جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 62104
سلامت نیوز: تولد زودهنگام نوزاد یا بهتر است بگوییم جنین، گاهی به دلیل شل‌بودن دهانه رحم اتفاق می‌افتد؛ اتفاقی بی‌درد و ناگهانی اما تکان‌دهنده برای مادر که می‌تواند تاثیرات ناراحت‌کننده‌ای روی خانم باردار داشته باشد

در دوران بارداری، دهانه رحم بر اثر یک سری فعل و انفعالات و ترشح‌های درونی بسته می‌شود. این بسته‌شدن دهانه رحم به این منظور است که از سقط جنین در این 9 ماه پیشگیری شود اما گاهی به دلایلی ممکن است فرد دچار شل‌شدن دهانه رحم شود که در این موارد نیاز به مداخله‌های پزشکی وجود دارد.

 
همیشه هم مادرزادی نیست

شل‌شدن دهانه رحم در برخی موارد یک مشکل مادرزادی است اما در برخی موارد نیز بعضی از دستکاری‌ها مانند کورتاژهای خشن قبلی ممکن است باعث این مشکل در یک خانم شود. خانمی که دچار این عارضه شده است گاهی ممکن است در سه ماه دوم یا سوم بارداری بدون دلیل و به صورت ناگهانی کیسه آب جنینی‌اش پاره شده و جنین از آن خارج و سقط شود. این امر بدون هیچ دردی است و خانم‌هایی که یک بار دچار این عارضه می‌شوند ممکن است در بارداری‌های بعدی هم آن را تجربه کنند؛ بنابراین این افراد باید حتما از همان ابتدای بارداری این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارند تا درمان مناسبی برای پیشگیری از سقط جنین انجام شود. افرادی که در گذشته سابقه این مشکل را دارند از نظر طول دهانه رحم مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ در صورتی که طول دهانه رحمشان کم باشد بعد از سه ماه اول بارداری دهانه رحمشان دوخته می‌شود.
 

یک عمل آسان

 همان‌طور که اشاره شد وقتی گردن رحم توانایی تحمل وزن محتویات رحم را در بارداری نداشته باشد، احتمال زایمان زودرس بالا می‌رود زیرا ممکن است دهانه رحم به دلیل ضعیف بودن، زودتر از موعد (قبل از هفته 37 تا 38 حاملگی) باز شود. برای پیشگیری از این وضعیت، معمولا پزشک عمل سرکلاژ را انجام می‌دهد. سرکلاژ عمل راحتی است و خانم‌ها نباید درباره آن نگران باشند. این عمل در مدت هفت تا هشت دقیقه در اتاق عمل انجام می‌شود و معمولا فقط نیاز به بی‌حسی موضعی است و خانم بیهوش نمی‌شود.
 

در این عمل جراحی، دورتادور دهانه رحم دوخته می‌شود تا لبه‌ها به هم نزدیک‌تر شود. بهترین زمان انجام سر کلاژ ماه سوم بارداری (هفته 12 تا 14) است.
البته مواردی از سرکلاژ اورژانسی وجود دارد که در اواخر بارداری انجام می‌شود و زمانی است که به هر دلیل دهانه رحم زودتر باز شده و با استراحت نیز بهبود نیافته است. با این حال جز در موارد اورژانسی پزشکان ترجیح می‌دهند بعد از 22 هفتگی عمل دوختن دهانه رحم را انجام ندهند چرا که جنین بزرگ شده و احتمال پاره‌شدن کیسه آب در این دوران وجود دارد. در این زمان سعی می‌شود تا حد امکان با دادن استراحت مطلق خطر به دنیا آمدن زودهنگام جنین را کاهش داد.

 

«سرکلاژ » مانع زایمان طبیعی نیست

شاید برخی از خانم‌ها تصور کنند که سرکلاژ یا همان دوختن دهانه رحم مانع از وضع حمل طبیعی می‌شود و این خانم حتما باید با کمک جراحی سزارین بچه خود را به دنیا بیاورد؛ این در حالی است که این باور پایه علمی ندارد و این خانم اگر مشکلی برای زایمان طبیعی نداشته باشد می‌تواند طبیعی زایمان کند.
در این حالت همزمان با شروع درد خانم دهانه رحم باز می‌شود تا زایمان طبیعی انجام شود. این عمل در 85 تا 90 درصد مواقع بدون مشکل انجام می‌شود. با توجه به اینکه خود این عمل شانس زایمان زودرس و عفونت را کمی افزایش می‌دهد، لازم است تا چکاپ‌های روتین بعدی به طور مرتب صورت گیرد.
منبع: همشهری تندرستی
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha