سلامت نیوز : چند ماهی است که فراز و فرودهای بازار ارز و نوسانات ناگهانی قیمت دلار از یک سو و تحریم های همه جانبه از سوی دیگر قیمت دارو به ویژه داروهای بیماران خاص، بیماران سرطانی و حتی داروهای مورد نیاز جانبازان شیمیایی را افزایش داده است افزایش قیمت که در بسیاری از موارد به دلیل نبود پوشش کامل بیمه ها، بیماران را دست به گریبان هزینه های کمرشکن دارو و درمان کرده است .

روزنامه خراسان تاکنون گزارش های متعددی در زمینه افزایش قیمت داروهای سرطانی بیماران خاص و صعب العلاج که هر روز ناچار به مصرف دارو هستند تهیه کرده و به چاپ رسانده است که برای سایر اقشار نیز این گزارش ها ادامه خواهد داشت تا با پیگیری مسئولان مشکل تامین دارو برای بیماران برطرف شود. داروهای جانبازان شیمیایی نیز از افزایش قیمت دارو مستثنا نبوده است و باعث شده تا افزایش قیمت برند اصلی اسپری های تنفسی مورد نیاز جانبازان شیمیایی در کنار تمایل نداشتن بیمه ها برای پوشش نمونه های اصلی این داروها جانبازان شیمیایی مجبور به استفاده از نمونه های هندی و پاکستانی این داروها شوند که ارزان قیمت است و بیمه ها آن را پوشش می دهند؛ داروهایی که اثرگذاری وکیفیت پایین تری ازنمونه اصلی خود دارند.

یک جانباز: با قیمت ۲۰۰ هزار تومانی اسپری اصلی، مجبور به استفاده از داروهای هندی هستیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ تنگی نفس امانش را بریده، صدایش خس خس دردآوری دارد و برای یک گفت وگوی ۱۵ دقیقه ای مجبور است دوبار از اسپری بنفش رنگش استفاده کند تا شاید نفس های خسته اش جانی دوباره بگیرد. بدون هیچ سوالی از سوی من با عصبانیت می گوید: این اسپری های هندی و پاکستانی که کیفیت ندارند.

امیرحسین خرم یکی از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی است با ۲۵ درصد جانبازی. خرم با گلایه از هزینه های بالای داروهای ویژه جانبازان شیمیایی می گوید: اسپری اسپریوا را به قیمتی بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان تهیه می کنم چون نمونه هندی این اسپری که هزینه اش را بیمه پرداخت می کند تاثیر چندانی ندارد. نمونه اصلی این اسپری ساخت انگلستان است و اگر بخواهیم نمونه اصلی اش را خریداری کنیم مجبور به پرداخت تمام هزینه هایش هستیم. به همین دلیل یا باید با درد و تنگی نفس بسازم یا این که با کمک اقوام و دوستان دوران جنگ اسپری اصلی را تهیه کنم. به همین دلیل بعضی اوقات هزینه داروهایم حتی از ۶۰۰ هزار تومان هم بیشتر می شود.

سیدغلامرضا سبحانی یکی دیگر از آسیب دیدگان حملات شیمیایی عراق است که نه به عنوان جانباز شیمیایی بلکه به عنوان مصدوم شیمیایی شناخته می شود. او باید تمامی داروها و اسپری های تنفسی مورد نیاز خود را با هزینه شخصی تهیه کند. این جانباز هم از کیفیت داروهای هندی موجود در بازار گلایه دارد و می گوید: مجبورم از بین یک اسپری ۶۰ هزار تومانی و یک اسپری ۲۰۰ هزار تومانی دارویی را تهیه کنم که ارزان تر است. اما این داروهای جدید تاثیر داروهای اصلی را ندارد و به جای یک بار اسپری کردن باید دو یا سه بار دارو را به ریه هایم اسپری کنم.

داروهای هندی و چینی برای جانبازان شیمیایی، دیراثر و کم اثر است

دکتر ملک زاده معاون پیشین درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت وگو با خراسان در این باره گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در مقوله درمان جانبازان تنها موظف به پرداخت هزینه های دارو و درمان است و وظیفه اصلی در این حوزه برعهده وزارت بهداشت و سازمان های تابعه این وزارتخانه است.

وی درباره کم اثر بودن و یا حتی احتمال عارضه دار بودن مصرف برخی داروهای وارداتی از کشورهای هند و چین نیز اظهار داشت: براساس گزارش هایی که پزشکان و حتی جانبازان شیمیایی به بنیاد داده اند مصرف داروهای هندی هیچ گونه عارضه ای روی جانبازان نشان نداده است و تنها دیر اثر بودن و یا کم اثر بودن داروهاست که جانبازان شیمیایی را با مشکلاتی روبه رو کرده است.

مجبور به واردات دارو ازهند و چین هستیم

دکتر محمد عبدزاده مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو علت وارد کردن برخی اقلام دارویی خاص مانند داروهای بیماران سرطانی، خاص و حتی داروهای ویژه جانبازان شیمیایی از کشورهای چین و هندوستان را تحریم های همه جانبه کشورهای غربی علیه کشورمان دانست و به خراسان گفت: تامین نشدن به موقع ارز، وجود مشکلات متعدد بر سر انتقال ارز و سنگ اندازی های کشورهای غربی باعث شده تا وزارت بهداشت برای وارد کردن برخی برندهای معتبر دارو به کشور، با مشکل مواجه شود. در چنین شرایطی که ورود به موقع دارو با سلامت مردم در ارتباط است. وزارت بهداشت داروهای چینی و هندی را جایگزین داروهای اروپایی کرده است. وی تصریح کرد: هدف وزارت بهداشت تامین به موقع دارو همراه با تضمین کیفیت دارو است و اگر دارویی حداقل استانداردهای دارویی را نداشته باشد اجازه ورود به بازار دارویی کشور را نخواهد یافت. وی تاکید کرد: نمی توان منتظر غربی ها ماند و مرگ تدریجی بیماران را نظاره کرد و باید به دنبال جایگزین گشت که داروهای هندی ازجمله این جایگزین هاست. البته داروهای هندی در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز مصرف می شوند و از استانداردهای بالایی نیز برخوردارند. وی درخصوص برخی اظهارنظرهای بیماران و پزشکان مبنی بر کم اثر بودن یا اثرگذار نبودن داروهای هندی، چینی و حتی برخی داروهای تولید داخل نیز گفت: چنین اظهاراتی از سوی وزارت بهداشت تایید نمی شود؛ چرا که اثربخشی کمتر یا بیشتر یک دارو باید در آزمایشگاه های وزارت بهداشت تایید شود که تا به امروز شاهد چنین موردی نبوده ایم.

بیمه داروهای ارزان قیمت را پوشش می دهد

نحوه تامین داروها و اسپری های مورد نیاز جانبازان شیمیایی توسط وزارت بهداشت نیزاز جمله مواردی است که عبدزاده در توضیح آن گفت: عمده داروی مورد نیاز جانبازان شیمیایی اسپری های تنفسی است که تا به امروز هیچ گونه مشکل و محدودیتی برای تامین برند اصلی این داروها نداشته ایم. وی افزود: علاوه بر اسپری های اصلی که ساخت انگلیس است اسپری هایی هم از هندوستان وارد شده است که به دلیل تفاوت بالای قیمتی محصولات این دو کشور شرکت های بیمه ای تمایل چندانی به پوشش اسپری های ساخت انگلیس ندارند. این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو گفت: جانبازان شیمیایی به دلیل حساسیت بالا باید از اسپری های انگلیسی استفاده کنند ولی بیماران آسمی با عارضه های کمتر می توانند نتیجه مطلوب را از مصرف نمونه هندی و یا ایرانی دارو کسب کنند. ضمن این که ماده اولیه اسپری های ایرانی نیز از شرکت اصلی انگلیسی وارد کشور می شود.

در همین حال دکتر مصطفی قانعی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و مشاور مرکز تحقیقاتی آسیب های مصدومان شیمیایی نیز در خصوص میزان اثربخشی داروهای وارداتی از کشورهایی نظیر چین و هند به خراسان گفت: استانداردهای دارو و قیمت آن با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

وی درباره تولید دارو در کشور نیز افزود: در شرایط فعلی وزارت بهداشت پذیرفته است که داروها با حداقل استانداردها تولید شود و اگر قرار به بالا رفتن استانداردهای دارویی باشد بیمه ها باید هزینه های این افزایش کیفیت را بپذیرند. وی تصریح کرد: داروی با اثربخشی بالاتر و عوارض کمتر قیمت بیشتری هم دارد ولی این گونه نیست که داروهای تولید داخل یا داروهای وارد شده از هند اثربخشی لازم را نداشته باشد یا عارضه خاصی را برای فرد استفاده کننده از این دارو ایجاد کند.

رایگان بودن دارو برای جانبازان ۷۰ درصد به بالا

وی به هزینه بالای نمونه اصلی اسپری تنفسی اسپریوا اشاره کرد وگفت: این دارو برای جانبازان ۷۰ درصد به بالا رایگان است و بنیاد شهید و امور ایثارگران تمامی هزینه های درمانی این جانبازان را پرداخت می کند. این در حالی است که جانبازان کمتر از ۲۵ درصد با مشکل مواجهند و پرداخت هزینه های درمانی شان بر عهده اداره های محل خدمتشان است که البته اداره های محل خدمت نیز به دلیل ابلاغ نشدن بخشنامه از پرداخت هزینه های این دسته از جانبازان خودداری می کنند.

آنچه از اظهارات جانبازان شیمیایی، مسئولان وزارت بهداشت و بنیاد شهید برمی آید این است که به دلیل افزایش قیمت اسپری اصلی بیمه از پوشش آن خودداری می کند و جانبازان نیز به دلیل قیمت ارزان داروهای هندی، مجبور به استفاده از آن هستند و البته پوشش بیمه ای این داروها نیز یکی از دلایل استفاده جانبازان از این اسپری هاست که البته از کیفیت آن نیز گلایه مندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha