شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 62153

اگر می‌خواهید پیری را از خود دور کنید، اگر می‌خواهید قلبتان سالم و بیماری‌ها از شما دور بماند آنتی‌اکسیدان‌ها را دریابید.آنتی‌اکسیدان‌ها قدرت نیمه جادویی دارند این را به خاطر بسپارید!

جای آنتی اکسیدان‌ها در تغذیه ما کجاست ؟

سلامت نیوز : آنتی‌اکسیدان‌ها قدرت نیمه جادویی دارند این را به خاطر بسپارید! اگر می‌خواهید پیری را از خود دور کنید، اگر می‌خواهید قلبتان سالم و بیماری‌ها از شما دور بماند آنتی‌اکسیدان‌ها را دریابید. در این مطلب می‌خواهیم واقعیت‌هایی را در مورد آنتی‌اکسیدان‌ها با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها روی پوست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد (همان مولکول‌های مخرب و عامل پیری زودرس) را به دام انداخته و به آن‌ها مجال جولان نمی‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها ضد چروک هستند: ویتامین C نقش موثری در ساخت کلاژن پوست دارد و خاصیت ارتجاعی آن را بالا می‌برد. کاروتنوئیدها نیز از آسیب‌های سلولی پیشگیری می‌کنند.برای این که از این خواص بهره‌مند شوید و پیری را از پوستتان دور کنید اسفناج، کلم، جعفری، فلفل دلمه ای، بروکلی، ماش، گوجه فرنگی، سبزیجات معطر و ادویه‌ها را بیشتر مصرف کنید. کیوی، پرتقال و مورد صحرایی نیز در بین میوه‌ها بیشترین آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدنتان می‌رساند. توصیه می‌کنیم در عین حال از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و مصرف دخانیات بپرهیزید تا پیدایش چین و چروک‌ها به تأخیر بیفتد.

آنتی‌اکسیدان‌ها و مقابله با سرطان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی مفید هستند. نتایج پژوهشی که در سال 2003 انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ناشناخته را در بین مردان به ترتیب 31 و 37 درصد کاهش می‌دهد. البته جالب است بدانید این مکمل‌ها در بین زنانی که به طور طبیعی تغذیه‌ای سرشار از سبزیجات و میوه‌ها دارند تأثیری ندارد. میوه‌ها و سبزیجات منبع اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. پس بهتر است برای تضمین سلامتی خود تغذیه‌ متنوع و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید.

مواد غذای سرشار از آنتی اکسیدان

مواد غذایی به طور سخاوتمندانه‌ای آنتی اکسیدان دارند. چند نمونه را بیان می‌کنیم:در بین سبزیجات: اسفناج، کلم‌ها، بروکلی، چغندر، فلفل دلمه ای، پیاز، ذرت، بادمجان، هویج، گوجه فرنگی و غیره.در بین میوه‌ها: آلو خشک، کشمش، مورد صحرایی، تمشک، توت فرنگی، زردآلو، سیب، کیوی، آلو، شاه توت و غیره. سبزیجات معطر و ادویه‌ها: زردچوبه، دارچین، رزماری، گیاه مریم گلی، آویشن و غیره.چای سبز و قهوه: روزانه دو تا سه فنجان از این نوشیدنی‌ها می‌تواند حدود 60 درصد نیازهای روزانه‌ ما را تأمین کند. روغن‌های گیاهی: روغن آفتاب‌گردان، روغن هسته‌ انگور، روغن ذرت، روغن کلزا، روغن زیتون و غیره آن هم روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری.

لوازم آرایش و آنتی‌اکسیدان‌ها

حتماً شما هم لوازم آرایشی بهداشتی زیادی دیده‌اید که با آنتی‌اکسیدان‌ها غنی شده‌اند. اما توجه داشته باشید این قبیل محصولات قدرت محدودی دارند. بیشتر تولیدکننده‌های محصولات آرایشی بهداشتی ادعا می‌کنند در لابراتوارهای خود محصولاتشان را با آنتی‌اکسیدان‌ها غنی می‌کنند. اما تأثیر این قبیل محصولات هر چه باشد به نظر نمی‌رسد تأثیر آن‌ها از سطح خارجی پوست یعنی اپیدرم تجاوز کند. توجه داشته باشید در بین تمام این محصولات متنوع فقط کرم‌های مرطوب کننده و کرم‌های ضدآفتاب موثر هستند. پس برای مرطوب کردن پوست خود از یک کرم مرطوب کننده‌ خوب استفاده کنید و بدون کرم ضدآفتاب از خانه خارج نشوید. با این کارها پیری را از پوست خود دور می‌کنید.

آیا شما به مکمل نیاز دارید؟

آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی ما لازم و ضروری‌اند. بدن ما به «محافظ»‌ها یی نیاز دارد تا با آسیب‌های خارجی مانند آسیب‌های نور خورشید، مصرف دخانیات و غیره مقابله کنند. اگر شما تغذیه‌ متنوعی داشته باشید و هر ماده‌ غذایی مفید را به اندازه مصرف کنید آنتی‌اکسیدان‌های بدنتان به اندازه‌ کافی تأمین می‌شود. کمبود ویتامین A می‌تواند باعث بروز مشکلات بینایی حتی تا مرز نابینایی شود. کمبود ویتامین C باعث بروز خستگی و بی‌اشتهایی می‌شود. کمبود ویتامین E باعث خستگی عضلانی می‌شود. اگر احساس خستگی و کلاً ناخوشی می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و پس از آزمایش خون، پزشکتان تشخیص خواهد داد شما نیاز به مکمل دارید یا نه.

مکمل غذایی مصرف کنیم؟

بعضی از مردم برای لاغری، دوری از بیماری، برنزه شدن سریع‌تر و غیره به سراغ مصرف مکمل‌ها می‌روند. اما خیلی نیازی به این کار نیست. در حالت کلی اگر مشکل خاصی ندارید به راحتی می‌توانید با داشتن یک تغذیه‌ سالم و مصرف میوه و سبزیجات کافی از کمبود ویتامین جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم اگر هم به سراغ مصرف مکمل‌ها می‌روید حتماً نظر پزشک یا داروسازتان را جویا شوید. به مدت طولانی و بیش از میزان تجویز شده از این مکمل‌ها مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد مکمل‌ها

این مسئله معمولاً با مصرف بیش از حد چند مکمل با هم به وجود می‌آید. مثلاً مصرف بیش از اندازه‌ مکمل ویتامین C ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی و بی‌خوابی شده و اگر روزانه بیش از 1 گرم و به مدت چند هفته مصرف شود باعث سنگ کلیه می‌شود. مصرف زیاد مکمل ویتامین A باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. خستگی، خشکی پوست، بی‌قراری، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و مشکلات کبدی جدی نیز از عوارض مصرف بیش از اندازه مکمل ویتامین A می‌باشد. توجه داشته باشید پولیفنول‌ها روند پیری را افزایش می‌دهند. یعنی اگر شما در مصرف شیره انگور زیاده‌روی کنید به جای جلوگیری از پیری پوست باعث افزایش روند پیری می‌شود. توصیه می‌کنیم از مصرف هم زمان چندین مکمل و دارو بپرهیزید.

خواص دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها

تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها روی قوه‌ بینایی: مصرف مواد غذایی حاوی دو کاروتنوئید به نام زآگزانتین و لوتئین خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و آب مروارید را به ترتیب 93 تا 47 درصد کاهش می‌دهد. این دو آنتی اکسیدان در ذرت و کلم سبز به میزان زیادی وجود دارد.تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها روی پیری مغز: به عقیده‌ محققان دانشگاه‌ها روارد بتاکاروتن (آنتی اکسیدانی که در هویج، زردآلو، انبه، سبزیجات برگ سبز، جعفری وجود دارد) از زوال قدرت درک مربوط به کهولت سن جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید در دوران سالمندی بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و غیره از شما دور باشد از مصرف این مواد غذایی غافل نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha