دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
سلامت نیوز : رییس بنیاد شهید تهران در شورای شهر تهران اعلام کرد حتی هزینه نگهداری 45 خانواده شهید سالمند را ندارند و با کمبود بودجه مواجه هستند ،رییس بنیاد شهید می گوید:« بودجه بنیاد در این 7 سال 5 برابر شده و از طرفی بخش زیادی از خانواده شهدا هم اصلا آدرس بنیاد شهید را بلد نیستند چه رسد به گرفتن تسهیلات» شاید باید تهران را سرآمد نماد ایثار اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ شهری که در آن حدود 58 هزار ایثارگر اعم از خانواده شهید، جانباز و آزاده زندگی می کنند. البته این آمار غیر از هزاران رزمنده دوران دفاع مقدس است. شهر تهران تنها دو بیمارستان اعصاب و روان، 4 آسایشگاه، 138 گلزار شهدا، 4 مرکز مشاوره ویژه ایثارگران دارد. آمارها نشان می دهد در میان خانواده شهدا 33 درصد پدران شهید و 62 درصد مادران شهید در قید حیات هستند و تهرانی ها از همنشینی با صدها مادر و پدر شهید بی بهره مانده‌اند

 8هزار جانباز شیمیایی و اعصاب و روان
براساس آمارهای اعلام شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران219 هزار و 123 شهید در دوران دفاع مقدس ثبت شده اند که 22 هزار و 791 شهید مختص به شهر تهران است.آمارهای رسمی بنیاد شهید نشان می دهد که تهران 4 هزار و 140 جانباز شیمیایی و 3 هزار و 824 جانباز اعصاب و روان دارد که البته آمارهای غیر رسمی عددی بیش از
10 هزار را نشان می‌دهد. همچنین پایتخت سال هاست میزبان 104 جانباز ازدو چشم نابینا، 344 جانبازاز یک چشم نابینا، 473 جانباز ضایعه نخاعی است که در این سال ها 2 هزار و 749 جانباز به مقام رفیع شهادت نایل شدند که در فهرست بنیاد شهید فوتی ثبت شده است. تهران بزرگ 22 هزار و 859 دانشجوی شاهد و 14 هزار و 14 دانش آموز شاهد و ایثارگر درمدرسه ها و دانشگاه ها جای داده است.با تمامی این آمارها هنوز جامعه ایثارگری از برخی مشکلات گلایه مند هستند. در این میان انتقادهای گسترده جانبازان از ارائه ضعیف خدمات از سوی بنیاد شهید موجب شد تا پای مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران پایتخت به شورای شهر تهران باز شود. حمیدعلی صمیمی مدیرکل بنیاد شهید امور ایثارگران تهران بزرگ در پاسخ به این انتقادها گفت: مرکز اعصاب روان صدر میزبان جانبازانی است که مشکلات حاد دارند و هیچ بیمارستان اعصاب و روانی حاضر به پذیرش آنان نیست. این در حالی است که حتی تعدادی از فرماندهان گردان و تیپ در بین این آسیب دیدگان حضور دارند که باید با افزایش ظرفیت پذیرای بیشتر این بزرگواران باشیم زیرا هر چه سن جانبازان بالاتر می رود آسیب ها خود را بیشتر نشان می دهند.

بنیاد شهید بودجه نگهداری 45 مادر شهید را ندارد
این مقام مسئول در بنیاد شهید تهران اعلام کرد: بودجه نگهداری 45 مادر و پدر شهید که هیچ کس را ندارند و مناسب سازی برخی منازل دیگر از دیگر نیازهای بنیاد شهید است. در ضمن مشکل ایاب و ذهاب در بهشت زهرای تهران را هم داریم زیرا که 500 میلیون تومان نیاز است و شهرداری یک سوم آن را تقبل کرده است.البته شورای شهر با شنیدن این گزارش اعلام کرد: این گزارش فعالیت های بنیاد را زیر سئوال برد در حالی که به جز شهرداری تهران سازمان ها و نهادهای زیادی در این زمینه با بنیاد همکاری می کنند ولی شورا قول داد بخشی از موارد را برطرف کند. یکی از اعضای شورای شهر هم گفت: برای من جای سئوال است که اگر شهرداری به این 45 مادر و پدر شهید کمک نکند تکلیف آنها چه می شود؟ آیا این مشکلات بر زمین مانده است که بنیاد از شورا تقاضای حل آنها را دارد؟ رییس بنیاد شهید تهران هم گفت: من تلاش کردم از این فرصت استفاده کنم تا زمینه های همکاری مشترک را بیان کنم.

ایجاد بیمارستان جانبازان در مناطق پاک
گزارش بنیاد شهید تهران در صحن شورای شهر برای ایثارگران تکان دهنده بود. در این خصوص با نعمت الله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری تهران
گفت وگو کردیم و وی بیان کرد: « به بنیاد شهید درباره اعتراض به کمبود بودجه حق می دهم. استانداری تهران با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران باید برای ساماندهی بخش اعصاب و روان بیمارستان هایی مانند سامان، بقیه الله، عرفان و آتیه و به منظور تخصصی شدن کامل آن ها برنامه ریزی کند. در این خصوص فاز مطالعاتی و مکان یابی ساخت چنین بیمارستانی در منطقه ای خوش آب و هوا مانند دماوند انجام شده تا از سال 92 برای ساخت آن اقدام شود». معاون استاندار تهران در ادامه به ساماندهی گلزار شهدای استان تهران اشاره کرد و افزود: بازسازی 80 درصد این مکان ها تاکنون انجام شده و بازسازی بقیه گلزارها نیز طبق تعهد تا پایان امسال به اتمام می رسد. برای این امر حد ود 5/1 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است.معصومه ابتکار عضو شورای شهر هم گفت: در حرف های رییس بنیاد شهید گلایه هایی بود و نشان می داد برای تامین مسکن برخی خانواده شهدا یا درمان جانبازان کمبود اعتبار دارند و از شورای شهر درخواست کمک کردند. به اعتقاد من گزارشی که ارائه شد نشان می داد که اشکال جدی وجود دارد و باید مجلس و دولت در این خصوص ورود کنند. حتی دفعه قبل بنیاد شهید در شورا می گفت خیریه ها و نیروهای داوطلب به کمک بیایند.

بودجه بنیاد شهید 5 برابر شده!
هرچند اعضای شورای شهر تهران در خصوص آمارها و گزارش ارائه شده بنیاد شهید واکنش نشان دادند ولی به راستی چرا باید دست بنیاد شهید برای تامین اعتبار به سوی شورای شهر دراز باشد. این در حالی است که مسعود زریبافان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در برنامه تلویزیونی پارک ملت از شبکه یک سیما اعلام کرد: در دولت‌های نهم و دهم بودجه بنیاد شهید 5 برابر شده اما همچنان کمبود داریم و نتوانستیم آنطور که شایسته ایثارگران است خدمات‌رسانی کنیم. زریبافان گفت: خانواده معظم شهدا شامل والدین، همسر و فرزندان شهدا، جانبازان و خانواده آنها و آزادگان و خانواده آنها تحت پوشش بنیاد شهید هستند که حدود 4 میلیون نفر می‌شوند. البته این به این معنی نیست که ما همه کار برای آنها انجام می‌دهیم.

آدرس بنیاد شهید کجاست
رییس بنیاد شهید گفت: بیش از 80 درصد خانواده شهدا هیچ مراجعه‌ای به بنیاد شهید ندارند و خیلی‌ها هستند که شاید اصلا آدرس بنیاد شهید را نمی‌دانند. ما در مجموع 20 درصد مراجعه داریم که از این میان 15 تا 16 درصدشان مراجعات عادی است و حدود 3 تا 5 درصد مشکلات حاد دارند که از این میان نیم درصد شامل افراد خاص می‌شود. به گزارش فارس، باوجود اینکه به گفته رییس بنیاد شهید بودجه این نهاد در دولت‌های نهم و دهم 5 برابر شده و مشکلات حاد و موارد خاص مطرح شده در بنیاد شهید کمتر از 5 درصد جامعه ایثارگری است اما سئوال اینجاست که آیا بنیاد شهید آنقدر در پاسخگویی به این مسایل جامعه هدف خود عاجز است که اظهارات و مشکلات جانبازان سر از رسانه‌ها یا شورای شهر تهران در می‌آورد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha