با توجه به سفرهای متعدد در فصل تابستان و استراحت افراد در فضای باز، خطر گزیده شده توسط مار و عقرب در کمین افراد است. بنابراین انجام اقدامات درمانی به موقع پس از وقوع گزش الزامی است.

دکتر داوود یادگاری فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت وگو با ایسنا، گفت: بهترین اقدام به هنگام گزیده شدن توسط مار و عقرب شست و شوی محل گزیده شده با آب و صابون و خودداری از فعالیت و راه رفتن فرد گزیده شده است؛ چرا که این حالت موجب گردش سریع تر سم در جریان خون او می شود. همچنین بستن منطقه بالای گزش نیز می‌تواند در جلوگیری از انتشار سم مفید باشد البته به صورتی که فقط جریان ورید بسته شود و سبب بسته شدن شریان نشود.

وی در این خصوص تاکید کرد: بهتر است پس از بستن ورید، منطقه بسته شده هر 20 دقیقه یک بار باز شود.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، اکثر مارهای ایران به چند دسته تقسیم می شوند که گزش مارهای مناطق کویری اغلب بر سیستم تنفس و عصبی فرد گزیده شده اثر گذاشته و او را نیازمند تنفس دهان به دهان می کند.

همچنین مارهای مناطق کوهستانی مثل کردستان و شمیرانات اغلب سبب اختلال در روند انعقاد خون می شوند و مارهای مناطق دریای خزر نیز غالبا سمی نبوده و خطر کمتری دارند، مارهای مناطق خلیج فارس نیز مهلک‌ترین سم‌ها را دارند.

دکتر یادگاری، در تمامی موارد رساندن سریع فرد حادثه دیده به مرکز درمانی بی آن که سبب فعالیت زیاد فرد شود را الزامی دانست و افزود: رساندن به موقع گزیده توسط مار یا جانوران سمی دیگر باعث خواهد شد تا اقدامات درمانی مناسب و به موقع از جمله تزریق آنتی سرم برای او انجام شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha