سلامت نیوز : کامران باقری لنکرانی گفت: «سلامت روان کاربران ترافیکی و روش‌های موثر تغییر رفتار کاربران ترافیکی از جمله موضوعاتی است که در سمینار دو روزه کاهش بار تصادفات بررسی می‌شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز ؛ وی با اشاره به روند تلفات انسانی و جراحات در حوادث ترافیکی گفت: «در کشور ما به رغم اینکه روند مرگ و میر و جراحات ناشی از حوادث ترافیکی در ۴۰ سال گذشته سیر صعودی داشته است، در سال‌های اخیر شاهد کاهش این روند بود‌ه‌ایم.»

لنکرانی در ادامه بیان کرد: «شتاب این افزایش از سال ۱۳۷۸ مقارن با افزایش تولید خودروی داخلی بیشتر شد. در سال ۸۴ با ۲۷ هزار و ۷۵۹ نفر فوتی به اوج رسید. این روند در سال ۱۳۸۵ برای نخستین بار بعد از بیش از چهار دهه، کاهش اندکی داشت و به ۲۷ هزار و ۵۶۷ نفر رسید. این کاهش در سال ۱۳۸۶ چشم‌گیر‌ بود و رقم ثبت شده به ۲۲ هزار و ۹۱۸ نفر رسید و پس از آن تا سال ۱۳۸۹ در همین حدود ثابت ماند. اما آمار سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که با کاهش قابل توجهی معادل ۱۴ درصد مواجه بوده‌ایم.»

وزیر سابق بهداشت و درمان ادامه داد: «در همین سال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو و یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دریافت کننده جدید گواهینامه به جرگه حمل و نقل کشور اضافه شده‌اند.»

وی علت این کاهش را عواملی چون آموزش عمومی، مراقبت‌های پلیس، بهبود راه‌ها، اقدامات اورژانس و افزایش پایگاه‌های جاده‌ای اورژانس دانست و گفت: «با وجود تمام این امکانات هنوز هم به طور متوسط در سطح کشور روزانه ۶۳ نفر به دلیل تصادفات کشته و حدود ۲ هزار نفر مجروح می‌شوند. بیشترین آمار فوت مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال است.»
باقری لنکرانی افزود: «در استان فارس روزانه هفت نفر بر اثر حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند. این تعداد که نسبت به جمعیت این استان زیاد است باعث شده تا فارس رتبه سوم کشوری را در این زمینه کسب کند.»
وی ادامه داد: «مسافران و رانندگان انواع خودرو ۴۷.۵ درصد فوتی‌ها را تشکیل می‌دهند و راکبان موتورسیکلت ۲۲.۹ درصد و عابران نیز ۲۸.۶ درصد را شامل می‌شوند. در بین مجروحان نیز، مسافران و رانندگان انواع خودرو ۴۲ درصد و موتورسیکلت ۴۱.۵ درصد و عابران پیاده ۱۶.۵ درصد موارد را تشکیل می‌دهند.»

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نقش موتورسیکلت در مرگ و میر روستائیان برجسته‌تر است، ادامه داد: «۰ ۶ درصد مرگ و میر‌ها در جاده‌های برون شهری، ۳۰ درصد در معابر شهری و کمتر از ده درصد در جاده‌های روستایی رخ داده است.»

باقری لنکرانی اعلام کرد: «در طول سال به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۹ نفر مرگ و میر جاده‌ای در کشور داریم. در حالی که آمار متوسط جهانی ۲۵ نفر به ازای هر صد هزار نفر است. البته به رغم اینکه از متوسط جهانی بالا‌تر هستیم اما بیشترین مرگ و میر مربوط به ایران نیست و کشورهای دیگر آمارشان از ما بالا‌تر است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر فرهنگ‌سازی در راستای کاهش حوادث جاده‌ای اضافه کرد: «بند و ماده ۱۶۳ قانون توسعه پنجم، دولت را مکلف کرده تا ساز و کار قانونی برای کاهش سالانه ۱۰ درصد میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور را فراهم کند که این مهم احتیاج به همکاری میان تمام ارگان‌ها و نیز طرح و اجرای برنامه‌های عملیاتی دارد.»

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به کاهش شش درصدی مرگ و میر جاده‌ای در کشور در سال جاری، گفت: «سال گذشته ۱۴ درصد و امسال تاکنون شش درصد شاهد کاهش مرگ و میر جاده‌ای بود‌ه‌ایم که ضرورت دارد در راستای کاهش بیشتر تلفات اقدامات لازم صورت گیرد. در این راستا نقش رسانه‌ها و اقدامات جدی جهت اجرایی شدن نتایج پژوهش‌ها موثر خواهد بود.»

وی با اشاره به تحقیقاتی که درخصوص علت بروز این حوادث انجام شده است، ادامه داد: «برخی از عوامل این حوادث مانند عدم استفاده از کلاه ایمنی، آشکار و بعضی عوامل مانند حواس پرتی نیمه پنهان و برخی مانند خشونت‌های جاده‌ای کاملا پنهان است. این عوامل باید به افکار عمومی معرفی شود تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بتوان از این طریق، آمار این حوادث را کاهش داد.»

این مقام مسئول در پایان گفت: «عامل ۱۲ درصد از این حوادث حواس پرتی به علت صحبت با موبایل یا سرگرمی با وسایل صوتی و تصویری داخل ماشین و عامل ۵۶ درصد نیز خشونت جاده‌ای است. در این راستا پایین بودن آستانه تحمل مردم نیز نقش کلیدی دارد. کسانی که در طول مسیر سعی دارند رفتار خشونت آمیز راننده دیگر را تلافی کنند باید توجه کنند که نه تنها این رفتار باعث آرامش آنها نخواهد شد بلکه در اکثر مواقع حادثه آفرین خواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha