید بدانند همان‌طور كه تعالیم اسلامی می‌گوید با كودكان در سنین مختلف چگونه باید رفتار كنند. مثلا باید بدانند كه كودك تا 7 سالگی باید سروری كند. باید بدانند كه با یك رفتار نابجا ممكن است اعتماد را از فرزندان خود بگیرند و آینده آنها را خراب كنند. خانواده‌ها باید به مشاوره روی بیاروند تا نحوه رفتار با كودكان خود در دوره‌های بحرانی را یاد بگیرند. همچنین دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف هم باید وارد عمل شوند و مسائلی كه به خشونت بیشتر در جامعه منجر می‌شود را شناسایی و ریشه‌یابی كنند تا امنیت لازم به خانه‌ها بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha