دانشمندان با تكمیل بزرگترین تجزیه و تحلیل ژنوم انسانی، علل ژنتیكی هفت بیماری شایع از جمله دیابت، آرتروز و پرفشاری خون را كشف كردند.

این كشف، راه را برای درمان و معالجات احتمالی میلیون‌ها بیمار مبتلا به این بیماری‌ها هموار می‌كند. به گزارش گاردین، دانشمندان با استفاده از روش‌های جدید برای بررسی ‪ DNA‬هزاران بیمار، به ارتباطهای ژنتیكی رایج در بروز بیماری‌های قلبی نیز پی بردند.

این یافته‌ها چشم‌انداز اقدامات درمانی و پیشگیرانه پزشكی برای افرادی كه خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیكی در آنها بالا است، ارائه می‌كند.

"پیتر دانلی" از دانشگاه آكسفورد و مجری این تحقیقات گفت، با شناسایی ژنهای مسوول این بیماری‌ها، تحقیقات ما به دانشمندان كمك می‌كند شناخت بهتری از چگونگی بروز بیماری‌ها پیدا كنند، گروههای در معرض خطر ابتلا به این بیماریها را شناسایی كنند و داروهای موثرتر و اختصاصی‌تری تهیه نمایند.

دانشمندان از زمان تكمیل طرح ژنوم انسانی در سال ‪ ۲۰۰۰‬كه نقشه تمام ژنهای بدن انسان را تهیه كردند، به سرعت گونه‌های ژنتیكی نادر را كه عامل بروز بیماری‌های مهم ارثی مانند فیبروز كیستی هستند را شناسایی كردند.

پیشرفت امروز دانشمندان نشان‌دهنده پیشرفت واقعی در بیماری‌هایی است كه میلیونها تن را مبتلا كرده‌اند.

"مارك والپورت" مدیر موسسه ولكام تراست سرمایه‌گذار این تحقیق، گفت، شناسایی گونه‌های ژنی رایج در بیماریهایی مانند دیابت و كرون كه چندین ژن در بروز آن نقش دارد، اما تاثیر ژنهای واحد در بروز آنها بسیار كمتر است، كار بسیار دشواری بوده است.

در این مطالعه، ‪ ۵۰‬گروه تحقیقاتی با بررسی ساختار ژنتیكی ‪ ۱۷‬هزار تن ، ‪ ۲۴‬ارتباط ژنتیكی جدید را برای اختلال دوقطبی، بیماری كرون، بیماری قلبی، دیابت نوع یك و دو، آرتریت روماتوئید و فشار خون بالا شناسایی كردند. با این كشف تعداد ژنهای موثر در بروز این بیماریها سه برابر شد.

دانشمندان برای بررسی حدود ‪ ۵۰۰‬هزار تفاوت ژنتیكی در هر نمونه، نمونه‌های ‪ DNA‬بدست آمده از دو هزار بیمار را در هر بیماری مورد بررسی و آنها را با سه هزار نمونه از داوطلبان سالم مقایسه كردند.

نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر و ژنتیك نیچر منتشر شده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha