سلامت نیوز : به گفته عضو مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سنین ابتدایی زندگی، شایعترین زمان ابتلا به تشنج‌های ناشی از تب به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد شاه فرهت با اشاره به اینکه تشنج ناشی از تب شایع‌ترین نوع تشنج در کودکان به شمار می رود و حدود دو تا چهار درصد کودکان با سن کمتر از شش سال، دچار این نوع تشنج می شوند، اظهار داشت: این نوع تشنج به همراه تب بالا و در سنین شش ماهگی تا شش سالگی اتفاق می افتد و بیشترین شیوع آن در یک تا دو سال اول عمر است.

وی علت ابتلا کودکان زیر دو سال به تشنج‌های ناشی از تب را افزایش احتمال بروز عفونت‌های تنفسی، گوارشی و ادراری در این سنین عنوان و خاطرنشان کرد: از این رو در هر کودک مبتلا به تشنج ناشی از تب، باید کانون تب زا مشخص و درمان شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تشنج در نخستین ساعات بروز تب و با علائمی از جمله از دست رفتن ناگهانی هوشیاری، قفل شدن فک، سیاه شدن دور لب، سفت شدن تمام بدن و به دنبال آن حرکاتی شبیه دست و پا زدن بروز می کند، خاطرنشان کرد: حمله تشنج معمولا کوتاه مدت بوده و در مدت 1تا 2 دقیقه برطرف می‌شود هر چه تشنج در سنین پایین تر بروز کند احتمال تکرار آن بیشتر است.

این متخصص کودکان با تاکید بر اینکه در زمان بروز تشنج در کودکان ، والدین باید خونسردی خود را حفظ کنند، اظهار داشت: در زمان بروز تشنج، کودک را به پهلو خوابانیده و چنانچه در دهان او ماده غذایی و یا ترشحی وجود دارد به آهستگی خارج کنند و از پاشیدن آب به صورت بچه و یا تحریک وی خودداری شود.

عضو مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در زمان بروز تشنج به هیچ عنوان سعی در باز کردن دهان کودک نشود ولی در صورت امکان یک شیء پلاستیکی نرم در بین دندانها قرار گیرد تا از گاز گرفتگی زبان جلوگیری شود.

دکتر شاه فرهت با اشاره به اینکه تشنج ناشی از تب، در صورت تکرار نشدن، خوش خیم بوده و عارضه‌ای بر جای نمی گذارد، اظهار داشت: استفاده منظم از داروهای ضد تب (استامینوفن)و پاشویه در زمان بروز تب در کودک و مراجعه به پزشک برای بررسی علت تب، بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز تشنج ناشی از تب در کودکان به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha