سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 62445
سلامت نیوز : باز هم پائیز رسید و نفس‌های مردمان اغلب كلانشهرها به شماره افتاد. باز هم شروع فصل سرما و چشم‌های رو به آسمان میلیون‌ها نفر كه برای وزش باد یا بارش باران و زدوده شدن غبارهای خاكستری دست به دعا می‌شوند و افسوس كه دیدن آسمان آبی و كشیدن نفسی عمیق در هوایی سالم برای مردمان خیلی از استان‌ها شبیه رؤیا شده است و این همه شاید فقط نتیجه بی‌توجهی برخی مسئولان و دست‌اندركاران مربوطه و سهل‌انگاری در كنترل و نظارت‌ها باشد و البته مردم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ متأسفانه از چندین سال گذشته تاكنون هر سال با شروع فصل سرما شاهد فاجعه‌ای تكراری به نام آلودگی شدید و وارونگی هوا هستیم كه در چنین ایامی به اوج می‌رسد. از سوی دیگر مسئولان نیز در چنین شرایطی با تشكیل كمیته اضطرار و تكرار همان برنامه‌های قبلی دوباره تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند و در نهایت هم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند و دست آخر نیز چند روز تعطیلی ناگهانی چاره مشكل می‌شود و در پی نخستین بارش باران و پاكیزگی نسبی هوا تمام طرح‌ها، حرف‌ها و پیشنهادها نیز یكباره به فراموشی سپرده و این ماجرای تكراری و فاجعه‌آمیز هر سال تكرار می‌شود. اما هنوز هم مردم متوجه نشده‌اند بالاخره در این میان مقصر كیست؟ و كدام مقام مسئول، نهاد یا دستگاه در برابر این موضوع مهم و حیاتی پاسخگوست. حال آن‌كه مردم و كارشناسان معتقدند آمارها نشان می‌دهد خسارات مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه به بیش از 600 میلیون دلار و بیماری‌های ناشی از آن سالانه به بیش از 260 میلیون دلار می‌رسد. در این میان راهكارهایی كه هر ساله و به دنبال اوج گرفتن آلودگی هوا و با تشكیل كمیته اضطرار برای مقابله با بحران جدی آلودگی هوا ارائه می‌شود مقطعی و نیمه‌كاره رها می‌شود. البته جمع‌آوری خودروهای فرسوده، تعطیلی واحدهای صنعتی آلاینده فعال در شهرهای بزرگ، استانداردسازی خودروها و ده‌ها طرح و پیشنهاد دیگر از جمله این طرح‌ها و برنامه‌هاست كه به نتیجه مطلوب نرسیده است. ضمن اینكه نه‌تنها دردی از درد آلودگی هوا كم نمی‌كند بلكه فقط هزینه‌های گزاف بر اقتصاد كشور تحمیل می‌كند و ...

از سوی دیگر علی محمد شاعری – قائم مقام رئیس سازمان محیط‌زیست كشور – می‌گوید: «تنها راهكار دائمی و اصولی برای كاهش آلاینده‌ها در تهران و كلانشهرها تشكیل دادگاه ویژه رسیدگی به تخلفات و جرایم زیست‌محیطی است تا بتواند خارج از نوبت به تخلفات واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، عمرانی و خودروسازان رسیدگی كند.»به گفته وی در كشورهای چین و روسیه مشكل آلودگی هوا و كنترل ذرات معلق را با استفاده از تكنولوژی‌های روز به خوبی كنترل كرده‌اند. پس مسئولان شهری ما نیز باید از تجربیات آنها الگو بگیرند اما متأسفانه حمل‌ونقل عمومی ما تا استانداردهای جهانی 25درصد فاصله دارد. در همین حال محمدحسین آصفری – نماینده مردم اراك در مجلس شورای اسلامی – اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آلودگی هوا را بر تعطیلی كلانشهرها ارجح دانسته و بیان می‌كند: دولت به جای تعطیلی كلانشهرها باید راهكاری قانونی ارائه دهد حال آنكه متأسفانه هیچكدام از پیشنهادهای اصولی و اساسی برای مبارزه با آلودگی هوا در كشور عملی نمی‌شود چرا كه فقط حرف می‌زنیم!

● مقصر اصلی آلودگی هوا كیست؟
یك عضو فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تأكید بر این كه مجلس مقصر اصلی آلودگی هوا را سازمان محیط زیست می‌داند، گفت: در این جلسه درباره آلودگی هوا تذكرات مؤكدی به سازمان حفاظت از محیط‌زیست در جهت تعلل در اجرای یورو4 و حذف بنزن از بنزین و تعلل در اجرای طرح جامع كاهش آلودگی هوا داده و اعلام آمادگی شد تا خلأهای قانونی را با وضع قانون پركرده و سازمان محیط‌زیست را در اجرای قانون یاری كنیم. كمال الدین پیر مؤذن با بیان این كه سرطان و بیماری‌های متعدد سوغات آلودگی هواست و آلودگی هوای تهران مطابق استانداردهای جهانی نیست، گفت: وارونگی هوا با افزایش ریزگردها و بنزن سرطانزا و زیانبار شده است كه در این راستا شهرداری باید طرح جامع كاهش آلودگی هوا مصوب شورای شهر تهران را به طور كامل اجرا كند.نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان این كه آلودگی هوا سالانه منجر به مرگ 4 هزار نفر می‌شود، افزود: جان شهروندان بیشتر از درآمد شهری ارزش دارد از این رو شهرداری به دنبال درآمد از محدوده طرح ترافیك نباشد چرا كه انسان محور توسعه است.

● مسئول و متولی آلودگی هوا را نمی‌شناسیم
دكتر حسن تأمینی- نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مشكل اصلی و اساسی ما در زمینه آلودگی هوا این است كه نمی‌دانیم چه كسی متولی و پاسخگو است. حالا هم همین موضوع را متذكر می‌شوم زیرا درحقیقت مشكل آلودگی هوا برای كشور اسلامی و بزرگ ایران مایه آبروریزی در مقابل بسیاری از كشورها شده است. چرا كه خیلی از كلانشهرهای جهان از جمله مكزیكوسیتی و برخی از شهرهای ژاپن از نظر آلودگی هوا در وضعیت بغرنجی قرار داشتند اما آنها با تدبیر و برنامه‌ریزی این مشكلات را پشت سر گذاشته‌اند و دیگر مشكلی ندارند اما باید توجه داشت كه این درد بزرگی است كه ما به خاطر آلودگی هوا چندروزی پایتخت و بخش‌های مهم مملكت را تعطیل كنیم و باز هم هیچ اقدام عملی برای كاهش آلودگی هوا انجام نمی‌گیرد. هر چند در این مدت تصمیماتی گرفته و قوانینی هم وضع شده است اما متأسفانه خیلی از سازمان‌ها و ادارات به تعهداتشان عمل نمی‌كنند كه شاهد بروز چنین روزهای بحران‌زایی هستیم. به طور قطع در زمینه آلودگی هوا همه مقصرند. مجلس، دولت، شهرداری، محیط‌زیست و وزارت بهداشت و درمان. همه در این خصوص مقصرند چرا كه هیچكدام موضوع آلودگی هوا را در اولویت كاری خود قرار نمی‌دهند. به گفته وی خسارتی كه بابت این چند روز تعطیلی بر مردم و كشور وارد شده جبران‌ناپذیر است. زیرا اگر یك حساب سرانگشتی داشته باشیم می‌بینیم كه تعطیلی ادارات و مراكز علمی، آموزشی و رشد بیماری‌ها و بالارفتن آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا و خسارت‌های بعدی كه در راه است به بدنه اقتصادی كشور لطمه وارد كرده است و از سوی دیگر مردم نیز بیشتر آسیب می‌بینند. ضمن آن كه این موضوع بازتاب‌هایی هم در تمام دنیا به دنبال دارد. دكتر تأمینی در ادامه با بیان این كه در حال حاضر در خصوص موضوع آلودگی هوا هیچ اقدام عملی انجام نشده گفت: هم اكنون در كمیسیون بهداشت و درمان موضوعاتی برای بهبود وضعیت مطرح شده و در حال رسیدگی هستیم. ضمن این كه موضوع بسیار حساس بوده و باید همه كمیسیون‌ها ازجمله كمیسیون اصل 90 و هیأت رئیسه و حتی رئیس مجلس نیز با حساسیت بیشتری به آن نگاه كنند. البته قوه قضائیه هم نباید در این باره كوتاهی كند و باید با متخلفان بشدت برخورد كند.

● نفس مردم به شماره افتاده
دكتر محمد مهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه كشور نیز با ابراز تأسف از بروز بیماری‌های بی‌شمار تنفسی در كشور گفت: علاوه بر این كه آلودگی هوا ابعاد همگانی بی‌شماری دارد و منجر به بیماری‌های تنفسی می‌شود باید گفت كه موضوع آلودگی هوا تنها با در اختیار گرفتن چند آمبولانس در میادین و خیابان‌های شهر حل نمی‌شود چرا كه این مسئله فراتر از اینهاست و همه مسئولان و كارشناسان مربوطه باید به موضوع توجه بسیار بیشتری داشته باشند. به گفته وی، موضوع آلودگی هوا علاوه بر این كه باعث بروز بیماری‌های تنفسی برای مردم و تشدید بیماری‌های مختلف در مردم می‌شود بر لایه اوزن و محیط زیست هم تأثیر دارد. وی افزود: من به عنوان یك متخصص بیهوشی می‌گویم كه متأسفانه هنگام جراحی بیمارانی كه باید ریه‌هایشان باز شود، می‌بینیم تا چه اندازه آلاینده‌های هوا در ریه‌ها رسوب كرده است و در برخی اوقات هم این گونه افراد حتی بعد از عمل جراحی نیز دچار مشكلات شدید ریوی می‌شوند.به گفته وی، بیماری كه حتی یك تك سرفه‌دارد نمی‌تواند زیر تیغ جراحی برود. چرا كه برایش مشكل ساز می‌شود. وی با بیان این كه متأسفانه در كشور ما برخی حلقه‌ها به هم متصل نیستند از كارشناسان و مسئولان مربوطه خواست درخصوص كاهش آلودگی هوا چاره‌ای جدی بیندیشند. چرا كه در چند سال گذشته آلودگی هوا بشدت افزایش یافته و باید نظارتی دقیق بر كارخانه‌ها، خودروهای دودزا یا خانه‌هایی كه سوخت ناقص دارند بشود. به نوعی باید در این خصوص پیشگیری شود. چرا كه ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین مسئله مردم و سایر موجودات زنده تنفس است و اگر این رویه به همین شكل ادامه یابد عوارض شدیدی برای همه مردم به دنبال خواهد داشت و در 10 سال آینده اثرات آن بروز خواهد كرد.

● دادسرای جرایم پزشكی آماده رسیدگی به پرونده آلودگی هوا
جلال توحیدی ـ سرپرست دادسرای جرایم پزشكی تهران ـ می‌گوید: مسئولیت رسیدگی به جرایم محیط‌زیست در صلاحیت دادسرای جرایم پزشكی است. اما در مورد بحث آلودگی هوا چنانچه دادستان به عنوان مدعی‌العموم به این ماجرا ورود كند و علیه افراد، نهاد یا وزارتخانه‌ای به عنوان مقصر اعلام جرم نماید و موضوع به دادسرا ارجاع شود به حكم قانون و برحسب وظیفه به این شكایت رسیدگی و تا به نتیجه رسیدن پرونده آن را پیگیری خواهیم كرد. اما اینكه چرا دادستان تا این لحظه به این ماجرا وارد نشده و به عنوان مدعی‌العموم شكایتی علیه كسی یا نهادی مطرح نكرده بنده نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم.

● آلودگی هوا، اقدام علیه جان مردم است
یك حقوقدان و جرم‌شناس نیز می‌گوید: متأسفانه مشكل اصلی در كشور ما عدم مسئولیت‌پذیری برخی افراد، مسئولان و دست‌اندركاران مربوطه است یعنی هیچ یك از دست‌اندركاران حاضر نیستند مسئولیت آلودگی هوا را بپذیرند و هر یك آن را به گردن دیگری می‌اندازد و در نهایت نیز مردم را مقصر آلودگی هوا می‌دانند و می‌گویند چرا خودروهای تك‌سرنشین را به خیابان‌ها می‌آورند یا چرا به جای حمل‌ونقل عمومی از خودروی شخصی استفاده می‌كنند و ... حال آنكه در مقابل كسی حاضر نیست به این سؤال‌های مردم پاسخ دهد كه آیا سیستم حمل‌ونقل عمومی كشور پاسخگوی این میزان جمعیت كشور است؟ آیا خودروهایی كه در صنعت حمل‌ونقل كشور از آنها استفاده می‌شود استاندارد می‌باشند؟ آیا سوخت خودروها از استاندارد لازم برخوردار است یا درصد بالایی از آلودگی هوا ناشی از همین سوخت غیراستاندارد است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha