مصرف بی‌رویه قرص مسکن باعث زخم معده می‌شود

۱۳۹۱/۰۹/۱۴ - ۱۰:۰۲ - کد خبر: 61826
سلامت نیوز : به گفته یک فوق تخصص گوارش و کبد مصرف قرص‌های مسکن مانند بروفن، دیکلوفناک و حتی آسپرین باعث زخم معده می‌شود.

دکتر ناصر ابراهیم دریانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با(ایسنا)، در این رابطه افزود: مصرف این قرص‌ها به ویژه برای افراد مسن و کسانی که سابقه زخم اثنی عشر دارند مشکلات بسیاری ایجاد کرده و باعث خونریزی یا پارگی زخم‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: برخی بیماران نیز مانند بیماران روماتیسمی مجبور به استفاده از قرص مسکن و کورتون به صورت هم زمان هستند نیز در معرض ابتلا به زخم معده هستند. همچنین کسانی که به دلیل سکته قلبی یا مغزی از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند و در برخی مواقع مجبور به استفاده از قرص مسکن هستند به زخم معده مبتلا می‌شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: زخم‌هایی که بر اثر استفاده از قرص‌های مسکن هستند با زخم‌هایی که بر اثر میکروب هلیکوباکتری پایلوری به وجود می‌آیند تفاوت داشته و با درد همراه نیستند. و بارها اتفاق افتاده که بیماری آندوسکوپی شده و در معده‌اش زخم بزرگی مشاهده می‌شود اما اظهار می‌کند که هیچ‌گاه درد نداشته است.

به گفته وی،‌ تنها علامت این زخم‌ها که در برخی موارد مشاهده می‌شود خون‌ریزی به صورت استفراغ پس از بیداری و مدفوع خونی است.دریانی در ادامه اظهار کرد: قرص‌های مسکن معمولا نقشی در ابتلا به زخم اثنی عشر ندارند اما در برخی موارد مشاهده شده که این قرص‌ها باعث زخم اثنی‌عشر نیز می‌شوند.وی در پایان بیان کرد: توصیه می‌شود کسانی که زخم معده دارند به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک و در مواقع اضطراری از قرص‌های مسکن استفاده نکنند.


نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.22659s, 19q