سلامت نیوز :رییس سازمان غذا و دارو، ایران را یکی از کشورهای پرمصرف در زمینه آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی خواند و گفت: در سال گذشته بیش از سه میلیارد عدد آنتی‌بیوتیک معادل 6500 میلیارد ریال در کشور مصرف شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد شیبانی در دومین کنگره تخصصی «استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت»، با تاکید بر لزوم تامین و همچنین پرداختن به روش‌های استفاده صحیح از مواد ضدعفونی‌ کننده لوازم و تجهیزات پزشکی، گفت: شاید یکی از دلایل افزایش عفونت در بیمارستان‌ها به دلیل آن باشد که نتوانسته‌ایم روش‌های صحیحی را در مجموعه اعمال کنیم.

وی با اشاره به بحث استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاومت‌های دارویی در آنتی‌بیوتیک‌ها، ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل مقاومت‌های ایجاد شده در آنتی‌بیوتیک‌ها، روز به روز آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی وارد بازار می‌شود. این موضوع سبب شده تا هزینه‌های زیادی برای تامین این اقلام داشته باشیم، چرا که روش‌های لازم برای گندزدایی و استفاده از مواد ضدعفونی‌ کننده آنطور که باید، استفاده نشده است.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به مقایسه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی از سال 89 تا سال 91 پرداخت و گفت: در سال 89 حدود 2.7 میلیارد عدد آنتی‌بیوتیک در کشور مصرف شد. این تعداد آنتی‌بیوتیک از نظر ریالی معادل 5400 میلیارد ریال است. عمده این آنتی‌بیوتیک‌ها از نوع تزریقی بوده که البته قیمت بسیار گرانتری نیز دارند.

وی افزود: در سال 90 نیز بیش از سه میلیارد عدد آنتی‌بیوتیک در کشور مصرف شد. این در حالی است که مصرف کل دارو در کشور از نظر عددی 30 میلیارد بوده است. میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در سال 90 از نظر ریالی 6500 میلیارد ریال بوده است. این اعداد و ارقام حاکی از آن است که در طول یک سال، گروهی‌ از آنتی‌بیوتیک‌های جدید وارد بازار شده است که البته ارز‌بری هم دارند.

شیبانی ایران را یکی از کشورهای پرمصرف آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی عنوان کرد و گفت: شاید بتوان گفت که مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران معادل مصرف کل اروپا است. در هر حال در هفت ماه ابتدایی سال 91 نیز از نظر عددی 1.9 میلیارد عدد آنتی‌بیوتیک در کشور مصرف شده است که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال حداقل دو برابر شود و نسبت به سال 90 از رشد 20 درصدی برخوردار باشد. همچنین این میزان آنتی‌بیوتیک مصرف شده در هفت ماهه ابتدایی سال 91 از نظر ریالی 4200 میلیارد ریال بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به هفت تا هشت هزار میلیارد ریال برسد.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به همکاری‌های بین بخشی و برون بخشی در جهت کنترل عفونت‌های بیمارستانی و همچنین مقاومت‌های دارویی، تاکید کرد و گفت: لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم، این مبحث عزم ملی می‌طلبد. در حوزه غذا و دارو، وظیفه ما برنامه‌ریزی برای تدارک و تامین دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی و همچنین در دسترس بودن آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha