سلامت نیوز :اظهارات اخیر وزارت بهداشت و برخی مسئولان بانک‌مرکزی بر سر اختصاص ارز و نوع کالای وارداتی قابل توجه است، از یک سو بالاترین مقام وزارت بهداشت از اختصاص نیافتن ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی، گلایه می‌کند از آن سو اما زمزمه‌‌‌‌هایی از بانک‌مرکزی شنیده می‌شود که ارز به وزارت بهداشت اختصاص یافته اما به جای واردات دارو، صرف واردات لوازم آرایشی می‌شود! موضوعی که البته با انتقاد جدی مرضیه وحیددستجردی مواجه شد. کمی بیش از سه ماه به پایان سال 91 مانده اما به گفته وزیر دولت دهم تنها یک سوم ارز برای دارو و یک پنجم ارز برای واردات تجهیزات پزشکی در اختیار قرار گرفته است. به گفته او بحران فعلی در واردات تجهیزات پزشکی اتفاق افتاده است.«‌ به جای اینکه ارز خارجی به تجهیزات پزشکی اختصاص یابد متأسفانه در حد کارخانجات ماشین‌های کشاورزی و زین اسب اعتبار می‌دهند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ او که در حاشیه بازدید از بیمارستان ضیائیان صحبت می‌کرد، وزارت بهداشت را مسئول اولویت بندی ارز تجهیزات پزشکی و دارو می‌داند، در حالیکه اشخاص دیگری این اولویت بندی را انجام می‌دهند. دستجردی ادامه داد:« این موضوع جای اعتراض دارد و ما اعتراض خود را کرده‌ایم. اولویت‌بندی برای تخصیص ارز در دو گروه دارو و تجهیزات است که یا برابر ارزش 2یا 3 اولویت‌بندی می‌شوند.» وزیر بهداشت در توضیح بیشتر به قرار گرفتن دستگاه ماموگرافی در اولویت هشتم اشاره کرد.«این اتفاق در‌حالی رخ می‌دهد که دستگاه ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برخی دستگاه‌های غیر‌ضروری و کالاهای دیگر اولویت 4 و 5 را گرفته‌اند که این قابل‌قبول نیست و بارها اعلام کرده‌ایم وزارت بهداشت باید تجهیزات پزشکی و اولویت ارز را برعهده بگیرد. حتی در این زمینه دستگاه دریچه قلب، تجهیزات آزمایشگاهی و خون باید اولویت 2 را داشته باشند.» وزیر دولت دهم از اینکه ارز دارویی به واردات لوازم آرایشی اختصاص پیدا کرده، اظهار تاسف کرد.«این اتفاق بسیار ناپسند است مسئولان ذی‌ربط باید پاسخ دهند که چرا این اتفاق افتاده است. وزارت بهداشت پیگیر موضوع بوده و به دنبال رفع کمبودهای ارز و افزایش تخصیص ارز دارویی است.» دستجردی همچنین در پاسخ به ادعای یکی از مسئولان بانک‌مرکزی پاسخ داد:« گشایش اعتبار و اختصاص ارز از سوی بانک‌مرکزی و بانک عامل انجام می‌شود و ارزی به وزارت بهداشت برای توزیع تعلق نمی‌گیرد. بنابراین تخصیص ارز دارویی به کالاها و لوازم آرایشی از سوی وزارت بهداشت انجام نشده و باید جست‌وجو شود که به جای دارو به کجا داده شده است.»

وزارت بهداشت از بانک‌مرکزی شاکی است

اتهام واردات لوازم آرایشی به جای دارو، با واکنش صریح رئیس سازمان غذا و دارو نیز مواجه شد. احمد شیبانی با اعلام اینکه وزارت بهداشت، شاکی اصلی در اختصاص ارز مرجع برای کالاهای لوکس و آرایشی است، اظهارات این مسئول در بانک‌مرکزی را رد کرد. به گزارش مهر، او ادامه داد:« این موضوع کذب محض بوده و اتفاقاً ما شاکی هستیم که چرا به جای اینکه ارز مرجع را به داروهای حیاتی و مورد نیاز و نیز برخی تجهیزات پزشکی که امروز از مهم‌ترین اولویتهای کشور است اختصاص دهند آن را برای خرید و واردات لوازم آرایشی و خودروهای لوکس اختصاص داده‌اند.» مشکلات بودجه‌ای نظام سلامت، حقوق پرسنل این وزارتخانه را نیز تحت‌تاثیر قرار داده، بطوریکه به گفته دستجردی، نه تنها حقوق پرسنل این وزارتخانه با مشکل مواجه شده، بلکه برای 23 هزار پرستاری که استخدام شدند، نیز تامین بودجه نشده است.« متاسفانه تأمین این بودجه به عهده بیمارستان‌ها گذاشته شده، این در حالی است که بیمارستان‌ها نمی‌توانند این بار اضافی را تحمل کنند و با مشکلات اعتباری زیادی مواجه‌ هستند.» وزیر بهداشت همچنین در جمع خبرنگاران نیز درباره شایعه برکناریش به‌دلیل خودداری از تغییر باقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران پاسخ داد:«هر آمدنی یک رفتنی دارد و همه ما دیر یا زود باید برویم. مهم این است که آمدن و رفتن ما چه تاثیری در زندگی دیگران داشته باشد.» اعتراض مسئولان بهداشتی به وضعیت اختصاص ارز در شرایطی هر روز بلندتر می‌شود که بانک‌مرکزی و مرکز مبادلات ارزی از اختصاص مرتب و دقیق ارز به حوزه سلامت خبر می‌دهند. صمد کریمی، سخنگوی این مرکز با اشاره به پرداخت 4/1 میلیارد دلار ارز دارویی با نرخ مرجع از ابتدای سال تا 22 آذر به فارس گفته است:« رقم پرداختی به دارو و اقلام دارویی از 15‌آبان‌ تا 22 آذر حدود 40 درصد رشد داشته است.»

افزایش شاخص هزینه‌های سلامت

مشکلات حوزه سلامت اما به همین اختصاص ارز به لوازم آرایشی و نبود دستگاه ماموگرافی و ... محدود نمی‌شود، اتفاق ماه‌‌‌‌های اخیر‌، مردم را بیش از گذشته دچار مشکل کرده است. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با توجه به هزینه‌های افزایش یافته و گرانی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود پرداخت مردم از جیب و همچنین هزینه‌های کمرشکن برای سلامت افزایش یابد. باقر لاریجانی که در همایش مجمع خیرین سلامت با محوریت امدادگران عاشورایی صحبت می‌کرد، به فقیر شدن بیماران صعب‌العلاج اشاره کرد.« بیماران سرطانی و صعب‌العلاج اگر زندگی متوسطی داشته باشند با این شرایط به سمت فقر حرکت خواهند کرد.» بر اساس اعلام او، هزینه‌های درمانی که مردم را به زیر خط فقر می‌برد یکی دیگر از شاخص‌هایی است که باید به آن توجه شود.

۴۵ درصد دارو در اختیار سه داروخانه

در میان مشکلات دارویی و درمانی، مرکز پژوهش‌‌‌‌های مجلس نیز دست به کار شد و در تازه‌ترین گزارش خود معضلات و مشکلات بازار دارویی را بررسی کرده و دخالت‌های بیش از حد دولتی را یکی از تهدیدهای نظام دارویی دانسته که باعث سلب اعتماد سرمایه‌گذاران نظام دارویی شده است. به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این گزارش، حدود 45 درصد از داروهای مورد نیاز به طور مستقیم با واردات تامین می‌شود. حفظ سهم 55 درصدی شرکت‌های داخلی هم تا حد زیادی وابسته به واردات مواد اولیه از خارج از کشور است. همچنین سهم ریالی داروهای وارداتی در کشور افزایش قابل توجهی داشته و در سال 90 به بیش از 30 میلیارد ریال رسیده بود. بخشی از این افزایش ناشی از ورود داروهای جدید گران‌قیمت به بازار است. ارزش ریالی بازار دارویی کشور (بدون یارانه، مکمل و داروهای گیاهی) در سال 1390 حدود 33000 میلیارد ریال بوده که با تخمین ارزش مکمل‌‌ها و حدود 4000 میلیار ریال یارانه‌های دارویی وزارت بهداشت ارزش کل بازار دارویی بیش از 40هزار میلیارد ریال است. با احتساب 76 میلیون نفر جمعیت کشور، سرانه مصرف دارو در کشور برای هر فرد حدود 526هزار ریال است. در ادامه این گزارش آمده‌است:«داروخانه‌های کشور از تبعیض در توزیع درآمد رنج می‌برند. حدود 45درصد کل داروی کشور در کمتر از 3درصد داروخانه‌ها که عمدتا وابسته به مراکز دولتی مانند دانشکده‌های داروسازی، هلال‌احمر و نهادهای نظامی هستند به فروش می‌رسد. به عبارت دیگر بیش از 95درصد داروخانه‌ها که در اختیار بخش خصوصی هستند فقط 55 درصد فروش داروها را در کشور در اختیار دارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha