پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تمام بیمارستان‌ها و مراكز درمانی اعلام كرده است كه در صورت ضرردهی هم حق تعطیل کردن ندارند و باید به مردم خدمت ارائه كنند.

ممنوعیت تعطیلی بیمارستان‌ها
سلامت نیوز : وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تمام بیمارستان‌ها و مراكز درمانی اعلام كرده است كه در صورت ضرردهی هم حق تعطیل کردن ندارند و باید به مردم خدمت ارائه كنند.

«حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با تهران‌امروز روی خدمات‌دهی بیمارستان‌ها به مردم در هر شرایطی تاكید می‌كند اما اعتقاد دارد كه اگر مشكلات مالی بیمارستان‌ها حل نشود، فشار غیر قابل تحملی به مردم وارد می‌شود. برای همین هم نمایندگان مجلس به‌دنبال تصویب مصوبه‌ای هستند كه دولت را موظف به واریز درآمد ناشی از فروش ارز آزاد به خزانه و اختصاص بخشی از آن به نظام سلامت كشور كند.

به گفته شهریاری، ارز مرجع 1226 تومان تعیین اما در بازار آزاد به نرخ 2500 تومان فروخته شد. دولت از این مابه التفاوت درآمدهایی داشت كه مجلس براساس قانون خواستار واریز شدن آن به خزانه است. شهریاری وعده پیگیری این تصمیم را به بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا موكول می‌كند. همچنین كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی براساس ماده 49 به‌دنبال آن است كه دولت را موظف كند تا از ارز مرجع برای خرید دارو و تجهیزات پزشكی استفاده كند تا هزینه‌های درمان بیش از این روی شانه‌های نحفیف بیماران فشار نیاورد. «حسینعلی شهریاری» رئیس كمیسیون بهداشت بهارستان در گفت‌وگو با «تهران امروز»، تصمیم‌گیری مسئولان دولتی برای خرید تجهیزات پزشكی و دارو براساس ارز آزاد را فشار مضاعف بر مردم می‌داند و تاكید می‌كند كه تجهیزات پزشكی و دارو باید براساس ارز مرجع در اختیار بیمارستان قرار گیرد. او اعتقاد دارد كه خرید تجهیزات پزشكی و دارو با ارز مرجع نیز به 17 درصد گرانتر شدن خدمات پزشكی منجر می‌شود.

شهریاری همچنین با یادآوری صحبت‌های اخیر «حسن امامی‌رضوی» معاون وزیر بهداشت منبی براینكه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حتی

در صورت ضرردهی هم حق تعطیل کردن ندارند و باید به ارائه خدمت به مردم ادامه دهند، می‌گوید: «اینكه بیمارستان‌ها در هر شرایطی باید به فعالیت خود ادامه بدهند حرف درستی است اما اگر مشكلات اقتصادی نظام سلامت رفع نشود، هر بیماری كه به بیمارستان مراجع می‌كند با لیست بلند بالایی روبه‌رو می‌شود و بیمارستان او را مجبور می‌كند تا تمام تجهیزات مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه كند. او اعتقاد دارد كه این شرایط بیماران را در كوچه پس كوچه‌های بازار آزاد و سیاه سرگردان می‌كند. او این شیوه را تشدید فشارها بر گرده مردم می‌داند.»

مدیریت منابع مالی در حوزه سلامت

«حسن امامی رضوی» معاون وزیر بهداشت و درمان مهم‌ترین برنامه این وزارت‌خانه را در حال حاضر مدیریت منابع مالی در حوزه سلامت می‌داند و می‌گوید: «تمام تلاش ما این است که به نوعی با اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بالابردن بهره‌وری،کاری کنیم که منابع لازم برای اداره بیمارستان‌ها تامین شود و در موارد لزوم نیز با استفاده از کمک‌های دولت از بیمارستان‌های دولتی حمایت کنیم تا بتوانند سر پا بایستند.»

وی درحالی از اقتصاد مقاومتی سخن به میان می‌آورد كه تلاش‌های وزیر بهداشت برای راضی كردن دولت به شل كردن سر كیسه و پرداخت اعتبارات قانونی به جایی نرسیده است. همچنین «مرضیه وحید دستجردی» هنوز نمی‌داند كه ارز‌های دارویی كجا و برای چه كاری هزینه شده‌اند. شهریاری هم در پاسخ به این سوال كه چرا بانك برای اختصاص ارز در حوزه‌های مختلف سیاست یك بام و دو هوا را پیش گرفته و در حالی كه ارز برای ورود اجناس لوكس از جمله خودروهای گران‌قیمت به آسانی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد اما برای ارز محدود دارویی مالیات در نظر می‌گیرد، می‌گوید: «چرایی این اتفا‌ق‌ها را باید از دولتی‌ها بپرسید.»

تلاش برای افزایش نیافتن میزان پرداختی مردم

این در حالی است كه به گفته رضوی ما در شرایطی هستیم که به علت مشکلات اقتصادی مراجعه مردم به بیمارستان های دولتی نسبت به گذشته حداقل 10 درصد افزایش یافته است. بنابراین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی در این شرایط موظف هستند از تمام توان خود برای ادامه خدمت به مردم و بیماران نیازمند استفاده کنند. به گفته او، سیاست وزارت بهداشت این است که در این شرایط خاص با استفاده از منابع عمومی دولت از بیمارستان‌ها حمایت مالی کند تا به هیچ‌وجه میزان پرداختی مردم برای دریافت خدمات سلامت افزایش نیابد و در هر صورت وضع مردم در نظر گرفته شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح می‌كند: «لزوم حمایت از مردم در مراکز درمانی دولتی زمانی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم مراکز درمانی خصوصی به وی‍ژه مراکز پاراکلینیکی، آزمایشگاهی و تصویربرداری به علت افزایش مقطعی قیمت تجهیزاتی مانند فیلم رادیولوژی با مشکلات مالی مواجه هستند و به علت مشکلات اقتصادی، مردم بیش از گذشته به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند. او می‌گوید: «البته ما امیدواریم به علت نوسانات نرخ ارز ، افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی و تشخیصی موقتی باشد و این اقلام به قیمت قبلی بازگردند اما اكنون مسئولان بسیاری از این مراکز، معتقدند که نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تامین کنند.»

نباید میزان ارائه خدمات به مردم کم شود

معاون وزیر بهداشت به تمام بیمارستان‌ها تاکید می‌كند که به هیچ‌وجه نباید میزان ارائه خدمات به مردم کم شود و حتی باید بار بیشتری را تحمل کنند و به‌ویژه مراکز دولتی باید میزان خدمات خود را برای حفظ سلامت مردم افزایش دهند. امامی رضوی می‌گوید: «بیمارستان‌ها و مراکز درمان دولتی حتی اگر نتوانند هزینه‌هایشان را تامین کنند یا با تاخیر مطالباتشان را دریافت کنند باید با مدیریت منابع و مثلا به تعویق انداختن اقدامات توسعه‌ای و سرمایه‌ای، افزایش خدمات داشته باشند تا به مردم فشاری وارد نشود.» او در پاسخ به این پرسش كه آیا تاکنون با تعطیل‌شدن مراکز تشخیصی و درمانی در کشور مواجه شده‌ایم، می‌گوید: «اصلا، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تعطیل شدن مراکز درمانی دولتی در کشور نداشته‌ایم بلکه شاهد افزایش بار کاری آنها هستیم. در بخش خصوصی نیز تاکنون چنین گزارشی نداشته‌ایم. البته برخی مراکز خصوصی تهدید به این کار کرده‌اند اما چون حیات و معیشت خود آنها نیز به ادامه فعالیت این مراکز وابسته است، تاکنون چنین موردی نداشته‌ایم.» البته تعطیلی‌ها شامل بخش دولتی نمی‌شود، اما براساس آمارهای موجود آزمایشگاه‌های بسیاری به‌علت گرانی و تورم تعطیل شده‌اند.

در نهایت امامی‌رضوی می‌گوید: «فقط ممکن است در موارد معدودی به‌علت نبود یک قطعه دستگاه پزشکی مثلا سوختن تیوب دستگاه سی تی اسکن، خدمات چنین مراکزی موقتا قطع شود. در مورد تعدیل نیرو در مراکز درمانی هم گزارشی نداشته‌ایم.» وزیر بهداشت زنگ هشدار روزهای سخت سلامت را به صدا درآورده است. حالا باید دید كه آیا مرضیه وحیددستجردی در كنار مجلس می‌تواند دولت را راضی كند تا سركیسه را به نفع سلامت مردم شل كند یا این بار هم نظام سلامت پشت درهای بسته دولت می‌ماند و هزینه‌های سلامت بر دوش مردم سنگینی می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha